2014-11-23

Apopocalyps - Pattar


Gud sände syndafloden, och för att riktigt knäcka de få överlevande människorna gav han dem konceptet "After Ski".

Bandets medlemmar bär kläder i alla färger och mönster som det mänskliga ögat kan uppfatta, på samma gång. Det är som att alla Electric Banana Bands oäkta turnéavkommor samlats för en gemensam gruppbild, eller som att Synskadades Riksförbund haft textilworkshop på fyllan.

Apopocalyps finns fortfarande även om bandet betat av över 100 (!) olika medlemmar genom åren. Detta är dock när bandet var i startblocken, och som första release valde de att göra en singel om pattar. Det känns ju som en bra idé för att visa en mer seriös sida av After Ski; ett sätt att motverka fördomarna om illröda fulla pappor som dryper av svett när de klappar takten värdelöst ovanför huvudet, iförda underställ med polokrage, och samtidigt spanar in evenemangets fyra tjejer i konfirmationsåldern sedan fruarna gått i förväg till stugbyn med övertrötta barn som bajsat ner sig i slaskblöta overaller. Ett vettigt budskap också med tanke på att skivan är officiellt sponsrad av familjeresorten Lindvallen Sälen.

Skivans två sidor döptes till A-kupa och B-kupa, och låtens refräng står utskriven för att allsången skall bli så helhjärtat skränig som möjligt:


Jag kan riktigt se framför mig hur Margarina, Kamelia och de två andra tjejerna på Lindvallens After Ski klämde i för full hals när de rimmade "stora och små" med "mjuka som hård" för att helhjärtat ge uttryck för sitt begär efter bröst.

1988.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Inga kommentarer...

Anonym sa...

Viltstaket... vad kan den låten handla om tro? Jag vågar inte ens tänka på det...

Wagner sa...

Djävla tur för grabbarna att Twitter inte fanns 1988. Dom hade tvingats gått med pudeldräkter resten av sitt liv.

Sen alla tidningar. Radio, teve med debatt, agenda och morgonsoffor. Tänk "järnrörsskandalen" upphöjt till tio.

A A N sa...

Så här i efterhand kan man bara älska 80-talets frisläppthet. En frisk fläkt i detta nymoralismens snörpiga 10-tal.

Anonym sa...

Att designa kläder på 80-talen måste ha varit svårt..Hmm, vilken färg ska jag ha till detta psykedeliska mönster? jag får nog ta alla skrikiga färger jag kan hitta.

Potatishäxan sa...

Jag har skrattat i snart ett dygn. Jättejättejättejättekul. :=)))))

Anonym sa...

Fann att låten finns på Spotify... vet inte riktigt vad jag ska säga... befinner mig i något slags chocktillstånd...

Kicki Jakobsson sa...

Instämmer till fullo.

Åke sa...

...textilworkshop... :-D :-D :-D

Anonym sa...

Undra om vår nye polischef har något med denna att göra?

Anonym sa...

Hittade Pattar på Spotify efter anonyms tips... Fy helvete vilken skit. Könsrock på Arne Hegerfors-nivå.

Anonym sa...

Har en syssling vars pappa var med i Apopocalyps när det begav sig, tror jag. Vet dock inte om han var med i just det här apgänget...

/Fru Sylt

Someone sa...

Jag tror jag har hört den här. Men det är inget jag springer omkring och skryter med.

Anonym sa...

Det ser ut som de gjort en parodi på Sgt. Pepper

Anonym sa...

Snygg trumpetist dock :-P

Anonym sa...

Å. Herre. Gud. Omslaget är ju inte hälften så katastrofalt som titeln och refrängtexten. Det kan vara det sämsta som någonsin har tryckts i Sveriges historia. Att de blev tvungna att nödrimma "små" med "hård" är provocerande men inte lika illa som det grammatiska övervåldet i "så väl mjuka som hård". Och sen rimmar de "på" med "på". Och då har jag inte ens gått in på de etiska aspekterna...

Benny Astor sa...

Ja fast vi hade roligt....glöm inte att det var på 80 talet, hawaaiskjortor var inne... -vi gick sedan över till den coola camouflageklädseln som blev poppis bland hiphopen på 2000 talet, vi var 15 år före,,.. :-)
Inget var seriöst vi var ett glatt partyband helt enkelt. Kul denna sommar när vi spelade på Tylösand och 10000 tals topless kvinnor dansade till oss på stranden...Apropå vår klädsel, så fick B52 en världshit m Love Shack ett par år senare, https://www.youtube.com/watch?v=leohcvmf8kM ni kan kolla var de fick sin klädinspiration ifrån. mvh Benny Astor Apopocalyps

Anonym sa...

http://youtu.be/6ZHedltKVEA

Anonym sa...

Jag ska starta en blogg med fulaste bloggarna. nr. 1 din!

John sa...

Sista "Anonym" ovan måste ju vara denne T. Jäverling, av språkhanteringen och mognadsnivån att döma.

Anonym sa...

"10000 tals topless kvinnor dansade till oss på stranden"...:-))...Kanske nolltangenten fastnade?

Mårten sa...

kalypso på norrländska...