2013-03-11

The Beatles - Yesterday and today


Äntligen! Detta är en verklig klassiker bland katastrofala skivomslag, kanske det allra mest kända. Det är dock först nu som jag lyckats få tag i ett eget exemplar att ställa i min katastrofala samling, och därmed har jag nu nöjet att servera skivan här på bloggen.

Det fräscha omslaget visar upp de fyra bitlarna iförda slaktarrockar, överösta med dött kött och lemlästade dockor. Utöver detta uppenbara ler George hysteriskt med ett enormt underbett, Ringo ser ut som en skadad knubbsäl och han har stoppat handen i fickan på ett väldigt osmidigt sätt. 

Denna skiva släpptes redan 1966, då Beatles fortfarande framställdes som relativt ofarliga gossar, så det blev förstås skandal när de lekte biblisk barnmassaker på ett skivomslag. Butikerna vägrade sälja den, recensenterna rasade och skivbolaget drog in hela utgåvan redan samma dag som den nådde affärerna. En del av skivorna fick ett nytt omslag klistrat ovanpå, resten begravdes på en soptipp. 

Syftet med omslagsbilden har diskuterats. Vissa menar att det var en protest mot kriget i Vietnam, andra att det var en pik mot amerikanska Capitol Records som slaktade bandets skivor till flera separata släpp för att tjäna mer pengar. I efterhand har skivan främst blivit känd för att ha tidernas högsta samlarvärde; för ett par år sedan såldes ett exemplar för 39 000 dollar. Det var dock en extremt ovanlig stereoversion i försluten plastförpackning, så några sådana summor har inte jag behövt betala.

Detta är inte den roligaste skivan i min samling, men den är historisk och förtjänar en plats här i galleriet.

1966.

15 kommentarer:

Henrik sa...

Jag har, någonstans i mina gömmor, ett gammalt exemplar av Record Collector där en hel artikel ägnades åt just denna skiva. Tyvärr kommer jag inte ihåg någonting av det (så stort bitel-fan är jag inte), men jag har för mig att Bitlarna själva inte förstod att bilderna skulle användas till ett omslag och att bilderna mest var ett skämt. Kan väl anas av de glada minerna också. Fult som stryk är det oavsett.

Herr Dryck sa...

Det stämmer, bilderna togs i ett annat sammanhang. Om det var tänkt som konst eller humor är oklart, men de var inte tänkta för skivomslaget.

Anonym sa...

John tyckte att hans urspungngliga idé till omslaget var bättre, att hugga huvudet av Paul. Men Paul gick inte med på det.

KeFor sa...

Är det bara jag som inser att George står i bakgrunden och visar finger, med ett avhugget barnhuvud trätt över det? Legendary!

Kristoffer Holmén sa...

Kan man tänka sig någon liknande svart humor shockrockstanke som Alice Cooper skulle leverera några år senare?

Anonym sa...

Är det månde hästkött?

Lennart Regebro sa...

Grattis till förvärvet, får man väl säga då! Onekligen en klassiker.

Rick sa...

Beatles - världens alla kategorier genom tiderna mest överskattade band.

Anonym sa...

Nä nu får du allt göra om och göra rätt, Rick.

Anonym sa...

Vita rockar och huvuden som rullar - Rock´n Roll

Johannes sa...

En verklig raritet som jag tycker är bra mycket fräckare än det fantasilösa omslag som senare upplagor fick. Döm själva:
http://www.allmusic.com/album/yesterdayand-today-mw0000312867

Attila sa...

Jag är nyfiken på vad mister herr dryck fick betala för skivan? Fascinerande historia bakom albumet!
Gillar The Beatles.
Jag är egentligen vegetarian, men bitlarna ser faktiskt smakfulla ut med lite kött... mmmmm... kött...

Anonym sa...

MEAT THE BEATLES! /J G

bastubögbengt sa...

Vilken partyskiva! Jag, min pojkvän och ett annat par gjorde en re-pose på detta i bastun med döda sjöfåglar mellan benen, återkommer med foto!

Anonym sa...

John Lennon's "Two Virgins" är rätt sjaskig också.... för att inte tala om innehållet!

http://www.youtube.com/watch?v=Pzf3-_q5yiE