2012-11-24

Zam Hultins - Nygamla låtar 2


Det råder en krank blekhet bland dessa bandmedlemmar som man vanligen bara finner hos färska champinjoner och på minnesstunder med öppen kista.

Detta är ett gäng på fyra fagra farbröder, varav en sitter på en busigt bakvänd stol. Frisyrerna är helt åt skogen, de stavar Sam med Z, färgtemat är muntert som ett kateterbyte och den klämmige karln till höger har gjort snedsteget att kombinera stickad pullover med polotröja. Men det som givetvis drar till sig allas ögon är den livsfarliga blicken hos mannen i mitten.



Han har en utstrålning som skulle kompletteras perfekt av en klyvyxa och en spann full med färska katthjärtan.

1982.

44 kommentarer:

Atho sa...

Är det verkligen en karl uppe till vänster?!

Anonym sa...

Episkt.

Wagner sa...

En ung Robert Prytz uppe till vänster. Ja han såg väl ut så där för 30 år sen.

Tobias sa...

Fantasilösheten vad gäller skivtitel känner ingen gräns: "Nygamla låtar 2"!

"Nygamla låtar" säger ungefär lika mycket som "Blandat" eller "Lite av varje". Och här har de alltså släppt uppföljaren på denna deras första hit.

Perra sa...

En perfekt analys av detta album!

Anonym sa...

En enastående form just nu på både Herr Dryck och omslagen. Om jag skulle ligga med någon av dem på omslaget, så skulle det vara den busige. Enbart pga att han satt så craaaazy på stolen!

Anonym sa...

Drycken fick med allt i sin analys, utom möjligtvis den tids- och genretypiska glesa mustaschen!

"Färgtemat är muntert som ett kateterbyte" - hahaha... Ja, de gick väl antagligen till den lokale byfotografen, och de brukar ju ha ett sånt där grått sjok uppspänt som de tar alla bilder framför.

Goose sa...

Jag gillar kåkfararfrillan på snubban till höger. Det är sällan man ser sådant nuförtiden. Nästan lika estetiskt som en comb-over.

Anonym sa...

Det borde väl vara ett Z i slutet enligt sann dansbandscodex?

ZAM HULTINZ

Bertilone sa...

Liknelsen "muntert som ett kateterbyte" ingår från och med nu i min vokabulär.

/B

Michelloooo sa...

Hahaha pullover och polo! Sannerligen obehaglig kombo.

Ola sa...

Killen med farliga blicken är en av de första människor jag någonsin sett som har blekare ansikte än tänder.

NickeK sa...

Är den livsfarlige killen inte en ung Jan Guillou?

NickeK sa...

Dessutom är det Janne Långben-varning på killen till höger.

Anonym sa...

Goose: Vad är "kåkfararfrilla"? Förklara gärna.

Anonym sa...

Men hallå! Vem har inte haft v-ringad pullover med polojumper under?

Anonym sa...

Tro det eller ej så har jag aldrig burit något av plaggen ens separat. Skulle verkligen vilja veta hur han resonerade när han valde att kombinera dem.

Johan sa...

Den här sajten är sa jädrans kul.

Gar in varje dag för att se om det kommit nagot nytt och jag far mig alltid ett gott skratt.

Den gra bakgrunden är verkligen en höjdare, denna skiva maste jag ha.

Anonym sa...

Omslaget är ju en kattastrof.

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

"Det borde väl vara ett Z i slutet enligt sann dansbandscodex?"

Jovisst. Det uttänkta namnet var nog "Sam Hultinz". Ett riktigt reko dansbansnamn, eller hur :)

Men sen gick det lite fel vid redigeringen av omslaget. Den logiska förklaringen är väl att den första felaktiga versionen var "Sam Hultins". Bandmedlemmarna påpekade at S:et skall vara Z, men annars är allt Ok. Tyvärr blev fel S korrigerat och resten är historia...

Anonym sa...

Jag dör om jag inte får veta varför frisyren han till höger har kallas kåkfararfrilla.

Anonym sa...

Jag har aldrig lyckats med att ha en skiva än mindre vara med på skivomslag.
Jag antar jag oxå såg rolig ut på den tiden.
Ungefär som vi om 20år sedan.
Connie Larsens åsikt

Anonym sa...

Connie: Aspergers?

Anonym sa...

Snubben i mitten måste vara Gustav Fridolins pappa.

Anonym sa...

Ok, nu är det så här... "Kåkfararfrisyr" ger INGA Google-resultat, och "kåkfararfrilla" ger ENBART Gooses inlägg tillbaka. Begreppet existerar helt enkelt inte.

Du kan dra åt helvete Goose, för du har bara hittat på ett ord som inte betyder ett skit. Det är väl därför du inte bemödat dig att förklara - du KAN inte.

Anonym sa...

Nu skall vi inte vara så neggo. Bara för att ett ord inte finns så betyder det ju inte att man inte kan använda det för att målande beskriva en företeelse.

Lite grann som skivomslagsbloggstroll, typ.

Anonym sa...

Fast det är ju inte ett dugg målande om man inte förstår vad som avses.

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

Antar att en kåkfararfrilla är en sammansättning av Kåkfarare och Frilla

http://www.ne.se/lang/kåkfarare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frilla

Tror nog däremot att det är "kåkfarar-frisyr" som åsyftades...

Anonym sa...

*flämt*!! Det MENAR du inte? Det hade jag ALDRIG gissat!

Jag väntar fortfarande på en förklaring. Det finns ingen enhetlig kåkfararfrisyr, men en sådan skulle snarare vara kortklippt än lång som på bilden.

Om ingen förklaring inkommer snarast förklarar JAG det som totalt jävla FAIL att kalla frisyren kåkfararfrilla.

Anonym sa...

Blicken är ju PRECIS som Per Herrey!

Anonym sa...

Kåkfararfrilla är klockrent för mig, det är en blank men oregelbunden frilla. Sidorna är olika långa, luggen gärna en våg som här på bilden. Att inte google hittar ordet bevisar bara hur genuint 70-talsaktigt det är.

/CMBT

Anonym sa...

Anonym gaphals: Googla på "råkostkabaré". Finns det? Finns du?

Anonym sa...

CMBT: ...och inte heller DU kan förklara VARFÖR, tydligen. Jag kan absolut inte tro att det där skulle ha varit någon standardfrisyr för fängelsekunder någon gång i Svensk historia. Snarare tvångsklipptes man väl kort. Standardfrisyr för FÖRE DETTA fängelsekunder? Inte heller det verkar rimligt.

Fortfarande ingen förklaring - alltså fortfarande FAIL.

Anonym sa...

Jag kommer inte att kunna sova i natt...
De där ögonen....


/Fru Dryck

Anonym sa...

Vet inget om kåkfararfrillor,men Zam Hultins framförde åtminstone kriminellt dålig musik.

Anonym sa...

Frillor eller inte, Min kollega och vän Samuel dog på sin post för snart 2 år sedan sörjer honom än, musiken var bra efter den tiden mått

Anonym sa...

Längst bak till vänster står Leif Biggo Birgersson, med ett förflutet i bl.a. Tötas. Framför honom sitter Bo Boa Fransson, legendarisk sångare, liksom Biggo i Tötas. Grabben med smajlet heter Bengt och till höger återfinns Samuel Hultin, som startade orkestern runt 1970. Bosse och Samuel finns tyvärr inte kvar hos oss.

Anonym sa...

Mannen i mitten är skrivbordsbilden till den dator jag använder för att skriva det här.

Anonym sa...

Ja, med dagens mått mätt, inte det roligaste skivomslaget. Jag blir ändå varm i hjärtat av att se pappa Zam på omslaget. Idag är det 3 år sen han gick bort. <3

Herr Dryck sa...

Jag beklagar. Gott att du ändå kan bjuda på ett skratt!

Anonym sa...

Min gode vän och arbetskamrat Samuel Hultin, töntig eller inte avled på sitt jobb 24 sept 2010.
HAN VILLE GLÄDJA SINA MEDMÄNNISKOR

Someone sa...

Jag blir livrädd när jag ser han som du har på ett stort foto. Snacka om att se PSYCHO ut!!

Pau sa...

Jag har haft mordmannen som bakgrundsbild på laptopen i en evighet nu. Finns inget som bättre skrämmer mig till arbete.

Anonym sa...

Jag har jobbat med Samuel och en glad och omtänksam människa fattas oss.