2012-12-09

Viking Truckers - Love on the road


Vi kan ana att det finns någon slags koppling till truckar här. Jag grundar det antagandet på följande punkter:
Duon heter Viking Truckers, omslagsbilden domineras fullkomligt av en truck, Volvo tackas särskilt på baksidan och skivan innehåller låtar som Ghost Trucker, Me and my old truck, Truckdriving gang, Truckstop mama, Spacetruck (vad nu det är för flum), Son of a truckdriving son of a gun och To heaven in a truck.

Det är en rar liten kärlekshistoria vi får ta del av här. Bob och Stefan (möjligen förebilderna för karaktärerna Ben & Gunnar i filmen med samma namn?) är två skäggiga karlar med scarves och country-outfits. De står lutade mot sin gemensamma långtradare, i vilken ”the love on the road” kan tänkas utspela sig.

Notera hur snyggt han har ställt sig så att dimljuset lyser mellan hans ben!  Annars vet jag inte mycket om dem, mer än att de kör lastbil. Kanske har någon av dem tatuerat in en viking på ryggen. Kanske har någon av dem en stor hund som heter ”KING”.

1983.

34 kommentarer:

Snowroller sa...

Såg detta på Youtube när jag skulle kolla upp denna grupp:
http://www.youtube.com/watch?v=qooKLR7EoBs

Anonym sa...

Lastbil heter det på svenska.
Truck heter forklift på engelska.

Stella sa...

@Anonym: Lastbilstop mama, Spacelastbil, To heaven in a lastbil.
Låter ännu bättre! Toppen idé!

Andreas sa...

ojojoj.. det fullkoligt DRYPER av homoerotiska undertoner!

Anonym sa...

Finns en schysst låt på temat: http://www.youtube.com/watch?v=OXgaVTMkE0Y

Och för alla viktigpettrar, ja, jag vet att Galenskaparna gjorde den först, så slipper ni påpeka det...

David Gustavsson sa...

Jag förstår inte vad det här omslaget gör här. Det är inte direkt fult, många av detaljerna är ganska najs. Om skämtet är att de implicerar att de är homosexuella så tycker jag att ni borde kolla i morgondagens tidning vilket år det är.

Rick sa...

Hahah! Det blir liksom inte samma sak när två random Svenska tjommar med mindervärdeskomplex och önskan att härma de stora namnen inom Truck Driving Country lutar sig mot en sketen Volvo, som när Dave Dudley, Red Sovine eller Red Simpson lutar sig mot en kromglänsande Peterbilt, Kenworth eller Mack. Jag tycker bara synd om pojkarna...

Och även om musiken skulle vara "bra", vilket jag inte tror att den är, så skulle jag inte lyssna på detta framför originalen, eftersom det inte finns någon ärlighet och genuinitet i att efterapa andras kulturella uttryck. Det blir bara larvigt.

Extra plus för böghumorn som smög sig in i inlägget!

Bobjörk sa...

Det är inte ett dugg fånigt att de lutar sig mot en Volvo F12. Det är nämligen ingen mesig lastbil utan den användes både för tunga timmerbilar i Sverige såväl som till så kallade road trains i Australien. Volvo slog igenom med F86 som blev stor över hela världen och än idag används Volvo, då så kallade nosbilar, i USA. Det finns en anledning till att Volvo Lastvagnar inte haft samma kris som personvagnsdelen.

För övrigt fanns det en lastbil som Volvo sålde som hade modellnamnet Viking. Den på bilden är dock inte en sådan.

Anonym sa...

Jag är fullt medveten om att året är 2012,men jag tycker fortfarande att det är en smårolig tanke att dessa tvenne skäggiga män åker runt,evigt sökandes love on the road.Och när de väl hittar kärleken så blir det väldigt trångt i den lilla Volvohytten.

Anonym sa...

Son of a truckdriving son of a gun måste vara världens bästa låttitel.

Anonym sa...

Björk: Så gulligt att du försvarar Volvo som en duktig liten 240-raggare. En Volvolastbil oavsett modell är en fjollig liten bögtruck jämfört med en klassisk Peterbilt eller Kenworth, och det har intet att göra med hur "bra" den objektivt sett kan tänkas vara. Bara tanken på Dave Dudley framför en Volvo är ju skrattretande.

Anonym sa...

Någon i branschen som vet - är det vanligt att två män delar på en truck sådär?

Tommy sa...

Det är inte ovanligt, men det är ovanligare att man åker tillsammans...

Michelloooo sa...

Hahah! Sköna låtar..... Man kan ju undra vilket snille som skrev dem?

Anonym sa...

Gillar skarpt att du numera ofta lägger upp även baksidan. Fortsätt gärna i samma stil.

Lasse Gbg sa...

Upplysningsvis kan jag berätta att Bob Lander var en av grundarna till The Spotnicks - det legendariska gitarrpopbandet från 50-talet som väl fortfarande spelar då och då. Vet inte om det gör just det här omslaget så mycket bättre, men men...

Lasse Gbg sa...

Ja, Bob Lander är alltså en av snubbarna på omslaget...

Johan Utan E sa...

Sämste anonym:
Att förkroppsliga en korsning av en bitter besserwisser, homofob med ett klassiskt unket "manligt" sätt att göra ned andra plus att du är en trucker-hag (á la: fag-hag) du gör här får mig bara att önska:

Kom ut. En gång för alla.

Om omslaget tyckte jag att det var lite coolt; killarna ser enormt finska ut dock. Volvo kan vara coolt.

Rick sa...

Bitter? Besserwisser? Var? Jaså Johan, du gillar inte manliga saker? Vem är det som ska "komma ut", egentligen?

"Trucker-hag" ska säkert vara en förolämpning det också, men jag förstår inte hur. Ja, jag gillar den Amerikanska genren Truck-Driving Country, spelad av autentiska Amerikanska truckers (undantaget Red Simpson som faktiskt aldrig körde själv men var bra ändå, tro't eller ej).

...men Svennar som försöker härma detta och som letar upp någon sketen Volvo som de skulle blivit hånade för av de riktiga grabbarna, ja det skrattar man ju bara åt. Jag kan lova att den genuina känslan i musiken är lika frånvarande.

stefan Ericsson sa...

Hej Alla!
Det är jag som står till höger på omslaget. Stefan Ericsson heter jag och läser med stor glädje kommentarerna! Det känns faktiskt riktigt COOLT att vara delaktig här!
Jag har alltid vela se lite "Finsk" ut! Om Ni tycker att detta omslag är fult, då skulle Ni se dom andra! Vi lade ner allt krut på själva musiken!
God Jul på Er!
Steff

Anonym sa...

Hej Stefan, härligt med lite självdistans vad gäller omslaget! Håller med om musiken, den verkar välproducerad, det lilla jag hört i alla fall. Skicka vinylplattor med omslag till Herr Dryck så kanske vi kan få se dom också? Vore himla kul.
God Jul själv!

nada sa...

Framsidan är väl... sisådär, men jag gillar baksidan. Det skulle kunna vara baksidan på nå'n obskyr skiva med en grupp bestående av två hipster-skägg spelandes neokrautrock eller nå't.

Anonym sa...

Vad är neokrautrock??

nada sa...

Jag har ingen aning, men det skulle kunna vara krautrock inpelad i moderna tider.

Jag vet inte ens om det finns neokrautrock, eller om modern krautrock bara benämns... krautrock.

Det var mest en hänvisning till att albumbaksidan skulle kunna höra till en modern, men obskyr, skiva.

Jag lyssnar hur som helst inte på krautrock, varken från anno dazumal (ah... såg ni vad jag gjorde där?) eller brand spanking new.

Herr Dryck sa...

Vad roligt att höra från dig Stefan! Det är en riktig pärla ni har fått till här, jag var väldigt glad att hitta den. /Herr Dryck

Jessica Edman sa...

Tårarna sprutar mer eller mindre. Fifan så klämmigt koncept.

Anonym sa...

"Riktiga grabbar"? Fniss. Tihi. En gång för alla: grabbar är inte manliga. De är grabbiga. Eventuellt.

Män är manliga. Det är inte manligt att försöka sabla ned nån som gör vad den tror på; Rick hur många låtar har du skrivit själv? Hur kommer det sig att så många personer av manskön härbärgerar den här unkna "jag är ballare än dig"-attityden?

Var i allt det riktiga finns du och ditt? Du är en kliché till och med som troll.

Steff: WTG!

Rick sa...

Johan/anonym: Du verkar ha snöat in på genusförvirring och manlighetsbegrepp. Jag vet inte vad du svamlar om eller varför, men jag bryr mig inte det minsta.

Följande har varit min absoluta åsikt från början: Att härma andras kulturella uttryck kan aldrig bli genuint. Det blir som bäst en tafflig hyllning och som sämst pinsam parodi. Efterapningen är alltid sämre än originalet. Svenskar kan därför inte göra countrymusik, punkt slut. Det må musikaliskt låta bra, men fortfarande härmar man bara ett uttryckssätt som inte är ens eget, och på det själsmässiga planet blir det fruktansvärt endimensionellt. Och själ, hjärta och nerv är som bekant det som betyder något i countrymusiken.

Det är därför en skiva som denna aldrig kan bli något annat än ett skämt. Ett skämt som passar utmärkt på en blogg som denna.

Anonym sa...


Brent Mason är kung och då gillar jag inte ens country.

All kudos till Viking truckers för att få med en sån kille på skivan!

Anonym sa...

Detta är helt jävla underbart!! Att Viking Truckers kunde väcka en sån debatt! Varför är det så fel att producera Lastbilsåkar-Rock med en god portion humor och en glad klackspark i både texter och musik. Vi har sålt mer än en milion plattor med detta koncept så nåt´rätt har vi uppenbarligen gjort! Sen kan man analysera skiten ur detta och hamna in en "min farsa är starkare än Din" debatt. Detta är inget nytt och det finns tyvärr en hel del Countryfundamentalister med vidhängande åsiktsfacism kvar här i världen. Jag är en förespråkare för Live and let Live och det gäller i allra högsta grad här! Ta en Virre och en sköööön Öl och garva åt skiten! För det tänker jag göra!! Och jag tänker fortsätta med att lira in samma typ av "skit" så länge jag kan! Jag är och förblir en Redneck även om jag råkar bo i Sweden!
Puss å Kram
Stefan E

Anonym sa...

Jag tycker att Rick har fel. I mina öron har The Clash gjort världens bästa reggae och Stones har gjort den bästa gospeln. Och det låter icke tillgjort!

Stefan E: Du sköter dig riktigt bra i kommentarsfältet.

Och ja, omslaget är roligt.

Anonym sa...

Forts från 11:12...

Det handlar om hjärta - inte var man bor, eller vad man rattar för märke!

Anonym sa...

Alla Underbara Pianokonserter med Mozart, Bethoven, Rawell, Mahler. Alla influerade av varann mellan länder och sekler. Skulle den första bara gälla då....eller??
Snälla RiKK!!??

Anonym sa...

Gillar musiken skarpt och tycker omslaget är fräckt, hade varit fejk om de va en mack lr annan då dom inte används i sverige(i de stora hela iaf)