2013-11-24

Chart Runners part 1 & 2


Detta är en samlingsskiva med en massa "fast moving tracks" av olika klassiska högtempo-artister som U2, Climax Blues Band och Dionne Warwick. För att matcha den snabba rymdålderskänslan i till exempel en dämpad rock-tryckare av Gary Moore behövdes en bild med riktig sci-fi-feeling.

Förslaget som spånades fram placerade en häftig actionhjälte i ett rymdlandskap som skulle kännas lite "Tron". Men att sedan ta den idén och göra verklighet av den skulle visa sig vara långt över Roncos förmåga.

Rymdhjälten i deras fantasi fick utgöras av en man med ett blått sken, kajal under ögonen och den där frisyren som blir till av sig själv om man låter en vanlig barnfrisyr växa fritt i ett par månader, och som får mamma att börja sucka om att man verkligen behöver gå till frisören igen. Men hans fräcka rymddräkt är det som verkligen förstör omslaget. Det är helt enkelt en grå mjukisdress, aningen för liten och fullkomligt ohäftig. Överdelen ser ut som ett sådant underställ som rödkindade pappor utan självrespekt sitter och dricker Fernet i på after ski i Funäsdalen. Det han håller i handen ska nog vara någon slags vapen, men jag blir ändå inte rädd eftersom han sitter på huk i vinterpyjamas.

Chart runners part 1 är alltså styggelsen på bilden, och part 2 ska man få gratis vid köp av part 1. Det kom aldrig någon tredje del av skivserien, så man kan ju tänka sig att det aldrig blev någon imponerande succé. Att del två skulle följa med på köpet var dolt av ett stort klistermärke i mitt fall, så jag upptäckte det först när jag kommit hem, annars hade jag tjatat hål i huvudet på Myrorna-personalen om att jag lovats en gratis uppföljare som de är skyldiga att leta upp åt mig.

1983.

- UPPDATERING, ETT ÅR SENARE -



Nu har jag äntligen hittat den andra och sista delen av skivserien! Kort sagt så fortsätter det på samma grundvattenlåga nivå. Detta om detta.

11 kommentarer:

Wagner sa...

Tänkte skriva att han var lik Harald Treutiger. Men inte ens det höll efter en närmare granskning så jag passar.

Jag var åtminstone först med ingenting.

Ola sa...

På siluetten uppe till vänster ser det ut som om någon har bestämt sig för att avsluta Roncos karriär med ett välriktat skott i hjärttrakten.

BackstugeBengt sa...

Och även det motsatta gäller. Köper du Part 2, så får du Part 1 gratis! Det blir ju som en oändlighetsloop i skivaffären... vilken skall jag egentligen köpa? Om jag köper Part 2 och får Part 1 gratis och den är repig, kan jag då få reklammera Part 1 trots att jag inte har köpt den?

Och Part 2 hittar ni här. Och även det lika illa utformat.

Spiring sa...

Min första association beträffande det han håller i handen var inte ett vapen, utan ett knippe typ bingolotter utspridda i en halvhjärtad solfjäder.

Anonym sa...

Men va fan; Ronco! Låter lite snuskigt.

X-pert sa...

Jag tror att det är ett slags kaststjärna. Liknande den som den vitpudrade miniatyr-ninjan har på omslaget till "Tomtélius, En värld i toner" fast med bara tre spetsar. Men vad har den på ett skivomslag att göra?

Olsson sa...

Det hotande kastvapnet har en paussymbol, varför? Kan "paus" utgöra något slags hot? Och den lilla blå silhuetten uppe till vänster är faktiskt inte likadan som den stora figuren, utan där sitter han konstigt med benen och ser lite ut som om han håller på att trilla åt sidan. Kanske var det för jobbigt att frilägga mellanrummet under honom?

nada sa...

Jag trodde först att den lilla silhuettbilden var tecknad med pyjamas-Tamas som förlaga, men det är en annan bild. Man har alltså tagit sig tid att teckna en helt egen bild med en person hållandes det überhotfulla pausplektrumet. Ronco måste ha haft gott om stålars när det begav sig.

Dessutom verkar det som om personen på silhuettbilden är VÄLDIGT välutvecklad å reproduktionsorganets vägnar. Använde Roncos illustratör John Holmes som modell?

Urbolt sa...

Posen är den man ovant gör ovanför en sån där nordafrikansk toalett utan stol (ett hål i det kaklade golvet). Det han håller i handen är ett trekantigt dasspapper han köpt i förväg. Av titeln att döma har han diaré.

Dr.Kuno sa...

Killen på omslaget ser ju ut som en psykotisk triangelspelare från det forna DDR klädd i grå gymnastikkläder. Här har han fastnat i någon slags virtuell dataspelsvärld där hans triangel förvandlats till en överdimensionerad kaststjärna av ren energi som han ämnar använda mot sina kapitalistiska motståndare...

Dr.Kuno sa...

Av grafiken att döma ser det ut att röra sig om ett Atari spel...