2012-10-07

Per Gunnar "Fjodd" Johansson spelar partymusik


 - Hej, jag heter Fjodd. Välkomna till partyt.

Detta är verkligen en kille som vet hur man får igång festen! När jag spelade skivor på bokreleasen av "Den bruna maten" blev Fjodds skiva en omedelbar favorit som fick återkomma flera gånger under kvällen. Det är en fascinerande tingest av flera skäl.

För det första heter han FJODD. Jag vet inte varifrån han fick namnet eller ens vem killen är, han är hopplöst svårgooglad och han verkar inte ha släppt någon mer skiva än denna. Det känns inte helt oväntat.

För det andra är omslaget fullt av reklam. På framsidan är det reklam för fotografen, och halva andra sidan täcks av annonser för Hessbos bygg, Bewab, Pizzeria Napoli och andra företag i Olofström. Det måste ha handlat om ett projekt med absolut noll budget, vilket också den spektakulära framsidan tyder på.


För det tredje är musiken helt otrolig. Han sitter och spelar elorgel över ett demo-beat som bara går runt runt likadant hela tiden, och soundet skänker en känsla av förvirring, förtvivlan eller kanske rent av förfäran. Jag måste göra ett undantag här, och låta er höra lite av musiken.

Klicka här för att höra lite riktig partymusik!

Fjodd, om du läser detta, hör av dig till mig! (Jag finns på herr.dryck(at)gmail.com) Dels om du vill att jag ska plocka ner ljudfilerna från nätet, men också för att jag undrar så väldigt vem du är och vem du var!

1981.

63 kommentarer:

Apa-Lasse sa...

Oh,
vilket party!

(Greppar min cuba cola, och går tom i både själ och tanke till ett fönster, där jag ser en spindel underhålla sitt knappt märkbara nät. Där finns några flugor som blivit mat under en svunnen tid.

Så kommer en tanke då till slut:
"Gud. Låt mig omärkbart falla in i en tidsreva.")

Snowroller sa...

Omslaget: Han ser ut som om han desperat försöker blanda Jean-Michel Jarre och Mike Oldfield i en och samma person vid ungefär samma tid. Håret är det närmaste han lyckas med.

Musiken: Om detta är party förstår jag min egen ovilja att gå på party genom åren.

Urban sa...

Its a win-win!

Göran Lundbom sa...

Hahaha! Ruggigt!
Första demolåten påminner om den gamla "Om man inte har för stora pretentioner" - och det var väl temat för hela skivan...

GöP sa...

Oh, vilket party!

Anonym sa...

Den andra låten låter som Hello Mary Lou eller nån annan Creedence låt.

OlleP sa...

Den första låten är "Telefonannonsen" med Sven Ingvars. Finns i en härlig coverversion med Jan Myrehed på Spotify.

Herr Dryck sa...

För er som spekulerar i vad det är för låtar:
Den första är "Hallå Västindien" av Anders Melander, och den andra är "Hello Mary Lou" (som de stavat "Hallo") av Gene Pitney.

Kenneth sa...

Att han är svårgooglad (vilket ord!) beror på att han numera sparkar boll och går under namnet Zlatan Ibrahimovic.

Anonym sa...


Efter att nu ha hört Fjodds musik vet jag att Satan tvärtemot vad jag trodde inte spelar dragspel.Han plågar alla förtappade själar med en Technics-U-60!

Anonym sa...

Är inte detta på gränsen till lyteskomik :-)

Herr Dryck sa...

Inte då! Jag är uppriktigt intresserad av vem den här snubben var, det är verkligen en unik platta.

Lena-Maria sa...

Åh, det är ju våran Pingstpastor!

Anonym sa...

Oförglömligt.
Jag var där och hängde lite under bokfesten. Att bara veta att jag hållit i ett exemplar av detta unikum inom orgelgenren ger mig gåshud. Oförglömligt. Lyteskomik, ja jävlar.
Jag får gratulera till Herr Dryck. Lås in den i ett kassaskåp, den kommer att stiga i värde likt en Chagall.

Anonym sa...

Det här var ju skitkul! Musiken är verkligen katastrofal, och omslaget är väl också där någonstans i trakterna, men "Fjodd" verkar ju uppenbarligen vara en skön kille! Jag vill precis som Herr Dryck veta mera!

Anonym sa...

Det finns en Per Gunnar Johansson som bor mindre än fyra mil från Olofström. Onödigt att säga var, men kolla hitta.se. Du kanske kan ringa honom och fråga "Hej, är det du som är Fjodd?"

Herr Dryck sa...

Berätta mer Lena-Maria!

nada sa...

Här sitter man med söndagsångest inför jobbet i morgon och tänker "Nu kan det kan inte bli värre!".

Tack, Herr Dryck för att du påminner mig om det gamla ordspråket "Oroa dig inte, det kan ALLTID bli värre".

Sambandsadjutanten sa...

Makalöst, frågan är om det ens är en elorgel. Han har inhandlat en dylik musikmaskin och snickrat till ett eget MIDI-interface: http://www.clasohlson.com/se/Orgel/Pr346905000

Sambandsadjutanten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sambandsadjutanten sa...

Lägg därtill det faktum att bolaget heter HELLREC, vilket bara kan ge en föraning om vad som kommer att hända om man spelar några av alstren baklänges. Förmodligen kommer bl.a. "de sista ljuva åren" att höras.

Herr Dryck sa...

Anonym 21:01: Jag tror tyvärr inte att det är vår man. Enligt registret skulle han då ha varit 13 bast när skivan gjordes.

Anonym sa...

Är det "Som en härlig gudomskälla" man hör på andra delen av ljudspåret?

Bertilone sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Herr Dryck sa...

Låtarnas namn står högre upp på denna sida.

Bertilone sa...

Efter halva "Mary Lou", vid tonartsbytet, vaknar en medlem av den musfamilj som slagit sig ner i orgeln, och råkar i panik trassla in svansen i fläkten...

Thomas wåhlström sa...

Första låten är faktiskt en gammal Edvard Persson sång som i varje vers har sista raden "om man inte har för stora pretentioner"

Gittan sa...

Det är verkligen tur att husfolket inte är hemma så jag och Lise kan dansa loss till denna herre! :D
Tack herr Dryck för att du presenterat Fjodd för mig.
/Gittan

Anonym sa...

Herr Dryck: Det är väl inte fullständigt otänkbart att killen på omslaget är 13 år?

Anonym sa...

Jag har haft "Fjodd" som lärare på högskolan. Fast då kallade han sig inte för Fjodd...

Anonym sa...

Är själv från Olofström och jag har träffat Fjodd.
Har för mej att han var med på en skidresa till Österrike tidigt 80-tal och att han pratade om skivan, den skulle nog spelas in om jag inte missminner mej. Har faktiskt inte träffat på karln sedan dess. Skivan däremot har jag mött många gånger. Det finns ju några ex av den här i byn.

Michelloooo sa...

Åh herregud vilken tragisk misstolkning av partymusik... Tycker nästan synd om grabben XD

Anonym sa...


Jag för min del blir väldigt intresserad av vad mer man kan göra med en Technics U60 eftersom det står att det här bara är en liten del av vad den kan.

Kan den t.ex användas till något som avlägset kan sägas likna musik?

Mattilene sa...

Det finns några Per Gunnar Johansson på facebook, du kanske skulle skicka ett litet meddelande till dem, jag såg bara en med profilbild och det skulle kanske kanske kunna vara vår nya idol Fjodd.

Anonym sa...

Hur svårt kan det vara att hitta "Pjodd" eller vad han heter ?
Ring runt bland firmorna på baksidan av plattan och hör vem muppen var/är.
Dom, om någon, borde ju veta vilket skit dom sponsrat genom åren. NÅGON gamnmal uv måste ju ha koll på snubben. Okej dom kanske förnekar eller förtränger att dom gjort det, men det finns ju svart på vitt, så det är upp till bevis !
"Sheriffens sång ". Det är väl inte vad jag fruktar att det är ? Säg att det inte är så.....?

Anonym sa...

Alla företag som sponsrade med reklam...
Trodde de verkligen att det var en bra idé att kopplas ihop med denna skivan? Tragiskt...

Anonym sa...

Det märkliga är att jag tror jag stött på andra skivor av samma person. Hemma hos mina föräldrar finns nämligen två skivor av Per Andersson (möjligen Pär Andersson), som heter något i stil med "Hammnondparty". Inte bara är musiken väldigt likartad, personen på omslaget ser dessutom väldigt lika ut (om jag minns rätt). Denne Per Andersson kom däremot, av baksidestexten att döma, från Göteborg. I vilket fall som helst är det skivor som definitivt skulle passa på den här bloggen om du skulle få tag på dem, Herr Dryck.

Anonym sa...

Denna musik går under det ganska väldefinerade ordet "Ojazz"

Tobias sa...

Jag är, för min del väldigt nyfiken på hur det kommer sig att låtarna numreras två och två! (Nr 1: Johnny Blue OCH Exodus, till exempel.) Är det någon form av potpurrier? Det står ju trots allt speltid angivet per enskild låt.

Herr Dryck sa...

Varje spår består av ett medley med två låtar i varje.

Släktforskaren sa...

Trolig kandidat:

http://www.hitta.se/person/hzzMMRjjj2

Anonym sa...

Länken funkade inte för mig :( Kan du lägga up ny eller på youtube?

Herr Dryck sa...

Den ska fungera. Här är den igen: http://soundcloud.com/herr-dryck/fjodd-spelar-partymusik

Anonym sa...

Hej, jag och en vän tänkte dra igång en klubb med tema sunk och måste fråga om du kan tänka dig att skicka några rippade låtar från denna platta! min mail. webb@sidelake.com

Tack på förhand :)
// Peter

Herr Dryck sa...

Nej du, jag har inte rippat mer än det lilla som jag laddade upp. Ska du starta en sunkklubb får du vara beredd att gräva i skivbackar på riktigt!

Anonym sa...

Jaha... Min natt gick från sömnlöshet pga apbra låt till sömnlöshet pga jämmer.
Attans.

Anonym sa...

Har faktiskt själv ägt en Technics U90, snäppet över denna alltså, och den är bland det mest värdelösa jag någonsin spelat på.

Martin sa...

Fjodd växte upp och blev till en ståtlig matematiker.

http://w3.msi.vxu.se/Personer/pjoimsa/home.html

Anonym sa...

Bara jag som tycker att Fjodd tammefan ser ut som Bad Luck Brian??

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/271/219/cab.png (<- Referens)

Blå Val sa...

Kuslig låt...

Skronis sa...

Inatt drömde jag följande : Jag tog mig in hos Per Gunnar ”Fjodd” Johanssons hus (ytterdörren var olåst) i förd endast kalsonger och två tjocka filtar. Jag tog mig ner till källarvåningen i huset, som var klädd i brun heltäckningsmatta. Där fanns Fjodds elorgel och dessutom en skivspelare med hans skiva i. Vilken tur! Jag lyssnade på skivan och spelade med på orgeln. Fantastiskt! Ingen tycktes vara hemma. När skivan började närma sig slutet hörde jag dock ett spädbarn skrika då och då. Detta brydde jag mig inte om, jag ville ju lyssna färdigt. När jag sedan var färdig gick jag upp ifrån källarvåningen och på väg ut såg jag en kvinna (som jag antog var Fjodds fru) i en spegel. Jag tog snabbt ett par solglasögon som låg på en byrå och försökte se så normal ut som möjligt i mina filtar och allt. Hon var på väg mot toaletten när hon fick syn på mig. Hon sade hej, och jag sade hej. Sedan fortsatte hon in på toaletten. Jag gick lugnt mot ytterdörren, gick ut genom den och började sedan att springa. Jag sprang och sprang tills jag såg i nyheterna två veckor senare att jag hade varit efterlyst för barnarov(?), men eftersom ingen misstänkt hade hittats och grannarna inte hade sett något, klarade jag mig undan. En fantastisk dröm om ett inbrott i Per Gunnar ”Fjodd” Johansssons hem.

Anonym sa...

Han lever i allra högsta grad men bor nere i skåne sedan många år tillbaka.

Herr Dryck sa...

Härligt att höra! Hälsa honom så gott! Hans skiva har gått varm många gånger.

Anonym sa...

Tack! Det tog bara några timmar att spela in skivan och det var uffe som kom på namnet Fjodd.

Herr Dryck sa...

Han kallades alltså inte för Fjodd innan skivan kom till? Var det ett artistnamn? Gjorde han någon mer skiva efter denna?

Anonym sa...

Tänk att ni har julfest på jobbet och så blir den stora överraskningen att Fjodd spelar LIVE!
Det hade varit något. Mer Fjodd åt folket!

Anonym sa...

Har länge velat ha ett ex av denna skiva, och har nu fått tag på den efter att ha annonserat i en Blekinge-tidning.. Har fått 15 samtal på några dagar, alla med ett ex de kunnat sälja.. Jag har pratat med många vänliga själar och flera har gärna delat med sig upplysningar om Fjodd, och jag kan här förmedla en del av 'allmän' karaktär. Fjodd var 16-17 år när skivan spelades in; det var hans mor som skötte skivförsäljningen och den såldes till största delen direkt till vänner och bekanta, bla på en stor släktträff.. Några fler skivor än detta mästerverk blev det inte...

Anonym sa...

Uppdaterar mitt inägg ovan efter att ha pratat med fler personer som haft ett ex att sälja: Fjodd är född 1963 och var således 18 år när skivan spelades in... Han gick själv till Domus-varuhuset i Olofström och frågade om de kunde sälja hans skiva, vilket de gjorde...

PG Johansson sa...

Hej allihopa! Detta är "Fjodd" i egen hög person. Inte kunde jag ana att min skiva skulle bli så här populär? Det är bara roligt att läsa era kommentarer.

Herr Dryck sa...

Men så roligt! Blev det några fler skivor med åren?

Nina sa...

När jag har en dålig dag kan jag spela ljudklippet ett par gånger så blir allt bra igen-tack fjodd!!

Anonym sa...

Första låten är "Skånska nationernas madavisa". Iaf i Lund.

Anton Bengtsson sa...

Efter att ha letat i flera är har jag fått tag på denna skiva samt rippat och remixat. Denna remixen har spelats på högsta volym från Emmabodas barscenen.
https://soundcloud.com/technodemokraterna/fjodd-spelar-partymusik-levi-klausen-remix-by-technodemokraterna

(Om ni skriver på soundcloud får ni länken till rippen av hela skivan (vill ej direktlänka) funkar på alla fester).