2014-01-01

Goldmen


Detta är en kär liten tingest, för det är ett av de dansband som jag aldrig stött på om varken före eller efter just den här plattan. Ingen titel, ingen ball formgivning, ingen rekvisita, inga hälsningar på baksidan, ingenting. De är bara GOLDMEN, fyra guldmän rätt upp och ner och that's it.

Någon skulle fixa guldvästar åt bandet. Västarna som sedan levererades var inte guldiga, de var senapsgula. Alla visste det, men det var ingen som orkade ta fighten. Till dessa ohyggliga västar bär de plåttriga gröna skjortor med random franska ord på.
Mannen längst till vänster hann precis i tid till fotograferingen, dit han anlände med buss direkt från att ha jobbat vid Nyköpings gästabud 1317.

Jag vet att Goldmen släppte en platta till året därpå, som jag verkligen vill få tag på!

Att läsa meningen ovan får mig att med oro ifrågasätta mitt liv och mina prioriteringar.

1976.

9 kommentarer:

anna andersson sa...

Det är inte tomma gammaldags flytvästar de satt på sig?

Carl Hult sa...

Jag visste inte att Ragnar Skanåker (längst upp till vänster) hade varit i dansbandssvängen. Han ler som om han just vunnit första pris. Dennis DeYoung nedanför honom lämnade senare landet och for tillbaka till USA för att fortsätta med sitt riktiga band, Styx.

Stefan sa...

Verkar som dom flyttade till Frankrike sen

http://fantuz-productions.com/bonjour-tout-le-monde/

Allvarligt talat, om dom skippat västarna hade dom varit ett av de snyggast klädda dansbanden.

Syster yster sa...

Men han nere till vänster är ju sjukt lik en vit Snoop Dogg!! Jag är ledsen men när man väl inser att självaste Snoop gästar skivan blir bilden nånting helt annat. Den är liksom cool istället.

Flavia sa...

Det är iaf coolt att alla 4 har olika frisyrer !

Wagner sa...

När blev Svinto en frisyr?

Michael Svedberg sa...

Här hittar du deras andra platta ;-)

http://www.tradera.com/item/340520/198936290/lp-goldmen

Wagner sa...

Vilket fynd! Drycken har betydligt högre smärttröskel än så. http://www.blogger.com/comment.g?blogID=2015166081009986160&postID=3225661600985266405

Anonym sa...

Ångrar fortfarande att jag lämnade kvar den andra Goldmen-plattan i en loppisback. Den är ett snäpp bättre, i synnerhet om man lyssnar på plattan:
http://www.youtube.com/watch?v=8b2dsFMEgTA