2012-12-04

Tomtélius - Min vårdröm


Tomtélius målar upp ett mardröms...förlåt vårdrömsscenario på en risig plätt invid älven. Två av dem står med fötterna tätt ihop uppe på stubbar, vilket ser monumentalt dumt ut. Varför? Är det en del av drömmen?

Killen på högerkanten är dock absolut bäst, han som har samma frisyr som Annika i Pippi Långstrump. Han fick idén att stå ledigt lutad mot ett träd, men då det var väldigt ont om sådana fick han nöja sig med en späd liten björk som ser ut att kunna braka ihop när som helst och försvinna ut i älven tillsammans med pojken. 

På baksidan finner vi dem igen, men denna gång är de nakna. Det är fullkomligt ologiskt och var en dummare idé än att frekvent storhandla på 7-Eleven.

Från skammens år 1977.

29 kommentarer:

Anonym sa...

Deras vårdröm - din våta dröm

Anonym sa...

Underbar! Några frågor inställer sig dock...

Alltså, vad är "kultis" för musikgenre??

Och dessutom, denne "Falk, Eksjö" som som tydligen står för "Inspelning och Foto" verkar ju vara en spännande figur som man gärna skulle veta mer om. Är skivan månne inspelad där ute bland stubbarna vid sjön?

Jonathan Newton sa...

Observera att bandet har en fan club!!
Ska det inte vara "Tomteljus" förresten?

Flavia sa...

på baksidan, han längst ner till vänster,
visst är det Ingvar Oldsberg ?

Eksjöbo sa...

Kultis är folkdans men utan uppvisning.
Falk, Eksjö är Evan Ljunggren som hade inspelningsstudio. Evan har spelat in många skivor, mycket lokalt men även en del större artister. Som jag förstått hade han en för tiden avancerad inspelningsutrustning. Evan är pensionär sen många år men har kvar sin studioutrustning. Fotodelen i Falks foto sålde han till basisten i Tomtelius, Alf Eek. Vi får hoppas Alf var bättre basist än han var fotograf, Falks foto finns inte längre kvar i stan... Sist jag hörde om Alf försörjde han sej som truckutbildare.

Anonym sa...

Det intressanta är att gruppbilden på baksidan av konvolutet är betydligt bättre än framsidans foto. Lite coolt faktiskt!

Peter sa...

En följdskada av att regelbundet kika in på din blogg är att man i tidigt skede analyserar brallor och skrev. Dessa herrar ser inte ut att ha det alltför bekvämt.

Anonym sa...


Jag drömde faktiskt om denna skivas framsida inatt INNAN jag gick in här.

Behöver jag säga att jag vaknade skrikandes rakt ut och badandes i svett...

Formationen de bildar är djävulens treudd med ytterligare en udd.Kan det bli jävligare?

NickeK sa...

"Vi spelar medelålders"
Sven och Alf gör ett bra jobb, men Jimmy och Tommy får ta och kamma sig...

Anonym sa...

Vladimir Krutov på en stubbe,what's the deal?

Henrik Ravin sa...

Det är ju Krutov!

Allaballakaitoz sa...

Nere till höger på baksidan är ju en av Stefan & Christer.

Wagner sa...

Den nakne Alf har den där blicken som en som just satt på alla sina kompisar brukar ha.

Anonym sa...

De ser ut som typ semaforflaggor. Som de står kan man tolka meddelandet som två stycken "AVBRYT". Månne ett dolt budskap till den presumtive skivköparen?

Anonym sa...

Jag får fantomsmärtor i vristerna av att se vita trätofflor i kombination med den terrängen. (Förvisso får jag fantomsmärtor av hela bilden...)

Kenneth sa...

Vem fan är Thore Skoman?

Anonym sa...

Eksjöbo: Vad menar du, folkdans utan uppvisning? Fattar inte ett smack.

Eksjöbo sa...

Om man tränar folkdans gör man det oftast med fokus på att kunna göra uppvisningar t.ex. vid midsommar. En folkdans har ofta många olika turer (dansmönster) att lära sej. Kultis är mer inriktat på att det är skoj att dansa. Schottis, vals, hambo etc. samt danser med bara ett par turer. Kultis var jättepopulärt i slutet på 70-talet.

Anonym sa...

Hade jag fått välja så hade de gärna fått vara nakna på framsidan istället för på baksidan......

Cullipop sa...

det här är bara så jäkla kul. stort tack för att herr dryck så maniskt letar och dessutom hittar alla roliga skivor. du förgyller min vardag!!

Anonym sa...

Detta var innan man kom på idén med värsting-kryssningar. Sven Tomtelius välsignades med två stycken s k "Y-barn" och såg ingen anna utväg än att skapa ett dansband.

Anonym sa...

Eksjöbo: Men... Det är ju alltså exakt samma musik de spelar? Folkdansmusik! Skillnaden är bara om folk dansar till den för att det är "roligt" eller för att visa upp sig för andra? Namnet på musikstilen borde ju vara detsamma oavsett - den har ju inget med av vilken anledning folk dansar att göra. Det är ju som att kalla technomusik för "ballefjong" om de som dansar till den har röda strumpor på sig.

Anonym sa...

Tommy och Annika-frisyr...

Anonym sa...

Technomusik är ballefjong oavsett strumpfärg.

Rick sa...

Vad gör dessa två Y-barn numera undrar jag? Jag antar att det blev droger och småkriminalitet efter att bandet lades ner, och till slut kanske latent alkoholism, lagerjobb, och nergången enplansvilla i utkanten av Säffle med skrotbilar på gården?

Raggoparden sa...

Lite lättgoogling visar att Jimmy Tomtelius numer är medlem av Ordenssällskapet Wänskapsföreningen (som ger ut sina medlemstidningar som PDF:er innehållande hysteriskt roliga bilder på kraschanbehängda ordensmedlemmar mot solbelysta moln, eller iklädda kräppapppershattar).

Anonym sa...

Raggoparden: Fantastisk upptäckt! Det är verkligen precis som du beskriver. Undra om de lyssnar på denna skiva dagligen i sällskapet?

Och vad är Tomtelius för slags namn förresten, är de släkt med Tomten?

Anonym sa...

Ingen av dem som blivit kriminella eller drogmissbrukare, utan snickare, rörmockare och pensioner

Someone sa...

"Min vårdröm"? Vafan, jag som tyckte det stod "Min våtdröm" först!

Fast allvarligt talat skulle ju "Min mardröm" passa bättre.