2014-04-24

Roger! - Idag sköt jag ihjäl en okänd man / Igår for han in till stan


Detta är ett utmärkt exempel på låttitlar som borde ha lagts i en annan ordning.

2012 bjöd jag på en platta med Jan-Inges där någon av dem hade skjutit ihjäl en okänd man bortom bergen, det var dock oklart vem av dem som var den skyldige. Denna gång är det Roger! som dödat ihjäl någon stackare, men här är det inte fråga om något större mysterium. Han är ju ensam på bilden och medger ju vitt på svart att det var han som gjorde't. Dessutom bjuder han på en ledtråd i form av en eventuell brottsplats, han känner ju uppenbarligen till var den okände mannen befann sig dagen före döderiet.

Det asdeppiga omslaget med ett trumpet ansikte mitt i ett stort mörker blir extra härligt med utropstecknet efter hans namn, något som man annars ofta finner på grupparbeten från mellanstadiet. Klassiska presentationer som "RYMDEN!" och "BRONSÅLDERN!" som ingen någonsin läser går att finna på klassrumsväggar runt om i landet för den som är intresserad. (Man bör dock söka upp dem med viss försiktighet, skolpersonal tenderar att vara en aning skeptiskt iställda till okända vuxna människor som stryker omkring inne i skolor, även om man bedyrar att det är för att lära sig mer om Sörmland.)

1970.

13 kommentarer:

Jörgen Stafrin sa...

Intressant val. Roger Johnssons låt är ju då en svensk version på en antikrigslåt som heter "Today I killed a man I didn't know". Men tar ju inte ifrån det intressanta i singelomslaget. Tummen upp för denna sida!

Gustaf sa...

Det är väl inte Roger som är mördaren? Snarare är väl omslaget ett budskap från någon okänd till Roger?
Roger! Idag sköt jag ihjäl en okänd man. Igår for han in till stan

Ett öppet, förtäckt hot månne?

GöP sa...

Och inte fan blir det bättre av att omslaget nästan är ett dåligt plagiat av originalet med Roger James Cooke
http://www.discogs.com/viewimages?release=4672871

Wagner sa...

Jag tror att "FAS 847" är svaret på Rogers deppighet. Alla vet ju hur illa omtyckt Fas 3 är och hur mordbenägen skulle man då inte vara när man kommit till 847?

Många med mig skulle säkert ha klappat ihop redan efter femhundra. Så all cred till Roger som höll sig så länge utan att flippa ur.

X-pert sa...

Roger har oxå tagit examen i Jan-Inges sniperskola. Extra svårt var det eftersom det fick kombineras med "strid i bebyggelse".

Svedberg sa...

Jag tycker att Roger påminner om en ung Ernst-Hugo Järegård...kan förklara varför det hela verkar udda.

Anonym sa...

Tycker det ser ut som en ung Hasse Alfredson.

/Fru Sylt

Fredrik sa...

Gustaf: Helt klart är det ett hot. Jag gissar att Roger inte vågade åka in till stan efter det.

annalin sa...

GUstaf: min stackars mage orkar inte skratta mer (åt din underbara kommentar!)

Anonym sa...


Det stavas väl ändå R.Å.G.E.R?

Anonym sa...


Roger är en usel skytt.

Anonym sa...

Gustaf! :)

Patrik E sa...

Även Bruno Wintzell sjöng in denna låt.

Jag är i besittning av ett exemplar med felstavat omslag "Idag sköt jag ihäl en okänd man".

http://www.discogs.com/viewimages?release=4785452