2013-08-03

Perla – En frihetssång


En av männen berättar:

”Det var först framåt femtiden som hundarna fick vittring och drog iväg, och sen blev det ett jäkla liv. Vi var ju glada att hitta honom, men Perla var tvärsur och väldigt uppjagad. Han hade klättrat upp i den gamla ruinen och gjorde väldigt klart för oss att det skulle ta hus i helvete om vi gick närmare än ormbunkarna. Man var inte så kaxig när han spände den där blicken i en, det ska du veta! Vi fick stå där nere och försöka förhandla med honom, det måste ha varit då Ebeneser tog det där fotot.

Det var tydligen fråga om någon slags personlig frihet, han sa att han hade skrivit en frihetssång och nu skulle han leva i skogen med djuren. Vi försökte förklara att den där skogen var mycket liten, det var ju egentligen bara en dunge mellan två radhusområden, men han ville inte lyssna. Det var stundtals väldigt svårt att förstå honom. Han sa att han hade byggt ett rede uppe i ett träd och han hade gömt en plastkasse med vatten i.

Vi fick låta honom hållas till slut, vi fattade ju att han skulle ge sig med tiden. Han tröttnade rätt fort, redan framåt åttatiden hade han tydligen varit nere vid Mekonomen och vält någon trafikkon. Det var aldrig någon som pratade med honom om den där dagen sen, det hände ju egentligen inte så mycket. Men fy fan vad sur han var.”

1976.

14 kommentarer:

Anonym sa...

"Säg det med ett leende"! Nä, det var tydligen inget för Perla.

Anonym sa...

Tycker han ser ut att rymma med sin gitarr från utmätningen av Kronofogden.

Madame Berg sa...

Jag är ganska säker på att vi fick lyssna på Perla live i lågstadiet på Aspnässkolan, Järfälla,sent 80-tal.

Anonym sa...

För ovanlighetens skull ser jag bara ett enda fel med omslaget. Men visst fan platsar det här på omslaget. Bra jobb idag Drycken!

Daniel sa...

@Madame Berg, du har med stor sannolikhet rätt då jag minns FLERA tillfällen runt 1980 på Per-Erik (eller vad han hette) kom till min mellanstadieklass och sjöng kristna sånger. Han började alltid i stil med "Hej! Jag heter Per-Erik, men ni kan kalla mig Peeeerla." Vem betalade honom? Varför släppte skolan in honom? Ärren är djupa...

Chimaera sa...

Perla håller nog fortfarande på och "turnerar" i skolorna med sin stora hit "Alla Kan Inte Va' Bäst". 1998 såg jag honom senast, det var i och för sig ett tag sen... han har kanske retirerat till ormbunkarna igen, vad vet jag.

Bobjörk sa...

Jag känner att jag behöver veta mer om den där trafikkonen. Det är ju något man inte visste om honom. Att han var en riktig gangster!

Jessica sa...

Fy fan vad roligt att se Perlas nuna igen. Grindtorpsskolan i Täby utsattes för hans religiösa sånger regelbundet, så sent som under mitten av 90-talet. Jag minns sången "Alla är lika mycket värda" och inledningsfrasen "Ni kan kalla mig Pééérla" (med LÅÅÅNGT e)! Inte en enda unge gillade honom vad jag minns!

Anonym sa...

Snubblande nära ett perfekt foto. Färg, ljussättning, komposition, bakgrund och förgrund. Men...

"Kan vi ta en där du ler också?"

"Hmm, vi kanske skulle pröva en utan glasögon?"

"Vet du vad: vi tar tio minuter. Du går och bajsar, gör en avslappningsövning eller nåt, och så försöker vi igen, K?"

...fotografen ställde tydligen aldrig de där frågorna.

Wagner sa...

Verkar vara en stadig bit, trots att han gör ett tafatt försök att dölja magen med armen.

Tycker mig även kunna ana ett par präktiga manboobs ovanför traktorringen.

Anonym sa...

Kristet igen alltså!?

Det tycks finnas en viss övervikt av kristet på den här sidan.

Kiki sa...

Hahahhaaaaaa kung!

Anonym sa...

Han finns med på tuben också. Nästan olidligt att lyssna på för en vuxen icke-kristen människa. Innehåller en skön miss vid 0,50 minuter.

http://www.youtube.com/watch?v=AQuXFN8T3KE

Anonym sa...

Ser ju ut som en ung Helge Fossmo...juh. /J G