2013-03-26

Kjell-Åkes - Kann et'


Detta är ett av mina Oavsiktligt Skitdeppiga omslag, en kategori som jag tycker är fantastiskt roande.

Kjell-Åkes orkester gjorde en rakt igenom klämkäck skiva med svängig dansbandsmusik, men när de skulle plåta en lämplig bild till omslaget sket det sig dramatiskt. Det är blött, det är grått, det är livlöst, det är kallt.

Bilden är grymt oskarp och grynig, ljuset var långt ifrån tillräckligt, det finns inte ett löv på träden och de står på en sumpig gräsmatta framför en grå sjö som gör en så där härligt badsugen. 

Min favoritdetalj på omslaget (bortsett från kvinnobrösten i mitten) är den otäcka mannen längst till vänster som står och bryter av en pinne under kompakt tystnad.

Omslaget var tänkt att återspegla känslan av låtar som "Sköna sommar" och "Glad och lycklig". Känslan som förmedlades blev emellertid den av att sitta naken på ett kallt stengolv och under vapenhot försöka lära sig psalm 563/521, "Mina döda timmar" av Anders Frostenson utantill.

1975.

32 kommentarer:

Wagner sa...

Manboobs och polokrage...

pem sa...

Det är så grått, mörkt och sunpigt att man inte ens kan se om de har matchande skor...

Anonym sa...

Jag undrar vad ' efter et ska representera. I sta'n är det ju "de" som fallit bort, i sne' är det ett "d". Ska det stå ets, eta, eller vad? Jag kan nog inte somna ikväll utan kommer att grunna på detta. Om det stått 'et hade jag fattat att det skull stå "kan det", men "kann" med två "n". Mysteriet tätnar ...

Anonym sa...

Intresset för fysisk träning var obefintligt på 70-talet vilket inte minst denna sajt bevisar med sitt bildmaterial.

Anonym sa...

Ser ut som att de ställt sig i en stor brun bajshög.

Anonym sa...

Jag förvånar mig över hur två av dem lyckas få sina man boobs att sticka ut fullt synligt genom de tjocka vita ull-tröjorna.

Deprimerande är också renoveringsbehovet. Prydnadsstaketet, som de verkar ha förankrat i betongklumpar, lutar både utåt och inåt här och där. Nu måste de bryta upp och gjuta om.

Varje himmel som är jämngrå trots att Solen faktiskt finns i den riktningen bakom molnen, är tragisk.

Charlotte sa...

Du skulle kunna ha den här bloggen utan att visa ett enda skivomslag (även om de är fantastiska) och jag skulle ändå läsa för dina formuleringars skull.

Anonym sa...

Hela bilden andas långfredag vilket känns helt rätt i tiden.

Omslaget gör mig riktigt skitdeppig och även deltagarna på bilden ser nedstämda ut.
Den enda personen som lyckas uppbåda något som ser ut som en antydan till ett leende är mannen med skägget. Det kan i och för sig vara så att han grimaserar för att han har fått en dålig smak i munnen. Han vill inte vara här.

Anonym sa...

Det inledande spåret "En grå liten stuga" är en av min farmors absoluta favoritlåtar!

X-pert sa...

Slafsigt utförd takavvattning. Vattnet från rännan kommer att skvätta upp och ge röta i stugknuten.

Anonym sa...

Men hallå! Är det det inte min favorit Karlstad-Snoddas (http://katastrofalaomslag.blogspot.se/2007/06/karlstad-snoddas-en-ppen-famn.html) som står där moltigande och bryter sönder pinnen. Han föredrar väl ensamheten ute på myren...

Masa Sahlqvist sa...

Hm.. Ny genre; Dansbands Black Metal!

Anonym sa...

Det kusliga är att mannen med pinnen ett år senare tittar in som oinbjuden bandmedlem vid fotandet av "Stålblåsning" (12-05-14)....

Rick sa...

Men herregud vilket ramsnett stolpskott till omslag! En rent kvävande känsla av misär infinner sig.

Anonym sa...

Den person som okejade det här omslaget till tryck borde landsförvisas för monumental oduglighet.

Anonym sa...

Frågan är om det hade varit till deras fördel att skärpan och ljuset var bättre?

Magnu naess sa...

Fantastiskt omatchande omslag! Hade det varit en sorglig platta med mollstrukna ballader så hade det ju varit klockrent.

Anonym sa...

Oavsett dur eller moll så är KANN ET' så apart att det bara blir provocerande.

Anonym sa...

Som professionellt självutnämnd skivomslagspsykolog så ser jag genom det gråa och daggiga och sumpiga och suddiga och mögliga och... nåväl, jag noterar typsnittet i beige-gult!

Rubriken över låtlistan är alltså ett kringligt "A". Därunder gömmer sig avslöjande låttitlar om sommar som inte finns och nånting om att man har glömt, åsså klart Eva. Inom parentes i andra spalten anges i oläsligt liten text de ansvarigas namn. (Står det verkligen "Kort Spjut"?)

Jaae. Jag är rädd att jag måste fakturera det där gänget en timme till för att få den här psykonalaysen ut ur dimman.

HatadAvGud sa...

Jag har gjort en grafånisk analys och kommit. Sen såg jag sam-bandet, här illustrerat:
http://s18.postimg.org/b6ipjqo7t/0327a.png

Anonym sa...

Men vad betyder egentligen "Kann et"?? Är det kanske något ukrainskt uttryck som förklarar omgivningen?

Carl Hult sa...

Mannen till höger är ju Vladimir Putin. Inte undra på att omslaget blev så dystert och ödesmättat.

Anonym sa...

Ja, Kjell-Åkes, vad är det ni kan egentligen?

Anonym sa...

Normalt är det ju en sammandragning av "kan det", i detta fallet alltså "kan göra musik" men vad kann (med två n) betyder vet jag inte... /Bengt

Anonym sa...

Jag tycker att det finns ett ord i det Svenska språket som beskriver Kann et´på ett bra sätt.

Ordet är MURRIGT

Anonym sa...

Usch, släng upp något nytt nu Dryck. Det är ju skitdeppigt att mötas av det här omslaget vid varje visit.

Rick sa...

Hur klarade folk sig innan Photoshop? Det här omslaget är väl bevis för att de inte gjorde det. Jag spenderade 30 sekunder på omslaget i Photoshop, inklusive uppstartstid, och åstadkom detta: http://i.imgur.com/NCU5BZn.jpg

Rick sa...

Klickbar länk

Anonym sa...

Manboobs, hmm. Det KAN vara så att det är manchestersnickarbyxor.. Sådana hemska hängslebyxor var ju poppis då. Alltså kan han ha saker i bröstfickorna som putar ut. Inte alls troligt, men möjligheten finns.

/Janne

Anonym sa...

Jag undrar mest vad/vem det är de grävt ner (=begravt)? Kanske är det deras maskot eller kanske t o m managern? Inte så konstigt att de inte ser glada ut...

Anonym sa...

Du har helt fel, omslaget är utformat med stor eftertanke! Bilden föreställer givetvis en grupp män som står vid "En röd liten stuga" och har svår "Sommarlängtan". Som synes är det ett tag till sommaren som de längtar efter, därav melankolin i bilden.

Anonym sa...

Men hallå det är taget 1975 hur bra blev korten då, plus att det är första skivan dom gjorde