2016-01-28

Hörselskada


Det här var något av en höjdpunkt i mitt skivsamlande, hur tragiskt det än må låta. Jag kände nämligen inte till den här skivan när vi pratade om drömskivor i julavsnittet av podden "Dj 50 spänn" 2013. Då sa jag att jag inte visste om det fanns, men att jag drömde om att hitta informationsskivor om olika sjukdomar, och att jag såg framför mig en helt blank skiva med texten "ARTROS" jättestort. Detta är verkligen inte långt därifrån; ett blankt vitt omslag och så texten "HÖRSELSKADA" jättestort.
Även innehållsmässigt är det mycket nära vad jag beskrev. På A-sidan är det en låt insjungen av HiSUS-Gänget, världskända bland alla som hängde på Hörselfrämjandet i Stockholm under slutet av sjuttiotalet, men B-sidan är den riktiga hitten. "Det man inte hör (dialog med hörselskadad)" heter den, och är en fantastiskt innantill-läst dialog som aldrig tycks ta slut.
Detta är förvisso inte ett katastrofalt fult skivomslag, men mitt sanndrömmeri och min patetiska glädje när jag stod ensam på Myrorna med den här sladdriga singeln i händerna gjorde att den ändå förtjänade en plats.

1979.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jo jag har plattan men jag har aldrig hört ett knysst. Helt tomma spår!

Anonym sa...

Grattis!

I.G. sa...

De överdimensionerade bokstäverna hade kanske varit mer lämpliga för synskadade...

Anonym sa...

Jag tror inte att man skall lyssna på skivan. Spåren är en Braille-variant för hörselskadade; man skall känna på spåren och tolka det utifrån det.

Anonym sa...

Och efter att ha tittat på omslaget ett tag får man SYNSKADA.

Anonym sa...

Har ingen aning om skivan men HISUS gjorde/gör(?) ett jättejobb. Har själv ett hörselskadat barn så och det har INTE vart lätt varken som förälder eller barn så ..hmmm annars är denna sida topp!

Herr Dryck sa...

Ja de är säkert jättebra på alla sätt. Skivan däremot är det inte, och det är bara den det handlar om här.

Anonym sa...

Men åh så kul att få höra din röst! (I podden du länkade till). Jag blir inte klok på din dialekt, var kommer du ifrån? Och vilken dryck är det du härstammar från? Snälla säg att det är Boston Lager. Eller åtminstone julmust?

Wolf sa...

Undrar om inte Black Sabbath gjorde en cover på den här skivan. Kan iofs vara jag som minns lite fel.

Va? sa...

Wolf, du kanske hörde fel?
Hörselskadade har en fördel över oss som ännu inte har nedsatt hörande (vilket är oundvikligt för oss alla) eftersom musiken ibland ligger på omslagens nivå. Om Herr Dryck postade även ljudfiler från skivorna här så skulle säkerligen besöksantalet minska mycket och IT-säkerhetschefer i diverse sociala media spärra ut honom.

Herr Dryck sa...

Anonym 30 januari: Det finns ett avsnitt till där jag var gäst, den jag länkade till här var ett julspecial som gjordes lite senare.
http://www.dj50spann.se/wp/?p=46

Tobias sa...

Själv får jag alldeles ont i synnerven av stjärnorna med tillhörande skuggor som är vridna åt alla möjliga håll!