2014-08-13

Taxi, var god dröj...


Skivbolaget Glädje upphör aldrig att leverera apdeppiga skivomslag. Nu har de dessutom fått en slogan: Glädje - Den andliga skivan med verklig livsglädje!
Aldrig kommer du hitta en skiva som är så nöjd med sitt liv.

Typiskt för detta skivbolag var att de ideligen gjorde skivomslag som inte signalerade känslan "glädje", utan istället satsade hela vägen in i kaklet på upplevelser som "tristess", "melankoli" och "blytung besvikelse". Den här gången gjorde de ett skivomslag med Skandinaviska Enskilda Banken på. I mörker.

Titeln står som synes inte på framsidan, utan på baksidan. Plattan heter "Taxi, var god dröj..." och är en samling sånger av ett gäng som kallar sig "Taxibröderna". Dessa bröder är något av det jobbigaste tänkbara. Jag trodde bara att jag hade haft otur som hamnade i samma bil som jobbigt pratglada taxichaufförer, men det visar sig ha varit något mycket organiserat. Taxibröderna var ett gäng som tog sig an uppgiften att snacka sönder sina passagerare på jobbigast möjliga sätt, eller som de skriver på baksidan: "många är de som fått vägledning av en taxibroders enkla vittnesbörd om sin tro på Jesus".

Jag ringde en taxi. Ville jag bli frälst? Nej, jag ville till Sturup. Exakt hur fan var det otydligt?

1973.

13 kommentarer:

Björn sa...

Med KO-mått mätt är ju detta omslaget faktiskt skitsnyggt, även om "glädje" naturligtvis är höjden av ironi.

Men taxi från Plattan till Sturup, verkligen?

Ola sa...

Säker på att du inte sa fel till taxichaffisen, och fick det att låta som Torderup. Då hade jag haft full förståelse för om han ville snacka dig ur detta...

Wagner sa...

Vadå "Taxi, var god dröj"?

En tänd Taxi på taket betyder väl att bilen är ledig. Åtminstone var det så på 70-talet då denna saga utspelar sig.

Men det är klart "KATASTROFALA OMSLAG" måste ju ha någon innebörd.

Anonym sa...

Hur ser baksidan ut? Vi väntar otåligt...

Svår von Frisendorff sa...

Skrattkoma. Måste göra allt i min makt för att fixa denna glädjepärla till samlingen.

Btw, Olas kommentar är så fantastiskt att jag inte ens pallar försöka skriva något smart.

R sa...

Lägg upp ljudklipp snälla!!

Stefan sa...

Kommer ihåg att dom ibland förekom i TV på 60-talet.

Hittade detta på Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=0pcTyYpT5EE

Även detta omslag utstrålar livsglädje

Anonym sa...

Tack Stefan - nu har jag hört "Jesus är med vid ratten". Begreppet backseat driver fick en helt ny mening!

Ola sa...

@Svår von Frisendorff:

Tack och bock!

Anonym sa...

Jag väljer nog hellre Jesus Take the Wheel med Carrie Underwood om jag måste välja en Jesus-i-bilen-sång...

Anonym sa...

Jag tycker faktiskt denna är snygg!
Den ser ut som att musiken skulle låta som Adolphson & Falk i sina dystrare stunder.

Lennart Regebro sa...

Det där hade varit ett skitbra omslag till deppig miserabel elektronisk tonårsångest från 1984.

Bandet borde ha hetat "Ensamma Barn" och skivan "Taxi till förorten".

Someone sa...

De måste ha rökt något synnerligen starkt och definitivt olagligt när de kom på tanken att detta kunde vara ett bra omslag!