2014-03-29

Danson's Mogen Band med Ludgo-Pelle


Äntligen! Ett högt triss har ramlat in i min samling i form av den här skivan. Hör bara på den här combon:

1: Roldex, skivbolaget framför alla andra när det gäller musik i kategorin "övrigt brännbart avfall".
2: Ett nytt band med det våldsamt osexiga ordet "mogen" i namnet.
3: Ludgo-Pelle, den eviga favoriten, är äntligen tillbaka med ett nytt alster.

Vi snackar alltså om ett samarbete mellan Ludgo-Pelle och ett band som heter Danson's Mogen Band (med felaktig apostrof, felaktig särskrivning, felaktiga versaler och felaktigt grundtänk vid val av attraktivt bandnamn). De har samlats för att spela in covers av "Yesterday" och "Aloha oe" med en touch av Ludgo, vilket jag varmt välkomnar.

Omslagsbilden är så mycket 1985 att näthinnorna domnar. Softat och mjölkigt och med ett färgtema som plockat ur en glasskarta; gammaldags vanilj, viol, blåbär och citron. Eller bortglömd filmjölk, inre blödning, delfin och varande liggsår om man så vill, som hjälps åt att forma ett kaos av nedkladdade luffarschack. Övriga klassiska attribut är klackringen, uppkavlade ärmar, högt hårfäste-hockeys och uppvikta kavajkragar.

Jag beklagar att någon tidigare ägare lackat ur fullständigt på skivan och rispat omslaget något våldsamt, men å andra sidan känns det fullt förståeligt. 

1985.

20 kommentarer:

Hasse sa...

Filip Hammar nere till höger?

Anonym sa...

Bland det bästa jag läst. Så jävla klockrent alltihop!

betty sa...

Hahaa, LUDGO-PELLE!!! KÄRE GAMLE VÄN PÅ DEN HÄR BLOGGEN!! <3

Anonym sa...

Mer LUDGO åt folket!

Wagner sa...

Från Wiki. Yngve "Ludgo-Pelle" Pettersson, född 1927, död 2004, var en svensk spelman, känd för sin "tungstepp".

Vad fan är ett tungstepp? Syns det på något av hans otaliga skivomslag eller är det ett (o)ljud?

GöP sa...

I mitt föregående inlägg ang Teddy Boys skrev jag att det inte kunde bli värre: Jag tar nu tillbaka det: Det kan faktiskt bli ännu värre...

Anonym sa...

Det får inte bli värre. Jag kommer i så fall att släcka min internetkoppling. Ang 80-talets signum, pastell, kavaj med uppdragna ärmar, slipsar med fylleknutar så undrar jag om jag under mina återstående år får uppleva ett slags revival för den här rekvisitan??

Anonym sa...

Ludgo-Pelles tungstepp finns förevigad på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=7NYsqwWCaKk

Anonym sa...

Haha, slipsar med "fylleknutar"! Bra beskrivning! Och sedan det här att kavla upp redan kortärmade skjortor?? Hmmm... 80-talsidiotin visste uppenbarligen inga gränser.

Anonym sa...

Ja, de flaskbottnade 80-talsglasögonen har ju redan gjort comeback på dessa korkade jävla "hipsters" (jag hatar hipsters och jag hatar flaskbottnar) så resten av rekvisitan är väl inte långt bakom... Tyvärr.

Anonym sa...

Wagner: Tungstepp var en sorts "tungjoddlande" som Ludo uppfann, eller som i vart fall var hans signum: https://www.youtube.com/watch?v=7NYsqwWCaKk

Wagner sa...

Tack. Tror jag...

Den där tröjan med svampar tror jag är svaret på hur tungsteppet uppkommit.

Anonym sa...

Så det grammatiskt korrekta namnet skulle vara "Dansons mogenband"? Vad är ett mogenband, för en mogen publik?

Mats Svensson sa...

Herr Dryck: inga tankar kring att den tidigare så självklara centralgestalten Ludgo-Pelle nu fått kura ihop sig nere i hörnet som vilken randombassist som helst? Antar att han krävde att få sitt namn med större bokstäver än bandets som kompensation..,

Gustav sa...

Kläderna och deras färgsättning liknar något som den svenska OS-truppen kan ha haft på inmarschen nåt år i skarven 80/90-tal.

Henrik Koberstein sa...

Ajajaj, Herr Dryck. Fantastiskt skrivet som alltid, men "tänk" är en uppmaning, inte ett substantiv, i alla fall inte än.

Henrik Koberstein sa...

Ajajaj, Herr Dryck. Fantastiskt skrivet som alltid, men "tänk" är en uppmaning, inte ett substantiv, i alla fall inte än.

Herr Dryck sa...

Henrik Koberstein: Jo då, det står med som substantiv i SAOL. "Ett helt nytt tänk" till exempel. Det är ingen miss.

Herr Dryck sa...

Mats Svensson: Ja, termen "mogenband" stöter man på till som tätt. Det är ett band som spelar mogendans, alltså dansbandsmusik i ett så slött tempo att väldigt mogna (gamla) människor klarar av att dansa till den.

Anonym sa...

En annan sak som alltid är lika roligt är när inte alla kollar in i kameran. Vilket flintisen nere till vänster endast kan göra om han är grovt vindögd. (-: