2016-12-05

Matti & Teppo - Minuun voit luottaa


Jag blir som bekant tokig på det här med huksittande på skivomslag. Men det här med att sitta på huk vid vatten är dessutom något som inte alls behövs. Sedan vi slutade tvätta kläder för hand i bäckarna så finns det ingen anledning att vingla ut på hala stenar och sätta sig i fosterställning, det går alldeles utmärkt att stå upp på torra land.
Och det här att sedan avancera från huksittande till att sätta sig på baken ute i bäcken är bara idiotiskt. Skulle det se naturligt och avspänt ut? Det ser ut som ett sånt där beslut som man ångrar väldigt väldigt fort, "blöt i röven" får sig liksom en extra skjuts när man lägger till slemmig algbeläggning och vita byxor. Till dessa valdes en skjorta i nyansen "barntandkräm", medan mannen som ser ut som en vaxdocka är klädd i färgen "mesost".

Båda har klippt sig sådär klockrent Mister Radhusvuxen 1983, halvmesyren till hockeyfrilla för alla pappor som inte kunde bestämma sig. Det var bara att behålla fysiker-frisyren med sidbena och sedan i ett ögonblick av rebelliskt övermod våga språnget att be sin frisör "spara längden i nacken". Vips, så satt de där med en frisyr som var lite, lite busig men ändå tillräckligt tråkig för att ingen skulle nämna den på jobbet nästa dag.



På baksidan har det blivit väldigt suddigt och herrarna är så mysiga som man bara kan bli med en cardigan över axlarna, medan de visar upp sina favoritträd. (Trädet till höger vann efter telefonröstningen och höll titeln "bästa finska lövträd" ända till 1990.)

1983.

14 kommentarer:

Per-Arvid Qvist sa...

"Mister radhusfrilla" he he he, dock verkar han den rump sittande använda frisyren till att dölja en jätte panna.

Chimaera sa...

Alltså, de ser lite misstänkt bekväma ut. Kan det vara så illa att någon rentav bestämt sig för att klippa in killarna i bäcken? Och likadant på baksidan - det suddiga ska göra så man inte märker de skarpa kanterna där saxen gått...

Anonym sa...

"Du kan lita på mig" är titeln... Jajjamensan!

Anonym sa...

De ser väldigt inklippta ut...
/Fru Sylt

Erik E. sa...

Lurig bild. Gubbarna ser inklippta ut: ljuset stämmer inte riktigt, kanterna ser lite för skarpa ut, och de är väldigt små. Men gubbarnas hållning stämmer ändå mycket bra med stenarna de sitter/står på.

Jag är inte hundra men röstar på fotomontage. Och visst är omslaget en katastrof.

Simon sa...

Min teori är att deras frisyrer är så knivskarpa att huvudet ger en illusion av montage!

Ola sa...

Helt säker på att de är inklippta på framsidan. Frisyren är extremt vällagd annars. Den stora frågan är bara "Varför"...

Dr.Kuno sa...

Den stensittande mannen ser ju ut som Mike Huckabee...

Dr.Kuno sa...

...Och den huksittande filuren är ju en blandning av Michael J Fox och Martin Short 😅

Dr.Kuno sa...

Betyder "Minuun voit Iuotaa" "Blöt min häck i en bäck"?

Bacchus sa...

Jag tycker också att gubbarna på framsidan ser galet fotomonterade ut. Men samtidigt är jag i så fall lite imponerad av jobbet eftersom frontkillens röda sko lirar bra med stenen och bakersta killen ju har en växt framför sina fötter. Kan kanske bara vara så att dom gått loss med ljusskärmar - vad vet jag ...

Anonym sa...

Skumt foto - vattnet ser ut att vara taget med en relativt lång slutartid - men gubbarna är knivskarpa. Ser ut som någon lagt ett "blurfilter" på bakgrunden i Photoshop? (Som släpptes i v1.0 1990...)

Mustafa sa...

När jag först såg detta omslag tänkte jag att dom sitter ju framför en fototapet. Sen tänkte jag att isåfall sitter dom ju INNE i tapeten. Min teori är att dom faktiskt tagit ett foto ute i naturen men sen lagt ett annat landskap i bakgrunden. Man har behållit den nedersta delen av fotot, men runt grabbarnas överkroppar har man klippt och mixat ihop det med ett foto av en brusande å. Varför någon gjort sej detta besvär är en gåta som återstår att lösa.

Anonym sa...

Riktigt intressant att analysera! :-) Jag tippar att dom sitter vid typ en liten trädgårdsdamm i lä och sedan klippts in i forsen. Man kan se en gränslinje i bilden som ungefär följer överkanterna på stenarna dom sitter på. Växtligheten i förgrunden skiljer sig också från den i resten av bilden. Sedan har färgerna bleknat betydligt på baksidan. Svart hår blev brunt, röda skor blev också bruna. /Bengt