2014-11-10

Novi fosili - Za dobra stara vremena


Väldigt många softade sina omslagsfotografier på 80-talet, för att få till den där smörigt glammiga looken. Men i Jugoslavien tog man verkligen i från tårna; bilden på bandet Novi Fosili är så söndersoftad att man knappt kan fästa blicken på den, det är som att betrakta ett fotografi genom ett ark smörgåspapper.

Och det kanske är för väl, för motivet är ett gäng människor med glansiga kavajer med uppkavlade ärmar, en lilaskimrande skjorta på högerkanten som ser ut att tillhöra en cirkusartist och den speciella sortens hockeyfrillor som kombineras med högt hårfäste. Effekten är att de som ser ut som vanliga herrfrisyrer som har tappat greppet och glidit en decimeter bakåt över huvudet.

1986.

11 kommentarer:

Ola sa...

Kan det vara att "Novi fosili" betyder nya fossiler på svenska? Skulle förklara en del.

Anonym sa...

Varför har man glansig kostym, när den ändå skall mattas till på det färdiga konvolutet. Helt obegripligt... Skulle inte förvåna mig om hon dessutom har läppglans!

Fredrik Strandberg sa...

Oj. Glidande herrfrisyrer! Jag har inte skrattat så mycket sedan den bredmagade fransmannen Carlos http://katastrofalaomslag.blogspot.se/2011/10/carlos-hierajourdhui.html
Tack så otroligt mycket!

Anonym sa...

"Söndersoftad"! Haha! Sant som det var sagt.

Anonym sa...

"För den gamla goda tiden"
med bandet "Nya Fossiler".
Ja, det finns i alla fall en viss spänning mellan text och bild...

Anonym sa...

ha ha ha ha...80-talet, fi satan vilken skön klädstil..Sonny Crockett kopior i baltisk version.

Wagner sa...

För en gångs skull kommer jag inte på något att säga. Allt är bara en enda dimma.

Anonym sa...

trodde först att min skärm hade pajat o blivit suddig i mitten....

Anonym sa...

@ Fredrik: tack för länken till "Carlos". Jag skrattar så jag får hicka!!

@ Herr Dryck: tack för en magnifik blogg!

Håkan sa...

Jag får i sanning hoppas att hr Dryck innehar ett omfattande bibliotek av gamla skivkonvolut och avser fortsätta publicera sina små betraktelser. Det här är en riktigt, riktigt rolig blogg!

Anonym sa...

Men nog fasiken ser det romantiskt ut!!