2014-01-23

Arne Imsen sjunger med församlingen - Jesus kommer!


Titeln tänker jag inte gå in på, jag tror att ni har fantasi nog att själva hitta på dumma betydelser.

På denna färgsprakande skiva ser vi Arne som genom en snärt med handleden kastar en oblat som en projektil ut i den gapande publiken. På plattan hittar vi låtar som "Jesus har en bok i himlen". Jag tänker mig att det är en ganska lättsmält deckare med en del komiska inslag. Eller kanske är han mer en facklitteratur-kille.

"Jag vill hellre ha Jesus" är en annan låt. Arne säger att han hellre vill ha Jesus än silver, guld, hus, land, gunst, makt, världens prakt, högt beröm, ära och glans. I den utelämnade sista versen berättar han att det dock finns en handfull saker han hellre vill ha än Jesus; en livstidsförbrukning av lök, en stridshammare, ett fisknät full av id, en tam emu, ett hockeyspel av rent guld och grymt rippade abs. Andra höjdarlåtar är "Snart kommer min Jesus" och "O, det skall bli härligt för mig".

Det står att det är en liveupptagning där han sjunger med församlingen. Tyvärr glömde de berätta när det var och vilken församling det är som sjunger, det måste ha varit lite surt för de medverkande.

Troligen 1971.

29 kommentarer:

Anonym sa...

Enligt Wikipedia: "Imsen blev ofta kritiserad för sitt förespråkande av barnaga och sin negativa syn på homosexualitet." Det ger en ganska obehaglig vinkling på skivtiteln...

Stefan sa...

Kan bara hålla med, sångtitlarna har ju klart homoerotiska anspelningar.....

Joakim sa...

Typsnittet i titeln "Jesus kommer!" får mig att tänka på sci-fi-filmer från 50-talet. "Marsianerna anfaller!", typ.
Kanske inte så långt ifrån sanningen.

Chimaera sa...

Ahaa, det var ju han som grundade Maranataförsamlingen. Enligt samma pålitliga informationskälla betyder "Ordet Marana'ta! (...) ungefär "Du vår herre, kom!"

Inte så konstigt att han gillar det där med att komma hit och dit.

Chimaera sa...

Det finns bara en enda församling, dvs Maranataförsamlingen i Stockholm (som Arne Imsen ledde), så de behöver ju inte omnämnas. Såklart.

Wagner sa...

Klart som fan att han kom när han var omsvärmad av tolv män i klänning.

Anonym sa...

Victoriasalen i Sthlm nån gång 63-64. Ett rejält tryck i elgitarrerna och alla stod upp och ylade. Arne och hans gäng fick mig att börja spela gitarr, det ska han ha tack för.

nada sa...

Jesus is coming, look busy!

Anonym sa...

Hoppas han har en servett till hands när han kommer.

Anonym sa...

"Jesus kommer", är det en låt med långt förspel...?

Anonym sa...

Troligen det bästa kristna omslaget som varit med på bloggen - och därmed också det som passar allra sämst in.

Anonym sa...

Jag får lite Johnny Cash-vibbar av omslaget. Inte katastrofalt, alltså. Och Johnny Cash var också djupt kristen, som alla vet.

Johan sa...

Får nog hålla med om ovanstående att oavsett hur katastrofala innehållet och låttitlarna är, så är ju omslaget i sig inte helt kass. Pressad Tri-X från en "livekonsert" med några gitarrer och predikstol runtomkring Arnes ansikte och oblatkastande hand sätter stämningen. Arne själv har ju varken Roland-hållning, skumma scendräkter eller underliga huvudbonader. Inte ens anärkningsvärt stora polisonger vad man kan se.

Rubriktypsnittet verkar vara handjagat men inte i katastrofal dansbandsklass. Arne-typsnittet är ju en helt legitim Linotype-gnuggis vid namn Kabel Black.

Nåja - det katastrofala med detta omslag är tydligen baksidan med sina låttitlar.

Anonym sa...

Om oblaten symboliserar Jesus kropp
så borde detta rimligen vara en stagedive?

Anonym sa...

När kommer uppföljaren "Jesus är här!"?

Anonym sa...

Dessa låttitlar är ju i klass med Cartmans titlar när han hade en kort karriär som kristen musiker. Jag pratar om South Park alltså. Mycket bra avsnitt som kan hittas på nätet. Kan inte länka just nu.

Anonym sa...

Tycker inte att denna skivan platsar på bloggen.
Lökigt innehåll förvisso, men Arne ser ut att vara en dynamisk snubbe!

Anonym sa...

Anonym: Det gör inget. Alla har redan sett det South Park-avsnittet, och alla tänkte samma sak som du utan att ens behöva säga det. Du är inte en speciell liten snöflinga, du är precis som alla andra.

Herr Dryck sa...

Nej, denna valde jag helt utifrån skivans och låtarnas titlar.

Inca sa...

2014 är det lite (mycket) roligt med titeln, men just den tycker jag kan vara ursäktad. Jag vet inte när vi började "komma" på svenska, men vet som en mycket gammal kvinna att i början av min karriär så gick det (i bästa fall) för oss, vi "kom" aldrig. Och som språknörd kallar jag detta för en anglicism.

Tomas sa...

Efter lite Youtubande så hittade man även en annan låt i samma anda "Jesus säger aldrig nej".

Hmm....

https://www.youtube.com/watch?v=B7PBccTHMa8

Anonym sa...

Jesus is coming, look busy.

Larz Gustafsson sa...

Naturligtvis ska denna inspelning angripas och smutskastas för att den är kristen och för att den kommer från Maranata.
Vad annat kan man vänta sig?
Själv klassar jag denna platta/kassett/CD som en av de bästa överhuvudtaget, alla kategorier.

Anonym sa...

Patetisk kommentar!

Larz Gustafsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Larz Gustafsson sa...

Vad du tycker om min kommentar är totalt irrelevant. Inte ens en historisk parentes.
Det som betyder något i längden är sanningen.
Fortsatta kommentarer från din sida kommer att ignoreras.

LARZ GUSTAFSSON sa...

Det finns överhuvudtaget ingen oblat på detta skivomslag. Oblater förekommer i Svenska Kyrkan, inte i Maranata. Jag har själv samarbetat med Maranata och Arne Imsen under ett antal år. Några av de bästa åren av mitt liv. Skivan i fråga är en av de bästa som någonsin gjorts i detta land.
Så här ska kristen musik låta.
Imsen var en hedersman och en Guds profet.

Someone sa...

Jag tänker på vad den fantastiske Tage Danielsson en gång skrev i sin bok "Bok." Han hade b.la författat olika brev som han förmodade att folk hade fått varav ett var till pastor Arne Imsen. Detta brev var skrivet från en fullständig galning som visserligen inte trodde att han skulle bli botad i maranata men där märktes det ju inte så mycket utifall man hade huvet under armen.

Anonym sa...

Hej alla tyckare, här kommer ett smakprov på den omdebatterade skivan: https://www.youtube.com/watch?v=GqrCPY9nwPU