2015-11-01

Nils Håkans - Förgät mig ej


Det är sällan det händer numera, men här kommer ett dansband som aldrig tidigare varit med på bloggen. Så vitt jag vet är detta den enda platta som Nils Håkans gjorde, och på omslaget har alla fem gått all-in på var sin likblek pastellfärg så att det ser ut som en finaluppställning från VM i landstingskläder.

Längst fram står en tandkrämsblå kvinna med byxor som är uppdragna norr om armvecken. Om hon ska föreställa någon sorts vårdare eller assistent så står hennes brukare strax bakom henne till vänster, klädd i färgen "margarin" kombinerad med en sådan där symfoniorkester-frisyr som är snyggt vattenkammad i tio minuter men som sedan rasar ihop fullständigt eftersom han vägrar alla sorters hårprodukter.

Till höger bakom gärdsgården står den som mest övertygande i gänget kan leverera raderna "nu blir det väl skönt för tant att få rena lakan" och "har Märta skött magen idag?". Med sin Robert Wells-frisyr och lediga hållning skulle han även kunna passera som skojfrisk bårtransportör i kulvertarna eller sjukgymnast.

Där bak i mitten finner vi den patient som inte ger någon i personalen en lugn stund. Mången morgon har rondpersonalen funnit hans vegetabila rumskamrat med olika anstötliga ansiktsmålningar, väggarna ommålade med fruktpuré och små pedantiska djurparker av katrinplommon på golvet som ingen får röra. Längst bak står den i Nils Håkans som fick ta itu med djurparken, med tretton stygn i nacken till följd.

1983.

27 kommentarer:

Perra sa...

En excellent analys av detta omslag!

Anonym sa...

Längst till höger är det ju Glenn Strömberg med bruten näsa ;-)

Ola sa...

"VM i landstingskläder" kan i all sin enkelhet vara det mest virtuosa jag har läst på mycket länge. Dessutom är det en ottoligt träffande beskrivning!

Anonym sa...

Om recensioner kan ses som prosa, och det måste väl vara möjligt, så hoppas jag att herr D övervägs till nästa nobelpris i litteratur. Lysande!

BackstugeBengt sa...

Fantastisk omslagsanalys! Jag blir rörd till tårar!

Anonym sa...

Hade det inte varit för din oumbärliga beskrivning hade jag aldrig gissat att en av medlemmarna var kvinna!

Wagner sa...

Förgät trodde jag dog ut samtidigt med Oscar II.

Wolf sa...

Jag trodde först att kvinnan var en snubbe som på fritiden forskat fram botemedlet mot manlig cameltoe.

Anonym sa...

@Wolf: det verkar i så fall som att det medlet botade det mesta som är kvinnligt också.

Someone sa...

"Förgät mig ej"? Om jag bara kunde!

Anonym sa...

Det är nästan övertydligt att Herr Dryck inte var med under det tidiga 1980-talet. Pastellfärger var högsta mode och kändes fräscht då. Det som är mossigt i den här bilden är väl främst gärsgården och brunnen.

Anonym sa...

Notera gärna att de har förgätit förgätmigejen till förmån för tulpaner...
/Fru Sylt

Milton sa...

Vad jag misstänker pågår, är att herr Flora i margarinkläderna håller hand med sin pojkvän i vitt till höger i bild, och kanske pojken i mitten med lila byxor griper in som tredje hand i näven, bakom ryggen på den för sin tid kvinnligt friserade personen, där de står mellan två slags gärdesgårdar som ett par eller tre av fåren ändå verkar ha lyckats rymma genom.

Jag är förresten överraskad att Konsum redan 1983 sålde kläder med så stor variation. Fyra plaggfärger för en kvintett. Jag tycker inte de når upp över vattenfärgsnivån till pastell som åtminstone skulle ha flutit på ytan.

A A N sa...

Många av omslagen på senare tid - t.ex. detta - skulle platsa mer på sajten "Tidstypiska omslag" (jag har själv yttrat repliken "pastellfärger är ju klart snyggast" under den här perioden). Särskilt katastrofala är de ju inte. Det här är väl mest småtrevligt och harmlöst.

Anonym sa...

Killen bak i mitten är nästan FÖR träffsäkert beskriven. Fy skäms på sej herr D :)

Bobjörk sa...

Så väggarna var ommålade med fruktpuré och små pedantiska djurparker av katrinplommon? Och golvet fick ingen röra? :)

Christian sa...

Ingen som noterat att det är prinsessan Diana som står främst?

Från en ängslig till en annan sa...

Åh, inte visste jag att sidan fortfarande levde. :) Vad glad jag blir!

Håkan Nilsson sa...

När Herr Dryck gör sig lustig över Nils Håkans pastellfärger skjuter han sig själv i foten. Herr Dryck använder själv på sin webbsida just de "likbleka pastellfärger" han hånar.

Ola sa...

Håkan: Jag vet ju inte om du är ironisk, men ett av de element som vi flitiga besökare uppskattar mest, är just att Herr D. byter sina bakgrunsfärger till att alltid passa det aktuella katastrofala omslaget. Därför är det knappast självmord.

Anonym sa...

Han längst till höger tycker jag är lik den där skurken Floyd i den gamla filmen "Blåsningen". Charles Dierkop heter han.

Anonym sa...

Och det var sista gången som Nils-Håkans mamma fick förtroendet att tvätta gruppens scenkläder. Tänk att kärringen inte ens kunde följa några enkla tvättråd, utan prompt skulle köra i 90 grader "för att det skulle bli riktigt rent".

Milton sa...

Anonym, och med blekmedel överdoserat.

Anonym sa...

Anonym #23: Hur kan han längst till höger veta att du är lik skurken Floyd? Känner ni varandra?

Joakim sa...

Jag minns en skojfrisk bårtransportör. Han hette Lången och medverkade i en dokumentärserie om Sahlgrenska. Han ansåg sig vara den kanske viktigaste personen på hela Sahlgrenska.

Unknown sa...

Synd om er alla som inte har fått uppleva denna perioden i livet. Nu går ni med allsköns järnskrot i ansiktet och kroppen full med tatueringar och skit musik i dom förkrympta hjärnorna.

gittan sa...

Hoppas att någon lyssnat hur bra dom spelade. Har dansat till dom många gånger.