2013-07-09

Curt & Roland - Tidsmaskinen


Curt & Roland har gjort flera frikyrkliga plattor med countrystuk, lite som att välja mellan pest och kolera och satsa på båda kombinerade som en piffig kolerapest. Här har de tagit sig an något som kan bli precis hur dåligt som helst om man inte har talang för det, nämligen att göra en barnskiva.

Konceptet är att Curt & Roland reser iväg med en tidsmaskin och landar vid olika historiska tidpunkter, så som syndafallet och Davids kamp mot Goliat.

På omslaget ser vi Curt och Roland sitta och huka i en särdeles illa tecknad tidsmaskin. Perspektiven är helt åt skogen, med asymmetriska plåtar i karossen och en liten trappstege som jag inte blir klok på hur den är tänkt att sitta. Hur mycket duon än hukade sig fick de inte plats i kabinen, utan fick amputeras vid knäna för att kunna sitta bekvämt. De är klädda i silverdräkter och en av dem har fått en toasits om halsen à la Doktor Mugg, samt långa otäcka handskar. Maskineriet i rymdkapseln verkar bland annat bestå av en xylofon, en vanlig telefon och en hushållsvåg.

På baksidan berättas det kort om handlingen, följt av meningen ”GISSA OM DET ÄR SPÄNNANDE!” Min gissning är att nej, det är det inte. För när man viker upp omslaget och tittar på bilderna så berättas hela skivans berättelse i tio korta punkter, inklusive slutet där Curt vaknar och inser att allt bara var en dröm. Genast är den lilla spänning som mot all förmodan hade lyckats smyga sig på som bortblåst av en industrifläkt, och lyssnandet blir en enda lång transportsträcka mot destination Besvikelsen. Den krystade drömavslutningen förklarar dock hur de kunde besöka ännu mer krystade historiska händelser som inte har ägt rum. 
 

Bland höjdpunkterna på omslagets insida bör nämnas att Roland har byggt sin tidsmaskin medelst såg och hyvel, han har alltså snickrat en egen tidsmaskin vilket är rätt starkt jobbat. Och att Goliat tydligen var en Alexander Bard-liknande skäggtransa med solhatt och kortkort kjol.

Det grämer mig oerhört att målarboken inte fanns kvar i mitt exemplar.

Från Skammens år 1977.

25 kommentarer:

Jonny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonny sa...

Ah, tack! Den fick jag av mina föräldrar i min barndom när jag var 10 år. Har kvar skivan någonstans och måste förstås titta om målarboken är med. Kan inte minnas att jag målade i den. Hur som helst - min fru har alltid undrat varför jag inte tycker om filmer med tidsresor. Här har vi kanske en ledtråd.

Wagner sa...

Allt var inte en dröm. Dom där våta lakanen ska ju förklaras för mamma också.

Anonym sa...

Curt och Roland! Var det inte de som spelade i Tears For Fears??

Buster sa...

@Wagner: :D !!!

Anonym sa...

Min kompis hade skivan. Såhär i efterhand undrar jag varför, eftersom han mig veterligen inte hade frireligiöst påbrå. Hursomhelst verkade det soft i maskinen, för man kunde få korv & mos och typ Pucko...

Tommy sa...

Hej varför har du tagit bort hela arkivet? Dessutom har du inte skrivit något om omslaget före det här...

Anonym sa...

Kul att se en så tidig platta med Timo Räisänen, men vem är killen till vänster?

Anonym sa...

Alla dom dära fåglarna som ska åka med i Noas båt, varför flyger dom in genom dörren?

Anonym sa...

David står med en slangbella. Luktar lite historierevisionism!

Anonym sa...

Den där trappstegen är lurig. Antalet steg varierar mellan bilderna..

Alice sa...

Aldrig sett den här skivan, men fick mej att tänka på "Bröderna Dal" och tog en "trip down memory lane" på Youtube :)

Anonym sa...

Jonny: Om du är en god människa skickar du målarboken till Herr Dryck.

Anonym sa...

Visste inte att Timo Räisänen har medverklat på just den här skickan..(se pojkmannen till höger)

bettan sa...

hähä, änna roligt detdär med Curt o Roland från Tears for fears...

Bobjörk sa...

Av serien att döma lyckas de dock få plats med tvenne akustiska guror i den trånga maskinen.

Herr T sa...

Förstår inte vad de har i rymden att göra. Var det en tidsmaskin eller rymdkapsel?


Fast det är rätt mycket jag inte förstår kring denna skiva.

Anonym sa...

Den här hade jag på kassett när jag var liten! Spännande tyckte jag, men man hade kanske inte så höga krav på den tiden. Min bror var mest fascinerad av Puckon.

Anonym sa...

Det var ju inget högvattenmärke bland blogginläggen att raljera om att ett omslag till en barnskiva inte är realistiskt. Det är som om man skulle dissa julkalendrar för att de inte är verklighetsförankrade.

Nä, riktigt vass blir bloggen när omslagen riktar sig mot en vuxen publik, och man undrar hur de tror att mottagaren uppfattar omslagets budskap. Och eftersom jag är inne på det spåret, men inte hittat något tipsfält, passar jag på att tipsa om Michael Sembellos "Bossa Nova Hotel". Det blogginlägget kan Herr Dryck säkert göra stordåd av, även om det kanske är för mycket straffspark för en sådan virtuos..

Herr Dryck sa...

Way ahead of you. 6 år faktiskt. http://katastrofalaomslag.blogspot.se/2007/09/michael-sembello-bossa-nova-hotel.html

Daniel Ess sa...

Hej Herr Dryck! Intressant fynd, men är verkligen inte insidan av själva konvolutet det som kallas för "målarbok"? I och för sig ifyllt av en stadigare hand än de flesta i målgruppen verkar ha, men det känns som att en separat trycksak skulle ha varit ett svåröverkomligt budgethinder med tanke på befintliga "production values"...

Ola sa...

Den där hade jag som barn. Den var inte så illa...DÅ! De sjöng faktiskt helt okej, även om budskapet kanske inte passade mig som hand i handske. Eftersom min kära far är Curts kusin tyckte någon att det skulle vara en passande present till mig. Målarbok fanns i skivomslaget...men den var VÄÄÄÄLDIGT tunn.

Roland spelar förresten fortfarande, numera med Curts son Niclas, men Curt avled för fyra år sen.

Anonym sa...

Fan... jag tyckte omslaget var lite ballt 😃

Anonym sa...

Har den signerad ...

Anonym sa...

Och instrumenten i "cockpit" är ju vända åt fel håll?! Skall de behöva titta in utifrån för att läsa av :-)