2013-10-14

Christer Enghs - Vår egen sommar


Lantbrukare Sven Eriksson berättar.

– Det var ju något helt otroligt alltihopa, men detta är sanning det!
Det började på våren -75, det minns jag bestämt. De där karlarna dök upp ett par, tre gånger i veckan, och de var alltid lika finklädda. Man hörde ju att de mockade och sopade där inne i ladugården, men de sa aldrig ett ord, vare sig till mig eller till varandra. De bara städade och fejade tills det var alldeles utmärkt rent och snyggt där inne, och sedan smet de iväg utan ett ljud.
Det är klart att jag försökte ge dem en slant ibland, de gjorde ju förskräckligt fint där inne, men de ville inget ha. Eller så förstod de inte vad jag ville, de bara glodde tyst på mig och sprang ut i skogen som vanligt.

Sven Eriksson njöt av sin gratis arbetskraft i över ett halvår innan han började få nog.
– De började tramsa och bete sig där framåt jul, då började jag tröttna. En morgon när jag gick upp för att mjölka så hade de ritat små gubbar och katter på Stjärnas spenar, och då kände jag att det var dags att dra en gräns för det hela. Efter det kastade jag sten och grus på dem när de dök upp, och då slutade de komma tillbaka ganska fort. Ja, det var ju väldigt märkligt alltihopa, nu när man ser på det i backspegeln.

Andra boende i trakterna kring Krukesjön har berättat att den lilla dansbandshjorden i folkmun kom att kallas ”Christer Enghs”, efter att en av hannarna blivit vådaskjuten på Christers äng under älgjakten -76.


(Texten på skivans baksida är nog den värsta kontrastmissen jag har stött på i dessa sammanhang, det är nästintill omöjligt att läsa vad det står. Varken någon Christer eller Engh spelade i bandet.)

1976.

18 kommentarer:

A-K sa...

Så underbart sjuk och roligt!
"Eller så förstod de inte vad jag ville, de bara glodde tyst på mig och sprang ut i skogen som vanligt." HAHAHA! Älskar detta.

Kaki sa...

Mmmmm, sicka karla-karlar. Really dirty!

Wagner sa...

Ser ut som en ryktborste det där. kanske funkar på kor också om man bär hög hatt som svävar en decimeter ovanför skallen.

Anonym sa...

Gitarr, sång och Cha-cha aggregat?
Månne en modifierad DeLaval separator

//LENY

Tobias sa...

Jag måste ändå få säga att det var ett av de mest originella omslag jag någonsin sett!

Anonym sa...

Han som låssas mjölka skulle ha mått bra av en rejäl klossning från kossan.

Anonym sa...

Väldigt fokuserade grabbar. Eller som han ex-polisen sa: Gissa bajset!

Anonym sa...

Kontrastmissar är alltid roligt. Det verkar nästan ha varit obligatoriskt hos 70-talsdansbanden av någon mystisk jävla anledning jag hemsk gärna skulle vilja få förklarad. Framsidan är ju illa även den.

Och vad är Chinese Bell Tree?

Henrik Ravin sa...

Kramp i magen av skratt, spår nr 6 sida A, "Jag finner inga ord"

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

BO REHNBERG: bas, bus och sång

bus??????

X-pert sa...

Vita strumpor i patentläderskorna. Aj, aj, aj!!

Stefan sa...

Ser att även denna skiva begåvats med dansbansgas, gör ju att texten på baksidan blir ännu mer svårläst....

Ullabella (densamma) sa...

Jag funderade en sekund på gasen, men i detta fall ser det nog mer ut som om kamerabelysningen eller användning av blixt kombinerat med den vaxade ytan orsakat fenomenet. Herr Dryck?

Anonym sa...

icke-xpert: Skorna ser väldigt matta ut för att vara patentläder. Du vet som vanligt inte vad du svamlar om.

X-pert sa...

För att travestera den blåblodige detektiven som sa att
"Mordet måste ha begåtts någon gång på förmiddagen eftersom offret påträffades med bruna skor på sig."
"Det måste vara lackskor eftersom de har frack på sig."
Men du har säkert rätt. Kan man få på sig fel strumpor kan man säkert få på sig fel skor. (Jag var faktiskt själv på ett bröllop nyss där en gäst hade svarta loafers till fracken.)

Anonym sa...

Man måste ändå ge dessa snubbar att de själva drev med omslaget. Sååå dumma kan de ju inte vara att de inte fattade det. Stå gränsle över kossornas pissdike, liksom.

I den typografiskt oläsliga omslagstexten framträder i mitt tycke frasen:
"Ronald... Stummor, trång och Chinese bell tree".
Det kan väl inte stämma? Ens ostämt.

Vad är förresten ett "tree"???

Anonym sa...

Anonym: Anonym har redan frågat det FFS!

Anonym sa...

Belysningen på framsidan går väl kanske inte till fotohistorien heller.