2013-09-02

Wenn das keine Stimmung ist


Ett skivomslag kan i regel räknas som skitdåligt när åskådarens naturliga reaktion är att vilja misshandla personen på bilden.

Här har vi en genomtysk platta med genomtråkig musik, presenterad genom ett skivomslag där en man med äcklig lösnäsa har tvingat på en hatt på en schimpans, som han sedan försöker tvångspussa medan han hetsar den med en strömming.

Min reaktion till detta är tudelad. Dels tycker jag genast synd om apan, som utnyttjas som så ofta förut när folk ska försöka vara lustiga. Det är osmakligt och jag blir förbannad.

Min andra reaktion är förundran, för konceptet på det här omslaget är så oerhört märkligt. Jag förmodar att det är en platta som man ska sätta på om stämningen är låg, och att mannen på bilden ska verka full. Utöver det är det ett enda kaos av oläslig symbolik, lika charmig och sofistikerad som folk som moonar varandra i vuxen ålder.

Årtal saknas.

21 kommentarer:

Fredrik sa...

Ja, vad ska man säga. Äckligare omslag får man leta efter.

Fredrik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
b0bber sa...

1983 är plattan från efter en snabb googlesökning

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

"Om DETTA inte är stämning..."

Jag uppfattar det som så att detta är musik för råsupande och att man måste vara jättefull för att uppskatta musiken... Man uppskattar kanske då även omslaget...

Anonym sa...

Nämen va f-n...det har något. Vet inte riktigt vad, men någonting är det! Mainstream? Knappast. Smaklöst? Absolut. Inte så dumt faktiskt.

Anonym sa...

Någon sa på brainstormingen:
Ich habe eine tokfestlig idé för das nya skivomslag!

Lätt hänt, tokdårar finns lite varstans, men fanns det verkligen inte en enda i beslutskedjan som kunde säga det enda rätta - Nein, nein und åter nein!?

Anonym sa...

Kan det vara så att när man tycker att omslaget är kul så är man full nog att lyssna på skivan?

Wagner sa...

Omskuren på näsan. Det var ett nytt grepp.

Rune sa...

Det framstår som oerhört begripligt varför det visas betydligt fler anglosaxiska än tyska humorprogram på TV.

Ibland undrar jag om inte de två världskrigen startades av Tyskland för att på så sätt komma över riktig humor.

Rune sa...

Notera också den konstfullt placerade skuggan från fisken. Ett kreativt -om än misslyckat - grepp för att dölja modellens riktiga identitet.

Anonym sa...

Första klädkommentaren hära kan inte undvika västens överkastmönster, de brutalt upprullade skjortärmarna och den vita halsduken som till synes knutits ihop av en vasduk som fanns inom räckhåll.

Lastkahnmatrose Herr Naermann-Sinken zu Schriekermann har åtmonstone behållt sin skärmmössa på sen han gick från sitt jobbskift till denna privatfest.

(Är förresten inte apan klumpiggt inklippt? Kanske för att sälen inte ville samarbeta.)

Buster sa...

Säga vad man vill men nog är tyskarna grundliga när de gör något. Inget lämnas åt slumpen. (Konsekvent utelämnande av syfte, stil, humor, god smak.)

theallmighty sa...

Är det förresten inte Spaten han dricker? Om det nu mot all förmodan var någon som tvekade på att det här skulle vara södra Tyskland...

Anonym sa...

Ja, för böveln! Apjäveln är ju inklippt! Eller...?

Anonym sa...

Hellre Hitler än detta, om jag måste välja något tyskt.

Anonym sa...

Man skämtar inte om Hitler! Och Sieg Heil sen!

Anonym sa...

Bara jag som tycker att apan ser uppstoppad ut?

Anonym sa...

Jag fattar inte ens vad det är jag ser, och det är ganska störande...

Anonym sa...

Årtal saknas. Ska det inte stå åtal saknas?

Anonym sa...

Men har lite förtröstan, schimpanser är starka varelser som gärna rått kött

Alf Tycker Om Öl sa...

Verkar som de lånat samma studion som Magnus & Brasse använde när de fotade omslaget till "Varning för barn"...... Min i övrigt finns ju inget som helst förlåtande till detta omslag.