2016-07-24

Tonfixarna - Ålands Valsen


De sticker upp ur en klippskreva som fyra rosa surikater på spaning efter faror. Men till skillnad från de flesta surikater är Tonfixarna klädda i en genomvidrig färgkombination av urblekta pasteller, illgula slipsar och byxor i det fruktade ingenmanslandet mellan lila och grått. Även på frisyrfronten är det ont om höjdpunkter, notera särskilt busschaufförfrillan högst upp, och längst ner hockeyfrillan som börjar med flygig pufflugg och fortsätter ner som en bäversvans i nacken. Denna kombineras dessutom med en otäckt tunn mustasch och en ännu otäckare tunn ring i örat.

När blicken sedan glider ner från denna domedagsblandning av färger och fastnar på det särskrivna "Ålands Valsen" så svider det i hornhinnorna med ungefär samma brännande känsla som när man tar ögondroppar bestående av lacknafta och Mr Muscle.

På baksidan är det reklam både för Ålands Ömsesidiga Försäkringsbolag och Pizzeria Fantasia, och dessutom en stor bild av Viking Line utan vidare förklaring.

1986.

11 kommentarer:

grimdrip sa...

Mustasch och blottlägg öfvre tandraden tvång utfärdad.

Tor Lillqvist sa...

Hän kan de avnjutas i tv: http://www.radiotv.ax/webbtv/ur-arkivet-alghippa-i-lemland

Johan Billgård sa...

Extremt obehagligt reportage om älghippan. Sitter och suger på en radionämndsanmälan.

Hel-Robban. sa...

Uppknäppt skjorta och lös slips, den modegrejen är det väl få som saknar idag.

Anonym sa...

Fylleknutar kallas dom. Slipsarna alltså.

Wolfmonkey Pancake sa...

Tonfiskarna......

Anonym sa...

Bara busschauffören har blicken helt riktad mot kameran.
Hockeyfrillan och Vänstermustachen skelar betänkligt med högerögonen BÅDA TVÅ medansTunnfrissan lite frireligiöst har blicken riktad mot Jesus.

Åsa Lindberg sa...

Varför är busschauffören skjorta så smutsig? Ett försök att sudda ut de vidriga pastellfärger? Han till vänster har heller inte förstått grejen med löst hängande slips då han låtit den bli alldeles för kort och därför helt styv. Tunnfrissan hade så roligt att han håller på att svälja tungan på köpet.

Luftpickan sa...

Pizzerian i fråga tog alltid min pappa mig till när jag var grabb. Det var runt 1986 så det känns nu som jag var där, i händelsernas centrum, live!!!!
Fett ballt!!

Burlesk sa...

Jag önskar jag sålde tangentbord med en larmmina kopplad till mellanslagstangenten, för att varna alla sär stavare. Tänk efter så hårt du kan varje gång innan du trycker på space. Tänk. Är detta ett ord eller två ord. Tänk. Annars smäller det.

Anonym sa...

"fyra rosa surikater"...
Tack! Jag skrattade tills jag fick hicka, sen skrattade, eller pep och väste snarare, jag en stund till. Sen fick jag sluta för min fru mumlade något om skilsmässa och förmyndare...
Så här en timme efter skrattar jag fortfarande. På insidan.