2017-09-14

Spectrum - "Sköna Danslåtar"


Ovan ser vi ett helt spektrum av elände. Det var lite för mörkt och tråkigt väder för att ta en bild där de kopplade av i gräset, så det gjorde de förstås. Dansbandsgasen håller på att sluka hela gänget, skjortkragarna vill aldrig ta slut och citationstecknen visar att det kanske inte alls är fråga om sköna danslåtar utan något helt annat. Längst till vänster i bandet Rectum sitter lite otippat Elton "Lasse" John på huk, och till höger om honom fem pers som senare utbrast i fem olika gälla skrik när de fick se sina nya hopplösa gräsfläckar.


Om det skulle råda något tvivel om det så klargör baksidan tydligt vem i bandet som är övertygad om att han är nästan 300% coolare än de övriga. Men eftersom det är en dansbandsplatta han figurerar på så blir han bara häftig på samma sätt som häftiga diarréer är häftiga. 

Från Skammens år 1977.

12 kommentarer:

Hel-Robban. sa...

Två av dem spelar string. Det måste väl vara de där vedervärdiga stråkmaskinerna som var så hip i dansbandssvängen på den tiden. Stringtrosor går inte vad jag vet att spela på eller också var de klädda så på scenen.

Anonym sa...

Äntligen! Inlägg 1 gång i månaden skapar svåra abstinensbesvär...

John Agebrand sa...

De tonade terminalglasögonen känns sjukt omitiverade i det gasfyllda mörkret.
Antar dock att det inte hette "terminalglasögon" 1977. Förmodligen "balla-rockglajor-med-inbyggt-solskydd".
Skulle önska att det var stringtrosor som trakterades. Förmodligen inte.

Anonym sa...

"Om det skulle råda något tvivel om det så klargör baksidan tydligt vem i bandet som är övertygad om att han är nästan 300% coolare än de övriga"

Ehh, nej? Inte för mig iallafall. Vem är det som avses?

GöP sa...

De har i alla fall inte, de för dansband annars så fasansfulla scenkläderna. De är klädda enligt en ganska så tidstypisk look. Ungefär så som den liggande killen ser ut såg jag själv ut 1977.

Anonym sa...

Det var ju ett krav från Skatteverket att scenkläder inte skulle kunna användas till vardags för att man skulle få dra momsen. Det vet väl alla vid det här laget att det var därför de var tvugna att se så utspökade ut. Det här bandet var uppenbarligen ett av få som alltså ansåg att det var värt att skatta extra för att få ha hedern i behåll.

Anonym sa...

Alla sitter eller ligger utom Peregrin Took som står på tå längst bak. Vatusan gör han där förresten?

Carl Hult sa...

"Sköna danslåtar" står det. Innebär det att låtarna inte var så värst sköna egentligen?

Bruze sa...

Jag fattar inte heller vem som är 300% coolare än de andra. Är det han med den bistra minen? Men han har iallafall inte string.

Mårten sa...

enligt informationen spelar Carina "string". Jag anar det är fler än jag som inte vill vet mer om den saken.

Carina Agrell sa...

Härliga kommentarer! :-)

Jag är Carina! Läste just i tidningen att Thore Nylander lämnat denna värld, och till er som gör sig lustiga över vår 70-talsverksamhet i dansbandssvängen, så vill jag påminna om att allt vi gjorde var av kärlek, för att underhålla och göra världen lite roligare. Vi ville bara sprida glädje, och när jag tänker tillbaka så är det denna fantastiska värld som jag saknar mest. Idag undrar jag vart den tog vägen...?

Someone sa...

Jävlar, vilket dekolletage damen har!