2015-04-06

Herman Brood & His Wild Romance - Cha cha


Denna styggelse stötte jag på gång på gång under min skivgrävarhelg i Amsterdam, den verkar alltså vara något som folk faktiskt köpte när den var ny, men som samtidigt inte var det minsta svår att skiljas från när det var dags för loppis.

En man med deformerad hals använder en mikrofon för att gnida ut säd ur håret i sin armhåla. En omslagskoncept av klass alltså.

Det är en punkig sak som spelades in live på ett ställe som kallades "The pedo ville" och på baksidan står en av bandets medlemmar alldeles naken. Min spontana känsla inför skivan var att jag fått alldeles nog av den, omedelbart.

1978.

13 kommentarer:

Wagner sa...

Hår och hår. Stålull snarare.

Men nog hade baksidan på skivan varit intressantare att beskåda.

BackstugeBengt sa...

@Wagner:

Tills Hr Dryck lägger upp en högupplöst baksida får vi hålla oss tillgodo med denna lilla teaser:

http://www.johnyprovoost.net/images/Herman%20Brood%20And%20His%20Wild%20Romance%20-%20Cha%20Cha%20-%20Back.jpg

Ingvar Johansson sa...

Det där är faktiskt en rätt bra platta. Åtminstone tyckte jag det då... Såg Herman B live på samma turné

Spiring sa...

Bra skiva, men omslaget är ju inte så vackert. Studio-LPn från samma år, "Shpritsz", har ett som är nästan lika fult - pastellfärger: check, närbild på underliv med tajt åtsittande brallor som framhäver former både fram och bak: check, svårläslig textfärg: check. Men också den är riktigt bra, Herman Brood spelade (åtminstone under sent 70-tal) nån slags svängig, punkig, sofistikerad rock'n'roll som åtminstone jag är mycket svag för... och man behöver ju inte betitta omslagen när man lyssnar.

Anonym sa...

Åh fy farao vilket äckligt omslag, jag kräks...
/Fru Sylt

Wagner sa...

Jag tar tillbaks det där med baksidan...

Imperial58 sa...

Ett av de värre omslagen!

Anonym sa...

Fattar inte vad dom vill säga, om det nu inte är det man lätt kopplar det till. En skvättande stenhård balle som är påväg till eller från busken. Men varför då liksom ändå? Varför?

Anonym sa...

Intressant dock att bilderna på baksidan faktiskt är tagna av Anton Corbijn.

Hel-Robban. sa...

För mig är detta kanske det mest katastrofala omslaget av alla.
Det är så dåligt att det inte ens lockar till skratt, fy Fagerlund.

Anonym sa...

Enda sättet att säga "I like it" är via en katastrofal lektion i engelska språket:
https://www.youtube.com/watch?v=eVyzfPdp-9Q
Good.

Someone sa...

Det finns en film som heter "The brood" på tal om Brood. Den heter "Missfostret" på svenska. Kanske är det Herman som beskrivs?

Someone sa...

"The pedo ville"...Undrar hur långt de människor tänkte som namngav det stället.