2012-10-04

Tomtélius - Barndomshemmet


Här står familjen Tomtélius framför sitt barndomshem. Spontant känns det som att det kan ha varit hyfsat trångt att växa upp i den där ettan med takhöjd som en lekstuga. Om man till dessa fyra skulle lägga till en morsa, eventuella systrar och husdjur så skulle det genast bli lika klaustrofobiskt som att dela sovsäck med ett gutefår. Hur mycket hjärterum den här familjen än hävdar att de har så är rövutrymmet i den där kojan ytterst begränsat.

De fyra står i högblanka glänsande skjortor och intensivt röda byxor framför gärdsgården. Mannen längst till vänster ser kortare ut än han är av någon anledning, som att han förstorats en aning i efterhand, och bredvid honom står en karl med en mycket udda lugg. Kanske var han inspirerad av Iron Man.

1978.

25 kommentarer:

Anonym sa...

Väl finkänsligt att inte ens nämna de två värsta Tomtéliusasarna tycker jag. Han längst till höger förtjänar en vetenskaplig utredning. Minst.

Bertilone sa...

Undrar om den akuta accenten över "e" tillkommit i efterhand för att man inte direkt ska associera de julröda byxorna och stearinvita skjortorna med "Tomteljus"?

Anonym sa...

Matchande skor!!

SHIT vilken enorm vattenskalle den oproportionerliga tomten till vänster hade, och shit så inavlade de två bröderna till höger ser ut att vara. Vilken högoddsare att mannen med den konstiga luggen skulle se mest normal ut!

Anonym sa...

Fotot är väl taget på Skansen antar jag? De kunde inte vänta tills det blev löv på träden heller, utan var tvungna att fota när det såg som allra dödast ut.

Anders på förvaltningen sa...

Jävlar vilket shysst bulspänn han med iron man-luggen har fått till!

/Anders på förvaltningen (hogqvist.se)

Tobias sa...

Men ... det här är ju ett bra omslag, jämfört med det mesta här på bloggen! Se, texten går att läsa riktigt hyggligt mot bakgrunden, dessutom i två allt annat än hemska typsnitt, alla fyra har matchat sina kläder in i minsta detalj och ingen gör något särskilt märkvärdigt. Möjligen kan man anmärka på hans till höger min och hans sätt att, likt Ludgo-Roland helt och hållet ställa sig på ett annat sätt än de andra. Men han valde åtminstone vita skor.

Flavia sa...

I am in lööööve

BackstugeBengt sa...

Vilken fotolins använder man för att få så groteskt skeva kroppsproportioner?

Fisheye med konvex?

Tommy sa...

Det där är inte på Skansen...

Wagner sa...

Dom två till höger ser klart anorexiska ut. Han som håller i gärdsgården ser ut som han ska rasa ihop när som helst.

Henrik Ravin sa...

Den där skridskomössaluggen, hehe

Anonym sa...

*flämt*

Nu är vi uppe i TVÅ dansbandsomslag med matchande skor! Får man ta dubbdäck med sig till helvetet?

Anonym sa...

Barndomshemmet ?????
Är grabbarna 150 bast och har Karl-Oskar som granne, eller vad fan menas ?
Är det deras barndomshem, så har jag helt missuppfattat beskrivningen av Miljonprogrammet eller var dom nu växte upp...
jag får inte ihop det.

Anonym sa...

Frisyren kallas inte för inte "sportmössa".

Johan sa...

Jag har också den plattan och brukar ständigt leta sig fram på partajen hemma. Grym baksida också.

Anonym sa...

Där ser man att en taskig barndom fuckar upp hela ens liv i all evighet.

Amen!

Anonym sa...

Men...men...varför har ingen sett det komiska i namnet "Tomtélius"??? Det är ju lika kul som "Muhle".
F ö så hänger de alla på Gärsgårn...

Anonym sa...

Kisar man lite med blicken så framträder Iron-man-killen som en ljus nuna med djävulshorn. De har säkert planterat dolda budskap med backtracking också....å knarkar...å är jättefarliga för alla ungdomar...å så...

Teaflax sa...

http://www.sunkit.com/skivbolagen-pa-reabackarnas-botten/

Lite längre ned på sidan, mer om Tomtélius - både namnet och bandet.

Anonym sa...

Teaflax: Rolig länk! Av den kan vi också utläsa att vattenskallen är herr Tomtélius själv, och att de två inavlade bröderna verkligen ÄR bröder, och söner till Tomtélius!

Vidare var denna platta deras mest sålda någonsin! Fantastiskt...

Anonym sa...

Haha, den där länken var ju guld... The Gays (de kunde inte stava till Guys) var roligast att läsa om. Lennart Gay verkar ju vara ett original...

Lennart säger att bandet aldrig behövde bjuda ut sig för att sälja sina skivor. Endast en bråkdel av budgeten gick till marknadsföring, vilket kanske var skälet till att de bara var stora i Flyinge och Lund. När Kent Nilsson (lokalkändis) från Arlövsrevyn var med på spelningarna och sålde skivorna, drog det folk och försäljningen gick då per automatik.

– Jag vet inte vad jag gjort, men Kent hälsar inte längre på mig när jag hejar på honom idag. Det känns inte bra, säger Lennart.


Har du inga Gay-skivor, Herr Dryck?

Anonym sa...

Byxorna uppe i armhålorna!

Herr Dryck sa...

Jo då! Men det var evigheter sen jag visade upp den här, 2007 närmare bestämt. Jag tror att de är med i min bok också. http://katastrofalaomslag.blogspot.se/2007/05/gayes-du-vita-lilla-duva.html

Anonym sa...

Kära, älskade Herr Dryck. I kväll har jag skrattat så tårarna sprutade. Tack, tack, tack. Världens bästa terapi. Kram på dej.

Rasmus sa...

I min barndom bodde jag i samma kvarter som mannen med Iron Man-luggen. Hans hus var aningen större än stugan på bilden. Han var skolfotograf och kom på besök i vår skola varje termin.