2014-12-06

Sven Berglund - Längtan


Jag skrattade rakt ut när jag hittade denna, och jag misstänker att det är en sådan platta som man antingen tycker är rolig direkt eller inte fattar alls. Men jag ska ändå försöka förklara mig.

För det första att Sven ger sin platta titeln "Längtan". Ingen låt på skivan heter längtan, vilket gör det ännu mer djupt och poetiskt. Denna längtan illustreras med hjälp av en väldigt grynig svartvit bild av en läskig typ som står och trycker inne i någon slags hus med hemmaritad ingångsskylt. Jag vet inte hur Sven ser ut, så det skulle kunna vara han på bilden. Det är ju annars mycket vanligt att man som soloartist placerar en bild av sig själv på omslaget, åtminstone om man inte är en mycket välkänd artist. Särskilt ovanligt är det att en enda person avbildas på omslaget och att denna person är någon annan än soloartisten.

Min tes är att bilden föreställer Sven som står inne på något landsortscafé som någon öppnat i sin bostad, och längtar efter att få komma ut därifrån. Han har tagit sig ända till dörren, men då hans liv till stor del formas av en överväldigande pliktskyldighet törs han inte bryta mot reglerna och passera ut genom en dörr märkt "ingång". När Sven gick in på caféet var hans hår klippt i en tuff snagg, men de gångna månaderna av längtan och tvekan har satt sina spår.

Om denna tes stämmer så tycks Sven gilla pärlhalsband och påminner om Micke Persbrandt när han spelade i filmen Tre Solar.

1988.

6 kommentarer:

Wagner sa...

Men nog är det väl ett fruntimmer där bakom gardinen. I mina ögon påminner det rätt mycket om en klänning någon bär. Nu vill inte jag vara fördomsfull och bakåtsträvande men...

Nu har jag förstorat bilden. Det ÄR en kvinna. Man ser tydligt pärlhalsbandet som når nästan ner till naveln.

Jag lägger min röst på Helena. Spår 11. Se Helene Underbart Skön.

Anonym sa...

Det till synes inslängda fotot i mitten av de jättelika blå sorgkanterna ser otroligt ogenomtänkt ut och bryter helt mot gyllene snittet. Får känslan av att fotot inte alls var planerat att gestalta skivan utan hamnade där av nån slags sinnesvriden anledning som helt förbisåg alla störmomenten i bilden. Enda måstet var att just den bilden på personen som syns där skulle vara med av en skum dold orsak.

Anonym sa...

Det står inte Ingång på skylten, det står Igår. Vad nu det kan ha för betydelse för omslaget...

Stefan Andersson sa...

Klart det är en tjej. Manboobs på en så smal kille brukar inte förekomma.

Anonym sa...

> Anonym 7 december 2014 14:16
Det står "ingång", väldigt tajt textat dock.

Ozjeppe sa...

Och vilken ohygglig blå färg ... men, ärligt - hör inte denna hemma under kategorin "Oavsiktligt skitdeppigt", så vet jag inte vad som gör!