2016-01-10

Roynes - Fri med dig


Som ni har märkt så kom det inget traditionsenligt julspecial, och det var ju bedrövligt. Istället får Roynes representera vinterhögtiderna med ett nyårsmässigt omslag från 1985 där de kravlar upp som väldiga Katlamonster över krönet.

Men en försenad julhälsning måste jag ändå ge er. Ni som varit här och läst tidigare år vet ju att jag är något av en julskeptiker som sällan fylls av bjällerklang i någon positiv bemärkelse, när jag hör "nu tändas tusen juleljus" brukar jag mest känna att det låter som ett jävla slöseri. Tänd i taket istället, elektriciteten är här sedan länge.

På den tiden då jag faktiskt såg Kalle Anka på tv på julafton, istället för att utnyttja de oslagbara trafikförhållandena mellan tre och fyra, så satt jag och fördärvade julstämningen genom att gnälla på allt som är fel och dåligt i den där uselt dubbade reprisen. TV:n skrålade glatt, ständigt avbruten av ett ocharmigt lillgammalt argt barn:

Vill du plocka frukter av bästa klass så använd din höger och vänster tass...
– Björnar har inte TASSAR, de har RAMAR!
... men klorna dom ska du dra in...
– Du kan inte dra in dina klor idiotbjörn, för du är en björn! Idiot. 
... så fort du ska ta dig en fin apelsin...
Fet chans att det där är en apelsin, den är ju stor som en basketboll!
... En björntjänst gör ju ingen glad...
– SÄMSTA översättningen. Var det den enda björnreferensen på svenska eller? "Bear necessities" var ju fyndigt i jämförelse. Men lyssna nu! Nu ska Mowgli visa exakt hur dum han är! Nu!
...Var nöjd med allt du ser och allt som livet ger.
Men när?
Allt livet ger...
– Förlåt? Baloo uppmanar Mowgli att vara nöjd, och då frågar han NÄR han ska vara nöjd? Man fattar plötsligt varför hans föräldrar "råkade tappa bort honom" i djungeln när han var liten, han är ju intelligent som en ostbåge. Till och med Baloo tycker det är pinsamt, han bara ignorerar frågan och sjunger vidare.

Så där höll jag på. Fast jag hade nog uppskattat att köpa julklappar till folk om jag hade haft alldeles för mycket pengar, då hade man kunnat hitta på en massa skoj. Tänk att få se någon med körkort öppna ett presentkort med ett stort paket körlektioner. Eller köpa ALLA biljetter till Roger Pontares julshow, ge EN till någon som inte är helt såld på indianjulmusik och göra resten till jättedyr papier maché. Eller köpa biljetter till en konsert som redan pågår i Ungern när julklappen öppnas. Tre månaders hyra av en container som redan placerats lämpligt inne i någons hall. Eller en platta med Roynes. Fast det vore nästan taskigt.

Gott nytt katastrofår!
/Herr Dryck

9 kommentarer:

Erik Andrén Zachrisson sa...

Trevligt med Uppsala slott!

GöP sa...

Underbart skrivet! God fortsättning Herr Dryck.
Men det jäkla skivomslag gav mig en försenad, men väl så kraftig nyårsbaksmälla.

Arakun sa...

Det här påminner väldigt mycket om när folk visar halvfärdiga omslag, dvs innan namn, titel, logotyper mm klippts in. De brukar ge ett väldigt obalanserat intryck med allt innehåll på ena halvan och ett stort gapande tomrum på den andra.

Mi gissning är att det gick till ungefär såhär: Det var en hektisk dag på jobbet och efter att ha kombinerat de två taffligt tagna fotona medelst sax och limstift räcktes omslaget över till en prao-elev. "Det är ju bara att klistra in logotypen och titeln i det tomma området upptill. Det klarar ju vilken idiot som helst." Vid den sista tanken borde dock varningsklockorna ha börjat ringa.

Anonym sa...

Haha, lite Andy Kaufmann där med julklappsskämten. Sådant är kul.

Vem har förresten inte undrat över skräptexten i Baloo och Mowgli. Alla ser ju att det är en fin melon och inte apelsin. Och man ser att när stenen faller, så är scenen lika orimlig som när Indiana Jones jagas av en rullande sten som har olika avtånd hela tiden, och när den är en halv sekund bakom, hinner han göra något som tar flera sekunder.

Apstrudel sa...

Gott nytt år till dig också! Hoppas vi får många tjusiga omslag att beskåda 2016.

Anonym sa...

Underbart skrivet! Även om jag fortfarande tittar på julprogrammet ibland så har jag också hakat upp mig på texten sen jag var barn. Gjorde nu äntligen slag i saken och lyssnade på originalet. "But when?" blir plötsligt logiskt som svar på "The bare necessities in life will come to you". Och "apelsinen" är som jag alltid misstänkt med ledning av trädets utseende, en papaya! Men ingen i Sverige visste väl vad en sån var på 60-talet :-) /Bengt

Anonym sa...

Så detta är en "recension" av Roynes platta "Fri med dig"?

Undrar hur det omslaget skiljer sig från den platta som är avbildad här ovan - och som ju alldeles tydligt heter Roynes "Fri med dig fri med dig fri med dig"...

Tack för mig tack för mig tack för mig!

Anonym sa...

Mowglis svar är väl inte så konstigt: han undrar ju NÄR livet ska ge honom grejerna som utlovas. "Apelsinen" antog jag alltid var nån underart som bara inte importerats hit (det finns ju t ex mängder av bananarter som inte är särskilt lika dem vi köper på ICA).

Skivomslaget var däremot inget vidare.

John sa...

Låten heter - faktiskt - Bare Necessities, och den svenska översättningen har stört mig sedan jag hade barnsben på 70-talet. Du glömde notera att "dra in" och "apelsin" är ett visuellt rim, dvs. att de bara ser *ut* att rimma, men faktiskt inte gör det när de uttalas.