2014-04-08

Frön-Jannes


Vaddå FRÖN?

Att döpa sitt namn efter substantivet FRÖ är alldeles genomdumt, men den bestämda pluralformen gör det ännu värre. Frö-Janne låter som någon gammal folkmusikgubbe, det hade varit fult det med, men "Frön-Jannes" tar priset. 

Uppställningen är konstig den med. Längst ut från höger står en vildvuxen skogshuggare, en hunkig kille (med misstänkt Roland-hållning) som vägrade bära bandtröja och en skeptiskt inställd karl som dagligen frågar folk på gatan vad de glor på. Men sedan bryts den vackra raden av en äldre herre med väst och amputerad högerarm, en man som tydligt vänder ryggen åt Henti Kanegärd och skapar ett otrevligt avstånd till honom.

Henti är alltså den blinda/lite för coola killen längst till vänster som hade fräckheten att vara för lång i förhållande till de övriga. Mer vet jag tyvärr inte om honom. Men han besöker mig i mina drömmar.

(Den härligt malplacerade "Anti-hippie-song" mellan snoa och hambo ska de dock ha feta props för!)

1978.

15 kommentarer:

Roger S sa...

http://www.youtube.com/watch?v=A-gPfLXDtN8

Per sa...

Obestämd pluralform, om rätt ska vara rätt. Och det ska det ju. :)

Wagner sa...

Clark Olofsson på två ställen samtidigt.

Driftig karl det där.

Anonym sa...

Kollade på youtubefilmen. Det var en bitter jävel. Nu är min dag förstörd. Vad jag förstår så hade han en del spelkompisar men ingen på banjo vilket förvånar. Ett gäng klyvläppar jagandes feta stockholmare i långbacken är ett möjligt scenario.Huuva!

Anonym sa...

Då bandet tycks tala ärans och hjältarnas språk jämtska/härjedalska, är min teori att "frön" är ett adjektiv som betyder ungefär "skör, sönderfallande". Detta gör dock inte bandnamnet ett dugg vettigare. http://ltz.se/kulturnoje/dansbandsminnen/1.2409836-fron-jannes

Anonym sa...

Den där länken gav min tidiga lunch konvulsioner och tur att det var nära till en busskur.
Herr Dyck måste filtrera inläggen så att det inte uppstår såna här situationer för oss som har paddor och befinner oss på fält.

Jörgen sa...

En teori är att Frön är namnet på en by eller en gård.

Stefan sa...

Extremt konventionell klädsel på omslaget om man jämför med:

http://ltz.se/kulturnoje/dansbandsminnen/1.2409836-fron-jannes

Fina kullar på skivbolagets logga......

Linnéa sa...

På värmländska (iaf nordvärmländska) betyder frön ungefär "klen", "pjoskig". Kan det vara det Janne är?

Anonym sa...

De ser ju dessutom ut som hippies allihop...

X-pert sa...

Ö-vik säger dom i Ö-vik. Säger dom kanske Frön på Frön? Alltså Frösön. Vild gissning bara.

Anonym sa...

Nu ska jag förklara för Er vad Frön-Jannes (från Vemdalen) betyder... "Frön" betyder på äldre Vemdalsdialekt arg eller förbannad. Kapellmästaren Janne Hillborg var känd för sitt understundom hetsiga temperament och kallades därför ibland "Frön-Janne". Han tog emellertid inte illa upp över detta, utan döpte sitt band till Frön-Jannes.

Anonym sa...

Jag förstod att det fanns någon betydelse för orden, Frön-Jannes.
F.ö. så undrar jag vad det är för fel på blogg innehavaren, som letar fel på folk, likt en 12-åring.

Mvh Inge Nordningsman

Anonym sa...

"Längst ut från höger står en vildvuxen skogshuggare, en hunkig kille (med misstänkt Roland-hållning) som vägrade bära bandtröja... "
Jo, han har väl samma bandtröja som 2 av de andra ?

Herr Dryck sa...

Nej, jag syftar på den andra från höger som har en vit skjorta på sig.