2015-12-21

Sydbandet - Visioner


På ett väldigt lila bord ligger ett sällsynt dåligt memoryspel. Det består av ett udda antal brickor och det finns inga par, bara fem bilder av olika män i arbetsläger-skjortor och flera av gubbarna har riktigt kass hållning. Men vilka karlar!

Uppe till vänster ser vi en liten herre som ger ett ansiktsuttryck åt känslan "skräckblandad förtvivlan", han ser ungefär lika bekväm ut som en säng av sten. I mitten syns en man som har kombinerat frisyren "PuBis Revision och Redovisning" med pippilotter i nacken, nere till vänster en man som växte upp med björnar och uppe till höger en ängslig kille som ursprungligen kanske kommer från Järva-Jaani i Estland. Men det skulle förvåna mig mycket, jag har inga som helst belägg för det i nuläget.

Nere i högra hörnet sitter min favorit, en man som hade tränat in en perfekt min inför fotograferingen. Han försökte hamna någonstans mellan "försöka läsa på en skylt för långt borta", "schh lyssna lyssna, det här säger jag inte bara för att jag är full" och "vad fan glor du på din jävla sittkissare". Resultatet blev förstås enastående.

(Notera bandloggan som har dekorerats genom att någon helt enkelt har tagit en färgpenna och ritat röda prickar på den gula texten.)

1985.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill ha ett sånt här memory-spel!

Anonym sa...

Längst ner till vänster bör vara en släkting (kanske rent av bror) till Trafikmagasinets legendariske programledare Carl-Ingemar Perstad:
http://www.svt.se/oppet-arkiv-pub/cachable_image/1435836846000/t/article3074965.svt/ALTERNATES/extralarge/trafikmagasinet82x11a-0-jpg

Wolfmonkey Pancake sa...

Fy....jag känner verkligen igen den där "schh lyssna lyssna, det här säger jag inte bara för att jag är full"
Vet inte hur många gånger jag stått i baren och män...och ibland kvinnor loopat samma skit om och om igen så man nästan velat tugga av sig armen och slå dom hårt i huvudet med den. Eller stoppa ner hela i deras hals, från axel till fingertopp beroende lite på var någonstans på armen man tuggade av den.

Nästan så man inte ens orkar skratta åt det. Men bara nästan :-)

envanligfjant sa...

Snubben i mitten är ju typ Weird Al Yankovics brorsa.

Wagner sa...

Viol. Finns till och med kvar. https://www.mathem.se/varor/tablettaskar--klubbor-och-andra-smasaker/tablettask-viol-23g-fazer

Anonym sa...

Fina låttitlar.
"Knegar Svensson", skall det inte vara ett frågetecken i slutet där?
"Beatrice Auror", hon måste nästan varit självlysande?

Att notera är att sångaren heter Börje Hallberg, precis som "Danskdödaren" i N.P. Möller.

Hel-Robban. sa...

Man kan ju undra hur de betedde sig på scen.
Gav de fan i att anstränga sig att dansbands-
smila då också?

Anonym sa...

Sydbandet 2009 på YouTube! https://www.youtube.com/watch?v=lgrzTlFYYhQ

Det är faktiskt ännu mera katastrofalt och tafatt än detta omslag, tro det eller ej! Titta, skratta, och gråt! Och vem är vem av dem??

Wolf sa...

Lägg även till "fislukts-min" på mannen nere i högra hörnet.

Anonym sa...

Visioner? Hur har Sydbandets kosmiskt mäktiga visionära tänkande bidragit till mänsklighetens framåtskridande?

Anonym sa...

Han i mitten måste väl vara moppemuschmannen i Sydkust-teamet?

http://katastrofalaomslag.blogspot.se/2011/05/sydkust-teamet.html

Anonym sa...

http://www.sydbandetsinfosida.moonfruit.com/sydbandet-nyheter/4524861980

H B sa...

Mannen i mitten är ju alls vår Günther innan han lärde sej pluta med läpparna och ansade mustaschen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pleasureman#/media/File:G%C3%BCnther_-_Pleasureman.jpg