2014-02-21

Hej Häst! / Klubbhoppning


Här är ännu en platta från den andra delen av min dumma skivsamling, den som innehåller skivor där det är innehållet eller hela konceptet som är katastrofalt.

Detta är en skiva där farbrorn Anders talar om hästar, varvat med Angelina (hennes efternamn nämns ingenstans) som sjunger sånger om hästar. En favorit är "En mardröm", en alldeles glad låt som handlar om en häst med kolik som får en slang in i magen av en veterinär.

Min favoritmening från den här plattan (ja, jag har lyssnat på hela) är följande:



Ett givet alternativ för den som söker en ny sms-signal.

Jag passar på att klämma in en skiva till i samma veva, eftersom de har så mycket gemensamt.Vilket förstås är sjukt i sig, att det någon gång kändes vettigt att göra en hästplatta till. Och att jag har den.



Det är förvisso ett annat skivbolag som gjort denna och den kom två år tidigare än den förra, men det är samma gubbe och samma märkliga hästfokus. Denna gång handlar det om tips för den som vill sitta på en häst som hoppar. Valet av media är förstås det som gör konceptet så dumt; hur det någonsin kunde framstå som mer pedagogiskt och lättbegripligt att ge sådana råd i ljudform än i text och bilder är förbluffande.

En kul grej på den här plattan är att Anders tycks ha bestämt sig i förväg för att lyssnaren har gjort en massa fel, och han har genast en irriterad ton över alla misstag som man tydligen gjort sig skyldig till.

Här följer ett exempel:



Men det har ju inte varit! Det är du som har hittat på det där Anders, jag har inte gjort ett skit fel! Förresten, uttalas ditt efternamn "genant"?

1978 resp. 1976.

15 kommentarer:

GöP sa...

Anders Gernandt minns vi som en hängiven radio/tv kommentator i ridsport på 70- och 80-talet. Och som svensk speakerröst till den amerikanska tv-serien "Lödder" (soap) på 70-talet. Hans inhopp på dessa två skivor är också lödder!

Anonym sa...

...och han RRRRRiveRRR på föRRRsta hindRRRet!

(Det uttalas "GeRRRRRRRnant".)

Tove Bjoerk sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tove Bjoerk sa...

Oh, vad nostalgiskt att höra Anders 'ScheRRRRnangt's (så tyckte jag som barn att det lät) röst igen! Tack för den nya sms-signalen, den installerar jag omedelbart - om du lade upp den där låten med hästlavemang också så ska jag försöka presentera den till Apples som iPhones nya ringmelodi...(det torde kunna återställa de Skandinaviska mobiltelefonernas marknads andel).

MadameG sa...

Kan det vara tänkbart att konceptet på dessa skivor var tänkt att kompletteras med exempelvis en bok eller ett häfte med illustrationer och lite ytterligare text än det som sägs på skivan? Jämför exempelvis med Barnens trafikklubb som fanns på 70-talet, små singlar med Anita och Televinken i trafiken + ett antal häften med trafikmärken, klipp-och-klistra-uppgifter mm som förklarades på skivan... Ett ljudband, en skiva eller ett kassettband var ju de enda former av ljudmedia som fanns och som var lätt att sprida, lättast var ju helt klart skivor eller kassetter... Har faktiskt kvar både mina Anita&Televinken-skivor samt allt övrigt trafikklubbsmaterial någonstans i gömmorna...

Gammelfarfar Halm sa...

Jag minns hur det var på den tiden! Man twittrade genom att pressa LP-skivor och slå in dem. Sanna mina dar, så var det.

Stefan sa...

Jag tror herr Dryck tillhör den yngre generationen som inte upplevt Anders Gernandt när han kommenterade hästhoppning. En mycket kunnig kommentator med en skönt personlig stil. Han var kung helt enkelt.

Han var också skön berättare till TV serien Lödder.

Anonym sa...

Jag vill minnas att Bosse Parnevik ofta härmade Anders Gernandt också.

Anonym sa...

Jag hade glömt bort både Anders Gernant och Bosse Parnevik. Tänk vad man kan förtränga.

Herr Dryck sa...

Madame G: Nej, inga böcker följde med dessa skivor. De skulle stå på egna ben, och det gjorde de mycket vingligt.

Lisa Wilteus sa...

Nu fick jag en obetvinglig längtan efter att höra hela Hej Häst! När lägger du upp resten?

Anonym sa...

Clubhopping får en helt ny innebörd! Visste Rob n Raz detta?

nada sa...

Faktum är att det inte var så lågbudget att det följde med några fisiga färghäften till skivorna.

Nej, man fick med en livs levande häst och en klabbe ved att bygga hinder av. Se'n var det bara att sätta igång och hoppa, för att därefter lyssna till Anders anklagande stämma om vad man gjort fel, och varför man var ett oönskat barn.

På den sista skivan i serien (Klubbhoppning - Anders Gernandt ger råd i eutanasi) förklarar Anders pedagogiskt varför det är hästhopparens fel att barnen i Afrika svälter.

Just hästarna och hindren har ju betydligt kortare halveringstid än skivorna (tyvärr) och brukar sällan finnas kvar när skivorna hamnar i Myrornas skivbackar. Hästarna hamnade oftast hos Scan och hindren i gammelfarfar Enoks vedspis.

Eva sa...

Men det är helt seriöst ett problem att hästar inte kan kräkas. Det är det för alla som inte kan kräkas t ex de som gjort vissa magoperationer. Om något måste ut tar det nämligen många timmar den andra vägen...

Macweiser sa...

Tjena, diggar din blogg, tycker du borde checka min, vi har ungefär samma stil bara det att jag leker med sångtexter och gör bilder till dem! ;)