2016-05-14

Claes-Owes 1


Ännu en dansbandsplatta med titeln "1", jag blir inte klok på det där. Mannen nere i mitten har sjunkit ihop som en makaron på sin pall, där han sitter nedhasad på svanskotan och har låtit överkroppen sjunka ihop framåt. Men bortsett från icketiteln, dansbandsmakaronen, den evigt återanvända fondväggen och frisyrerna som fått växa sig lite för långa i nacken så är det en detalj som gör hela det här omslaget fantastiskt. Det är en sån där "when you see it you'll shit bricks" som man hajar till på, och som sedan blir allt mer hypnotiskt skrämmande ju mer man stirrar.


Fotografen sa "titta in i kameran allesammans" men var då inte främst ute efter att musikerna skulle spärra upp ögonen maximalt och stirra in i kameran med en helt vanvettig blick. Det är en blick som kan förmedla flera olika budskap:

"Du känner hur dina armar blir tyyyngre och tyyyngre, och du överlämnar din kropp helt i mitt våld" är en.

"Jag tänker operera dig jätteroligt i min hemliga kirurgikällare som jag har byggt" är en annan.

"Åh herregud, herregud, det är scrapbookingmässa i helgen. Jag MÅSTE dit" är en tredje.

Jag lämnar er med en bild som ni kan spara och använda som skrivbordsbakgrund.


1982.

17 kommentarer:

Magnus naess sa...

Åh, herre gud. Jag blir mållös. Nu kommer jag ha det där massmördar-stirret på hornhinnan resten av dagen. Hjälp!

Anonym sa...

Kan man ana lite fickpingis hos flygelherrarna?

Hel-Robban. sa...

Om det nu inte var så att kamerainnehavaren snålade på filmen och bara gjorde en exponering så kan man i sitt stilla sinne undra hur de exponeringar de valde bort såg ut.

GöP sa...

Den där blicken är lika läskig som Jack Nicholsons psykopatblick i filmen "Shining"

nada sa...

Har snubben som är ögonbrorsa med Steve Buscemi TRE framtänder i överkäken?

Anonym sa...

Herregud, jag skrattar så jag gråter. Vilket j-a fejs. Underbart ruggigt.
/Fru Sylt

Anonym sa...

Eller så tänker han: Näe, banne mig, det här känns skumt. Cyanoakrylat. Nog tusan är väl det ögondroppar.

Stefan sa...

Verkar vara nått permanent ögontillstånd om man jämför med andra bilder på orkestern där han är med

http://www.svenskadansband.se/img-claes-owes-1982-8434.htm

http://www.svenskadansband.se/img-claes-owes-1856.htm

Queen Esther sa...

Detta permanenta tillstånd, när ögonvitan är synlig ovanför och nedanför isis, kallas sanpaku på japanska. Japanerna tror att personer med ögonvitan synlig ovanför iris i större grad än andra är knarkare, alkoholister, och överkonsumenter av socker. Har man vitan synlig nedanför är det större sannolikhet att man är mördare, psykopat, allmänt ilsken och i mental obalans. I denne mans fall är det väl i det närmaste full pott - vilket får mig att med en smula ängslighet undra om de övriga bandmedlemmarna fortfarande lever?

hel-Robban. sa...

Jag gick in på www.svenskadansband.se och kikade. Han med blicken var inte med hela tiden i bandet , undrar varför. Kanske blev det en vistelse på Säter för hans del.

Anonym sa...

Med den där blicken har han nog förmåga att hyptnotisera inte bara en utan två personer samtidigt: både dig och den som står snett bakom din vänstra axel.

Anonym sa...


Förutom blicken, är det svårt att frigöra sig från tvångstanken att mittenkillens huvud är inklippt, och går att snurra, som ett tombolahjul.

Ytterst obehagligt.

Someone sa...

Han som sitter ner ser ut att vara full.

Anonym sa...

Och plötsligt händer det......avgrunden stirrar tillbaka.

Unknown sa...

Får jag fråga en fråga till dig då? Hur fan ser du själv ut?..antar du är ganska fet eftersom du inte verkar röra så mycket på dig..eller?

Herr Dryck sa...

Jättefet. Jättejätte.

Anonym sa...

Hallå där! Har inte killen till vänster gylfen öppen?