2013-07-19

Kjell Kraghe - Vind i seglen


Med guldfrisyr och skottsäkra glasögonbågar tornar Kjell och hans krage upp sig ur skärgårdsvågorna som ett hiskeligt stort isberg eller som dronten Edward från muminböckerna. Friläggningen är usel precis som det ska vara på sådana här skivor, med en skarp mörk rand runt om hela Kjells fagra figur.

Texten på framsidan är komplett med det klassiska dansbandstypsnittet och en felanvänd apostrof. Det nämnda typsnittet är något som jag inte skrivit om tidigare; en usel font som ofta dyker upp på dansbandsskivor som ser ut att vara väldigt billiga. Som exempel på alster kan nämnas plattor av Eldorados, Thom Anderz, Dancemän och Vikingarna.

På baksidan kan vi läsa stora sanningar som "vem blir inte glad och glömmer sina sorger när man hör Kjell sjunga" och "vilket man vill eller inte så dras man med och sjunger och trallar". Jag vill hävda att detta inte är några absoluta sanningar; när jag hör Kjell sjunga drabbas jag snarare av nya sorger som jag inte känt förut.

Varje låttitel följs av en kortfattad beskrivning, något som ofta förekommer på skivor med gammaldans. "Snoa", "hambo" och liknande brukar det stå, på denna skivan rör det sig mest om sommarvalser. En skön detalj är att det i vissa fall inte verkar vara så tydligt vilken stil låten har, och då kallas de kort och gott för "bra låt".

1981.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Jag trodde nästan att det var Cyklopen som tittade upp ur havet, men så såg jag ju att han hade två ögon. Oj så fel jag hade.

Tommy sa...

Hello Dryck, fortfarande inget arkiv till höger... och det äldsta inlägget jag kan se är Rubb & Stubb där du inte skrivit något... T.

NickeK sa...

Jag var nästan säker på att du redan hade skrivit om den här. Det är ju en klassiker i Myrorna/Emmaus/Kupan-backarna.

Joel Sjödelius sa...

"Nu är han på bettet igen!"

Ett LP-exemplar av detta mästerverk fanns stående i en bokhylla i ett klassrum på min gymnasieskola. När vi var rätt placerade under lektion brukade vi ta ner och beundra anletet på framsidan och beskrivningarna på baksidan. Har längtat efter att se den här på KO!

Dennis sa...

Fonten heter Flash Bold. Utom på Vikingarna, där är det Balloon Bold.

Herr Dryck sa...

Tommy: Du verkar vara den enda som upplever det där felet. Vilken webläsare använder du?

Anonym sa...

Tommy ditt dumma fanskap, det är DIG det är fel på. Prova rensa cache/cookies din nolla.

Tommy sa...

Explorer 9

Anonym sa...

Jag upplever samma fel som Tommy.
Jag har rensade cache/cookies.

Tommy sa...

Anonym 11.03, fuck you! Och det är rensat och problemet kvarstår... T.

Ralf Jonasson sa...

Och ingen har nån koll på att vi inte använder genitivapostrof i svenskan.. och om man nu skulle ha det, varför är genitiv-s:et mindre än resten av texten?

Anonym sa...

Problemet kvarstår hos DIG, Tommy. Det är DU som inte kan hantera din dator, så sluta gnäll på Drycken. Och Internet Explorer?? Ditt internetkörkort borde dras in direkt bara för en sån sak.

Anonym sa...

Hur skulle det vara att "sila snacket" lite, jag har följt Katastrofala Omslag i ett flertal år och aldrig haft problem förrut. Jag är en gammal tant och dålig på datorer, men vill inte höra att jag har något berättigande att vara på internet. Det var bra att Tommy tog upp problemet, men språket i svaren :-((

Herr Dryck sa...

Jag får inte något problem i Firefox eller Safari, och jag vet inte vad det kan bero på. Om någon anar vad det kan bero på så kan jag försöka göra ändringar, men jag har inte ändrat några inställningar sedan innan ert problem visade sig. Testa att använda en annan webläsare!

GöP sa...

Använder IE 10 och har samma problem. Det uppstod i samband med att du presenterade "Rubb & Stubb".
Endast bilden på omslaget finns med, ingen text. Dessutom går det inte att scrolla neråt och se de tidigare omslagen före "Rubb & stubb, samt att arkivmeny till höger saknas.

Herr Dryck sa...

Jag har gjort några små ändringar, särskilt i inlägget med Rubb & Stubb. Se om det blivit någon skillnad!

GöP sa...

Nu ser allt ut precis som man är van vid! Allt fungerar normalt igen

Herr Dryck sa...

Mycket märkligt. Några märkliga dubbla radbrytningar hade smugit sig in i texten och strulade tydligen till allting i IE.

Anonym sa...

Gamla tanter är de enda som kör IE... Ja, och så Tommy då, uppenbarligen. Gamla tanter må vara förlåtna, men är man under 70 så är det lika med IQ:fiskmås att använda IE.

Tommy sa...

Nu funkar det! T.

Anonym sa...

Tommy: Det hade det gjort hela tiden om du inte envisats med att använda en pensionärs-browser för utvecklingsstörda.

Herr Dryck sa...

Lägg ner nu, jag tror att du fått fram det du ville ha sagt.

Anonym sa...

*lägger ner*

Anonym sa...

Apropå ingenting, Eric Saade-annonsen passar förunderligt väl in bland alla katastrofala omslag...

Jenny

Anonym sa...

Är jag den enda som 1) tänker "sådär ser han egentligen ut.. Cthulhu" & 2) Tycker båtseglen ser så konstiga ut att jag tänker "seglande penisar"?

Maräng sa...

Det är lite synd om Kjell. Han är 350 meter lång, är till hälften fisk och spenderar det mesta av sin tid sittandes i en djuphåla ett stycke utanför Utö. Där väntar han på att det ska komma intet ont anande små segelbåtar guppandes förbi, vilka han blixtsnabbt lapar i sig med sin 80 meter långa klibbiga tunga. Men idag är en bra dag, för här kommer en hel liten flock! Kjell spricker upp i ett hungrigt leende, gör sig redo och fäster blicken på sitt nästa offer.