2014-01-08

Sjöströms sjunger spelar


Detta är en platta med den klockrena titeln "Sjöströms sjunger spelar". Och här är Allan, mitt i en otäck kaststjärna bestående av hans fru och sju ungar som medverkar på skivan. Kanske skall det inte föreställa ett kastvapen utan en sol. För se bara vilken solstråle Allan ser ut som!


En bra grej är att de definierat plattan som en "familje och ungdomsskiva" så att ingen missförstår. Du behöver alltså antingen vara ungdom eller del av en familj (barn, förälder, syskon, farförälder etc) för att uppskatta musiken. Ok om det hade stått barn- och ungdomsskiva, då hade man ju fattat, men familj+ungdom säger mig verkligen ingenting om vad det är för sorts musik!

Ett mysigt utgångsläge ges av att de på skivans baksida berättar om att familjen fått utstå kritik för att skola in sina barn i en strikt kristen lära allt för tidigt, men att de inte tagit åt sig av den kritiken. En skön symbolik är också att Allan sitter i bildens mitt, omgiven av alla de som fick mindre bilder på sig själva, och på skivan spelar de sången "Sätt Kristus i centrum".

196?

18 kommentarer:

Anonym sa...

"SJÖ001". Blev det fler skivor?

Flavia sa...

Allans dystra blick får mej verkligen att vilja börja sjunga o spela. NOT!!
Det andas hård kristen fostran och hyckleri alltihopa.

Anonym sa...

Barréackordet är naturligtvis i moll, förmodligen Em.

Anonym sa...

Har ett svagt minne av att ha sett denna ensemble live i min barndom sent 60-tal/ tidigt 70-tal i något bönhus i Västerbottens inland. Allan var lika skräckinjagande då.

Anonym sa...

Är inte Allan lite lik Elvis Presley?

Anonym sa...

Är det någon som är förvånad över att detta är en kristen skiva?

nada sa...

Familjen fick inte bara en strikt kristen uppfostran - de påtvingades också exceptionellt kristna frisyrer.

Anonym sa...

Kan säga att alla syskonen ser bra ut ,ja rent av snygga...föräldrarna var väldigt trevliga och respektfulla.

Wagner sa...

Väldigt stort spann på barnens åldrar. Dom till vänster ser ut att vara 15 år yngre än tjejerna till höger.

Kan det ha blivit ett hack i reproduktionen medan Allan satt inne för trubbigt våld mot huvud?

Anonym sa...

"196?"... skulle snarare nog dra till med "Årtal saknas."

Herr Dryck sa...

Nej, för jag har fått bekräftat att den släpptes på sextiotalet. Jag är så exakt som möjligt.

Ola sa...

Jag vill se baksidestexten. Nej. Jag kräver att få se baksidestexten!!!

godibop sa...

Ja, baksidestexten!
och man undrar hur livet blivit för ungarna...

Larsesq sa...

Den här singeln vill jag ha.
Har en annan singel med Sjöströms, "Julkväll hos Sjöströms." Har skrivit lite om den här: http://larsnilssonesq.wordpress.com/2013/12/29/musikrecensioner/

Johan sa...

Ser man på - @Larsesq har hittat ett årtal på sin singel: 1967. Om någon orkar göra en okulär jämförelseanalys av de omslagen borde man nog kunna pricka in skivans pressningsår.

Vid en hastig blick tycker jag nog att barnen ser en aning yngre ut på julskivan. Snackar vi 1968?

Anonym sa...

@Herr Dryck Aha, så då var det ingen felstavning som jag först trodde, utan att det helt enkelt betydde att det var sextiotal men oklart vilket exakt årtal... makes sense.

Anonym sa...

Kanske var därifrån idén till Coneheads kom...

Someone sa...

SJUNG OCH SPELA I GLÄDJE, ALLAN!