2016-06-21

Frederik - En periks anna milloinkaan

Fred-Erik ville så gärna se tuff och bestämd ut. Men oavsett hur långa och spetsiga kragar med nitar han skaffade, trots kedjorna han bar som bälte och trots sin inövade hårda blick så sket det sig. Skitelsen kan förklaras på många sätt, men jag vill särskilt lyfta fram tre dundertabbar.
Dels frisyren, naturligtvis, det blir så himla svårt att spela en hård snubbe när man har klippt sig likadant som sin hemkunskapslärarinna Birgitta.
Dels idén med den knutna näven under hakan. Den har prövats så väldigt många gånger och det krävs en sådan jävulusisk pondus för att ro den i hamn. Frederik lyckas som synes inte på långa vägar, delvis på grund av min punkt nummer tre:
Utförandet av den knutna näven under hakan. Att vila hakan mot en knuten näve, eller bara i handen för den delen, förutsätter i regel att man sitter ner och stödjer armbågen mot något. Ett bord, ett knä, ett större husdjur/tamboskap eller liknande. Men att STÅ upp och sedan luta sig framåt för att sätta ner armbågen på ett fiktivt föremål funkar inte alls. Det är som att luta sig bekvämt tillbaka med händerna bakom nacken, sittande på en skral pall utan ryggstöd.
1973.

12 kommentarer:

Anonym sa...


Ett plus för de nitbeströdda skjortsnibbarna av rent galaktiskt format!

Tor Lillqvist sa...

Han är faktiskt aktiv ännu, och skivomslagen är inte mindre katastrofala: http://www.viisukuppila.fi/wp-content/uploads/2014/05/frederik.jpg

Anonym sa...

Att ha säkerhetskedja till handledskedjan tyder på en stor osäkerhet.

Bosse sa...

Att nästan se ut som Johan Rheborgs Farbror Barbro må gå hem hos många!
http://www.svt.se/cachable_image/1419936197/svenska-tvhistorier/article2574657.svt/alternates/large/tvhist-farbrorbarbro-jpg

Tobias sa...

Jag tolkade förvisso bilden som att knäet är strax under bildens kant. Med tanke på resten av hans hållning kan han mycket väl ha satt upp foten på något och sedan stött armbågen på knäet.

Fast det blir förstås inte lika roligt.

Anonym sa...

Enligt Google Translate betyder titeln "Jag ger aldrig upp".

/Fru Sylt

TobbeJ sa...

Orvar Säfström?

Hel-Robban. sa...

Det är synd att man inte får se vad han har på fötterna, det här var ju på platådojornas tid så de var nog ett par riktiga rysare kan jag tänka mig.

Stefan sa...

Jämfört med alla katastrofala dansbandsomslag ser ju detta omslag nästan normalt ut.....

Anonym sa...

Jag har varit diagnostiserad som kliniskt deprimerad ett längre tag.
När jag läser dina beskrivningar av dessa fantastiska kulturskatter skrattar jag högt och hjärtligt.
Jag kan inte förklara hur ovärderligt det är.
Tack.

Wolfmonkey Pancake sa...

Bosse; jag vette fan om det faktiskt inte är minst lika illa. En sönderopererad farbror med en halv näsa som ser ut att lida av cancer av något slag, som försöker få det att se ut som att unga "snygga" damer skulle valt hans sällskap om det inte hade varit för att de får betalt. Det nya omslaget är dessutom generöst plottrigt och stämmningen utav kul party de försökt bygga upp lyser med sin frånvaro. Gubbsjuk Hasselhoff någon?

Wolfmonkey Pancake sa...

Såg nu att min kommentar skulle vara riktad till Tor Lillqvist och ej Bosse. Ursäkta förvirringen :-)