2014-06-24

Jean Shepard and Ray Pillow - I'll take the dog


Jean "sex kilo hår med volym som en basketboll" Shepard och Ray "Draculafrisyr med ögonbryn i singularis" Pillow ligger i urmysig skilsmässa där de slåss med näbbar och klor. Båda är måna om att få behålla hunden, och Ray demonstrerar genom kennelklubbens officiella strypgrepp att han gärna skickar hem Jean med en död byracka om han inte får behålla kräket själv.

Plattan är från 1966, alltså tiden före folk började stämma skiten ur företag om de hävdade saker om sina produkter som de inte kunde styrka. Därför står det en del väldigt självsäkra saker på baksidan, bland annat följande skrytramsa:

"This monophonic microgroove recording cannot become obsolete. It will continue to be a source of outstanding sound reproduction, providing the finest monophonic performance from any phonograph."

Skivan är alltså oförstörbar, och Capitol records lovar mig enastående ljudåtergivning oavsett vad jag har för stereoutrustning. Ni må tro att jag blev besviken!

Under flera månader hade jag växlande använt skivan som mellanliggande skyddslager mot asfalten när jag släpat tunga möbler mellan olika bostäder och som underlägg för glödande järnföremål i min privata (hemliga) smedja. När det så var dags att lyssna på de flisor som återstod av plattan förväntade jag mig förstås en orgasmisk musikupplevelse, men icke! Min skivspelare har jag snickrat ihop själv av glasspinnar och gamla grenar, det är alltså en strömlös variant utan roterande skivtallrik som jag är mycket stolt över. Med hushållssnöre som kablage hade jag kopplat den till en förstärkare som jag vanligen använder som durkslag, den brinner vackert varje gång man kopplar in den. Högtalare har jag prioriterat bort.

Ord kan inte beskriva min besvikelse över ljudkvaliteten. Det lät inte dåligt, men jag håller inte med om att det var "the finest monophonic performance" som jag har upplevt.

1966.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Kvaliteten på omslaget tycks hålla hög klass iaf. Den ser ju nästan ny ut. :)

Wagner sa...

Tycker han ser ut som Barbies lilla Boy toy.

Ozjeppe sa...

Men... bekräftar hålstansningen uppe till höger att detta var ett gratis-ex? Annars blöder mina ögon mest av hennes tröjas Harlekin-färgexplosion!

Anonym sa...

Herr Dryck, vad brukar du annars spela på din hembyggda hifi-apparat?

Herr Dryck sa...

Mest pannkakor och grytlappar.

X-pert sa...

Bilden är som vanligt spegelvänd. Syns på herr- och damknäppning på skjortan, jackan respektive blusen och bröstfickan på skjortan.
Jag har läst i "HIFI och Musik" att olika kablar låter olika. Hur låter hushållssnören?

Anonym sa...

Men X-pert?! Om man vänder bilden blir ju texten spegelvänd. Hur skulle det se ut?

Anonym sa...

Heter man fåraherde och kudde i efternamn så lägger det på något sätt ribban för resten av skivan! Så kan man fråga sig vad skivtiteln säger oss: är det han eller hon som hellre tar hunden än den andre? Får ordet "bitch" en annan mening i hans mun om det är han som avgår med segern eller tycker hon att han är så töntig att hon hellre tillbringar kvällarna framför tv:n med hunden än med honom? Frågorna är många och de kommer aldrig att få något svar!

pappaouzo sa...

"Men X-pert?! Om man vänder bilden blir ju texten spegelvänd. Hur skulle det se ut?"

;)

Jonathan Newton sa...

Barbie och Ken, den senare med Legofrisyr.

Kamelmor sa...

Herr Dryck!
Tack för att du lyser upp min tillvaro med dina knivskarpa analyser.
Tänk vad du kan vända en annars så värdelös dag till en skrattfest med glädjetårar!
Lova att ALDRIG upphöra att roa oss!

Anonym sa...

Manliga country artister har en lång tradition med udda frisyrer. Titta bara på giganter såsom George Jones och Conway Twitty.