2016-12-10

Baggens - Någonting har hänt / Spårvagnen


Det legendariska skivbolaget Roldex är tillbaka, och som vanligt är det inte en bra sak.

Någonting har hänt. Exakt vad som har hänt är oklart, men resultatet blev i alla fall att de sex männen som identifierar sig som "Baggens" tillhörigheter hamnade på en trampdressin i alldeles för små skjortor. Jag förmodar att det är det som omslaget syftar på, för en dressin och en spårvagn är ju två väldigt olika saker.
Mannen bakom dundermustaschen ute till vänster står fantastiskt märkligt, det är som att han har försökt härma "Roland-hållningen" men gått till överdrift. Vad var tanken med att hålla ut armen så där åt sidan? Samtidigt sitter killen ute till höger så där enormt obekvämt som man bara kan göra med ett rostigt styre av järn upp i bäckenbotten.

Mest fascinerande av bandmedlemmarna är ändå Josch, killen uppe i mitten som helt saknar kropp. Jag har svårt att begripa vilket instrument han kan ha behärskat med bara själva huvudet.

Något mer som har hänt är att jag fick mig en liten tankeställare igår när redaktionen för "Outsiders" på Kanal 5 hörde av sig och ville göra ett reportage hemma hos mina skivor, där även jag bor. Efter ytterst lite tvekan tackade jag nej, men man kanske ändå ska se det som en varningsklocka när ens samlande bedöms som lika sunt och behärskat som när människor lever som mullvadar, opererar in julgransprydnader under huden eller älskar med barrträd.

1978.

21 kommentarer:

Fredrik Strandberg sa...

Klokt att tacka nej till Kanal 5. Känns inte riktigt som ett sällskap man vill buntas ihop med.

FLAK sa...

Käre katastrofskrivare du är i gott sällskap för för oss samlare framstår du och ditt samlande som helt normalt och bjuder oss på goda skratt och snygga förverkligar och betänkligheter.
Mvh David

GöP sa...

Underbart, Herr Dryck! Dina analys av omslaget är mitt i prick.
Idag har jag haft en jävla skitdag på jobbet, och när jag sent omsider kom hem i kväll var jag ganska så vrång och vresig. Ett besök här på din blogg och du har räddat min dag. Tack för att du vill dela med dig av alla dessa pärlor. Och så vill jag passa på att önska dej och alla andra som besöker denna blogg en riktigt God Jul!

Tygolf Feyk sa...

Men hallå! Josch är ju en virtuos på munspel. Det fixar han med bara huvudet.

Anonym sa...

Tygolf Feyk: Han behöver inte lungor för att få till en luftström genom munspelet då? Eller axlar att stödja munspelshållaren på?

Roldex lade verkligen resurser på detta omslag. Pappret ser sådär riktigt tjockt, glättigt och högkvalitativt ut som bara de bästa omslagen gör. Och färgtrycket sedan! Färgerna liksom hoppar ut urbilden i en sprakande regnbågskavalkad!

Emblas sa...

"Någonting har hänt" - det som har hänt är att Josch har glömt kroppen hemma...? ^^

Trågtaffikant sa...

Styre? På en dressin? Man kan tro att du driver med oss.
Bättre än att lämna ut sig till en TV-kanal är att du spelar in ditt eget hemma-hos-reportage. Sånt är inne nu med sociala medier. Du kanske kan engagera eventuellt överlevande baggar direkt och göra en hel v-log av din obskyra samlarhobby. Japaner sägs vara galna i svensk musik, som en del av att de är galna överhuvudtaget, så det kan finnas en stor marknad för sånt här där ute utanför omslaget.

Anonym sa...

Tvåan och trean från vänster liknar Filip och Fredrik.

Anonym sa...

Och han längs till vänster liknar Asterix.

Anonym sa...

Men ingen liknar Obelix. Eller Ipren-mannen.

Anonym sa...

Dette er essensiell kulturhistorie! Takk for at du tar vare på dette! Og takk for at du deler det med oss på en blogg som byr på topp underholdning!!!

Hel-Robban. sa...

Det var förståndigt av dig att tacka nej till Kanal 5 , ingen vettig människa visar frivilligt upp sig i en freak-show.

Imperial58 sa...

Mungiga kanske skulle funka?

Anonym sa...

Var och en har sina fantasier. Jag fantiserar om att du är en dubbelnatur typ Clark Kent / Stålmannen eller Mr Walker / Fantomen. På dagarna en vanlig man som knegar som AD, copywriter eller sophämtare eller reporter eller vad vet jag och på nätterna Herr Dryck med sin skivsamling och väl vässade penna. Grymt kul att läsa vad du skriver. Man lider och tackar!

Måns Hagberg

Anonym sa...

Men mannen längst till vänster? Vad är det med mustaschen? Har han tvinnat ihop den med sin håriga bringa?

Pike sa...

Mustaschen och den märkliga hållningen är nog till för att dra bort uppmärksamheten från det mest udda av allt på karl'n: han har inga fötter!

Jag vet inte om de är ett par hamburgerbröd eller mandelkubb de har stoppat in i byxbenen på honom, men inte fasen är det ett par fötter som sticker fram där.

Anonym sa...

Träskor! Riktigt genomtänkt beslut då dom ska vandra 300 meter på slipers och grovgrus. Hur många fick belasta ortopeden?

Stieg Geil sa...

God Jül allesammen!

Anonym sa...

Stieg Geil! Stieg Geil! Stieg Geil!

BastuBögBengt sa...

Det som hände var väl att alla fick bagg efter en helkväll på bastuklubben!

Åsai Lindberg sa...

Men Herre Gud har ingen noterat hålet i halsen på tvåan från vänster? Har han legat i respirator och tvingats upp till denna plåtning så skyndsamt att de glömde sy igen hålet efter slangen? Det verkar läbbigt i alla fall! ��