2016-09-15

Curtz 2 - Violer Till Mor


Denna platta har legat och jäst som en bortglömd gympapåse i min ägo ett bra tag, men varje gång jag tittat på den har jag bara suckat och lagt tillbaka den. Det är som att ta itu med vårstädning av Tjernobyl eller att skriftligen besvara frågan "vad skulle det vara för fel på Kent Ekeroth". Det är för mycket helt enkelt, jag vet inte var jag ska börja. Men nu kör vi.

De fotograferade bandets skrikiga kostymer med blixt i en dunkel miljö där regnet hängde i luften, vilket gjorde att det skärande färgintrycket av hela omslaget blev som att stirra rakt in i en industrilaser. Det gula typsnittet, de inledande versalerna i varje ord och det dassiga ljuset förhöjer den känslan, men det är ju inte det mest katastrofala. Det avgörande är förstås att de sitter på en mossig stengärdsgård, och försöker sitta snyggt. Och det går ju inte.

Nere till vänster sitter den enda som glömde titta in i kameran, en lurvig man som sitter så djupt och bresande på huk att byxorna ser ut att kunna brista när som helst. Bakom honom sitter en man som ser ut som en korthaj ur någon westernrulle, han försöker sitta ledigt men man ser på hans arm hur hårt han trycker emot för att inte rasa ner från muren.

Mannen i mitten har faktiskt imponerande bra balans, åtminstone under det ögonblick då bilden togs. Gubben med glasögon bredvid honom däremot, gick det inte lika bra för. Han sitter i en sjukt ful nigande ställning med knäna ihop, lutande åt sidan, och med ett gravallvarligt ansiktsuttryck som gör att sittställningen ser än mer obekväm ut.

Sist ut är en ung man som hamnade för nära kameran för att bli skarp, och som sitter på huk i en liten lutning som får honom att hasa ner åt sidan. Gemensamt för männen på bilden är att alla sitter på sätt som man inte skulle ha valt självmant. Gemensamt är också att ingen mindes vilken färg de skulle ha på skorna, samt att de alla troligen suckade uppgivet när de fick se det färdiga skivomslaget.

1982.

21 kommentarer:

winberg sa...

Bra namn på skivbolaget - HELL REC

Håkan Grävarn sa...

Jag har alltid skrattat åt dina inlägg så till den grad att ja nästan har avlidit på kuppen, det har även fått mej på bra humör i svåra stunder... Men snälla herr dryck, tona ner ditt hat till SD lite grann... Den här sidan ska la inte handla om politik? I övrigt kan ja bara säja att du gör en strålande insats till vardagshumorn!!!

SKRON sa...

Håkan: Herr Dryck tar säkert till sig en av kommentarerna, för att sedan forsätta skriva precis vad han vill. På HANS EGEN blogg.

Anonym sa...

Minsann är det inte ett litet beynnande hål i den vänstres byxgren? Det ser man om man vill titta riktigt, riktigt nära - men det vill man ju verkligen inte. Herr Dryck räddar verkligen tråkiga dagar!

Herr Dryck sa...

Håkan Grävarn: Tona ner mitt hat? När hackade jag senast på SD, var det en enda gång 2010? För sex år sedan? Nej, om det är att tjata med en hatisk agenda tänker jag verkligen inte tona ner det. Jag skriver vad jag vill på min egen blogg, och egentligen skriver jag allt för sällan om verkligt hatiska partier i Sverige.

Anonym sa...

Lite hemmahos med replokalen i bakgrunden.

Håkan Grävarn sa...

ja det var visst 6 år sen, men det var inte så längesen jag läste de, det var därför det var färskt i mitt minne... förövrigt så försökte jag inte förbjuda dej att skriva eller för den delen tycka vad du vill, det är upp till dej! keep up the good work i alla fall!!!

Anonym sa...

Burt Reynolds längst t.v..?

Håkan Grävarn sa...

nej de e hans bror curt reynoldz

Fredde sa...

Hukande mannen bottom left har en man-spread på minst 135°.
Nästan så att Daniel Nanskogs svenska rekord på hela 141° som han satte i TV-studion under fotbolls VM i Brasilien 2014.



http://andrev.cafe.se/manspreadupdate/

Fredde sa...

Herr Dryck.

Man-spread är kanske en framtida tagg? Man ser ju en del härligt blottade skrev i taggen hukande

Anonym sa...

Jaha, du "Håkan Grävarn":Är det DU som skall regissera vad Herr Dryck skriver på sin egen blogg?! Om man kollar in din Facebookprofil så tycks du ha haft en väl så anstötlig profilbild med nazianknytning.
Och det är inget att skratta åt!

Åsa Lindberg sa...

Den skrikblå färgen är så stark att den reflekteras i stenarna. Horribelt! Och hur lyckades de runda gubbarna sen komma upp från den djupt sittande ställningen med så pass tajta brallor? Måste ha varit en prestation bara det.

Åsa Lindberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Egor Putilov sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
H B sa...

MAnnen i mitten i den övre raden måste antingen vara Steve Luthakers okände tvillingbror Curt eller så är Cutrz en av Steve's sidoprojekt.

Anonym sa...

För mig är även Steve Luthaker helt okänd. Men namnet påminner om Steve Lukather. Som också liknar Curt lite grann.

/T

Egor Putilov sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Egor Putilov sa...

Jimmie Åkesson, sha-na-na-na-NA! Jimmie Åkesson, SHAAAAA-NA-NA-NA-NA-NA!!

Jag sjöng med jag också när det begav sig, och min röst hjälpte till att göra riksdagsinträdet ett faktum.

SD fick 19% i Ipsos senaste mätning, så Herr Dryck kan väl med fog anta att ungefär en femtedel av hans bloggbesökare röstar SD. Det funkar liksom inte att hacka på SD på samma sätt som man gjorde för 10 år sedan, nu när de välförtjänt är Sveriges 3:e största parti. Herr Dryck är väl typ miljöpartist, antar jag, och det blir smått tragikomiskt när man sitter där nere och dinglar på pottkanten runt 4% och samtidigt vill hävda sig vara så mycket bättre och förnämare än ett parti som har ett långt mycket bredare och djupare folkligt stöd.

Jag har följt den här Omslagsbloggen minst lika lång tid som SD funnits i riksdagen, men det gör mig ingenting om Dryck hatar SD. Jag välkomnar allt SD-hat, för som vi redan sett så får det bara partiet att växa ännu mer.

Åsa Lindberg sa...

Verkar väldigt stabilt att bygga ett parti på hat.

Åsa Lindberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.