2012-10-18

Party time med Coca-Cola


Detta är en platta som kommer uppskattas av mina kollegor på "Den bruna maten"!

På framsidan sitter sex dumlyckliga ungdomar och festar loss på Coca-Cola och frukt. Flickan i rosa saknar underkropp helt och hållet, och tjejen bredvid henne har någon slags tentakel-arm med vilken hon försöker sno något ur banjokillens ficka. Hon bär även en märkligt vinklad klotgrill på ryggen. Mer Coca-Cola levereras via luftballong och livet är så underbart skönt att leva.

Nu ska också vi ha kalas med Coca-Cola, och det finns ju inga gränser för vad man kan hitta på! På skivans baksida och uppslag kommer de med många bra förslag.


Bland huvudrätterna finns bland annat en "Gul o Blå burgare", vilket är en hamburgare med purjolök och äpple i. Säkert skitgott.

Pizzan "Man tager vad man haver" verkar också vara en gastronomisk sensation; en pizza med påläggen tomatpuré, kaviar och dill. Andra riktiga idioträtter är "Pizzamackan" med ansjovis och timjan, "Hawaii-mackan" som blandar leverpastej, champinjoner och ananas, varmkorv som ska bakas in i pizzadeg och varmkorv med lingonsylt och vitkål.


Bland efterrätterna finns bland annat succén "Coca-Cola & marmelad". Tillagningen går till så här: man lägger en marmeladstång i ett glas med Coca-Cola. Sedan är efterrätten färdig.
En gång upptäckte jag att jag hade trampat i hundbajs. Jag gick ut på en gräsmatta för att försöka smeta bort skiten från skon, och i samma stund trampade jag med min rena sko i en ny hög med hundskit. Då kände jag mig som en förlorare. Men jag kommer aldrig bli en sådan förlorare att jag blandar marmelad med Coca-Cola och känner att jag har en festlig stund.

"Coca-Cola & maräng" är en annan höjdare. Det är ingen maräng vi snackar om utan rå, vispad äggvita i ett glas Coca-Cola. "Coke & Float" och "Coca-Cola and Shake" är precis samma sak, kolsyrad läsk med glass i, enda skillnaden är att man kan garnera den ena med en apelsinskiva.

Det är ett jädra tjat om att läskeblasket ska vara iskallt, ingenstans uppmanar de till experiment med varm eller ens ljummen Coca-Cola. Fega kräk.

Att skivan innehåller musik är ytterst lågprioriterat i sammanhanget, titlarna har skrivits ovanpå pizzan där de knappt syns alls.

1979.

30 kommentarer:

David Pettersson sa...

En av skivorna som finns i mitt föräldrahem! Du glömde skriva att skivan, naturligtvis, är rödfärgad.

Herr Dryck sa...

Det är den. Troligen det enda som är aningen fräckt med skivan.

Anonym sa...

De svävar på en flygande gräsmatta. Praktiskt med ballong då.

Slickepetter sa...

Matchar ju den gräsliga designen på hemsidan iaf.. coke-up! :D Puss

Mattilene sa...

OBS! Bred alltid på tomatpurén först! Den viktiga informationen tackar vi för, det är tydligt att något hemskt kommer att hända annars.

Atho sa...

Jag måste erkänna att jag fick en ruskigt härlig nostalgikick av själva marmeladstången! TACK! Har dock aldrig försökt stoppa den i Coca-cola eller annan dryck. Hann ju knappt få upp den ur cellofanet innan den var uppäten. Mmmm!!!

Anonym sa...

Tjejen med kepsen håller på att göra en Coke & Snor. Och tjejen bakom frågar den lilla korvstumpen varför den inta smakar Coca Cola som all den andra maten.

Anonym sa...

Intressant att man till en partyplatta har valt låtar som: Tragedy, It's A Heartache och Black Is Black.

Ett halvt rätt ger jag för Whole Lotta Shakin' Goin' On. Den låten handlar nämligen om att knulla.

Miekko sa...

Orsaken varför det är så viktigt att colan är iskall är troligen att smaksinnet förlamas vid kyla ...

Anonym sa...

Fanns ytterligare ett innovativt recept, coca-cola & is, det måste jag testa!!

Anonym sa...

Denna platta måste ju bara vara släppt av Pepsi.....
Det är ju dom som ju gynnas av att man äcklas av denna styggelse.
Inte för att deras produkt gjort sig bättre med marmelad, maräng och annat gott, men helt klart är detta ett attentat av Pepsi.
Allt annat saknar förklaring....
För det är väl ingen som på allvar blir sugen på Coca-Cola eller att ha "party" efter att tittat på på detta elände....? Have a Coke and a smile.....? I think not !

Hildur sa...

Jag är förvirrad. En del av efterrättsrecepten förtäljer inte vilken temperatur colan bör hålla. De har varit så noggranna med att skriva ut när den ska vara iskall, iskall eller iskall, men om det inte står något om det, är det då underförstått att colan ska hålla någon allmänt känd standardtemperatur som jag, mitt obildade fanskap, inte känner till, eller får man helt enkelt välja själv?

Jag skulle nämligen vilja pröva Coca-Cola & is, men jag vet inte om jag vågar chansa på temperaturen. Källarsval, fesljummen, kokhet eller förångad?

Funderar även på om det kan gå för sig att servera Coca-Cola till farinäpplena. Det kanske blir en alldeles för drastisk smakbrytning?

Anonym sa...

"Men jag kommer aldrig bli en sådan förlorare att jag blandar marmelad med Coca-Cola och känner att jag har en festlig stund."

BWAHAHAH!

Anonym sa...

Det är paaaaardy!!
Åtminstone tills tänderna trillar ur käften på de colaberoende skitungarna och de blivit för tjocka för att längre attrahera varandra.

Anonym sa...

YYYEEEESSS.

Första skivan som du presenterat som jag själv har ägt. Detta var promotionmaterial som gavs ut till butiker. Min morfar som var chef för en konsumbutik fick några ex och jag fick till min stora glädje en skiva. Att det var röd vinyl var extra fränt

Anonym sa...

Såg en sak till du borde reflektera över.

På bilden till det svåraste av alla förslag man kan göra med Coca-Cola, Cola & is, så ligger det några bitar med citronskal och flyter..
Således borde det väl vara cola och is med citronskal

Anonym sa...

Coca Cola med is kan varieras på ett kul sätt om man häller i colan i glaset först, och sedan tillsätter isen. Men njutningen blir densamma.

Anonym sa...

Anta att någon blir sugen på en sån där Pizza-Man-tager-vad-man-haver. Och bara har tomatpuré och riven ost hemma, men saknar dill och kaviar. Och kollar om han kan ta något annat han haver men bara hittar två gorbys-piroger och lite kefir. Äsch, funkar inte, måste åka till willys och handla. Och verkligen köper en tub Kalles. Nä, så pundiga människor finns inte. Väl? Jo kanske de som behöver skrivet recept på cola med is.

Anonym sa...

Hur har våra smaklökar egentligen utvecklats sedan 70-80talet? Dessa delikatesser" hade jag fan inte ens satt i mig om livet hängde på det.
Det skriker sen 70-tals ungkarl om maten. Man öppnade kylen och fick någon slags jävla kockhybris, jonglerade ihop otänkbara ingredienser i oaptitliga färger och sköljde ner allt med iskall Coca-cola.

Det dummaste av allt är att det tydligen var så gott, så att recepten skall förevigas på en skiva med.Uuuuuhhh...kaviar på pizza....inte ens min ugn hade tagit emot den kombinationen.

Anonym sa...

Jag tycker att man är en lika stor förlorare om man dricker Coca Cola även UTAN marmeladstång. Jag äcklas visserlgen av tanken på all sorts läskeblask (vixna människor dricker inte sådant), men Cola måste vara den värsta av alla varianter. Jag har ett svagt minne av att jag drack Cola några gånger på 1990-talet, men aldrig sedan dess.

Anonym sa...

Bästa omslaget på länge!

"Serveras med iskall Coca-Cola" Hade dom stämt en om man srverade med iskall Pepsi?

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

"Vuxna människor dricker inte sådant"

Något som man bara inbillar sig till den dag man åker till USA och inser att alla dricker cola eller nån annan sliskigt söt dryck till maten (isté, kaffe med en massa socker i, etc). Att dricka vatten till maten är inte normalt för en Amerikan. Mjölk dricker ju bara barn. Dricker man öl/vin så kanske församlingspastorn inte godtycker eller så kan man inte behärska sig utan dricker sig aspackad på lunchen... Nog är det bra att det finns cola, för vad skulle hända om det inte fanns ;)

Anonym sa...

Kan hålla med om att musiken inte verkar vara prioriterad på detta heta vax. Dock noterar man den oroande hillbilly instrument-kombon av gitarr och banjo som för tankarna till filemn "Den sista färden". Detta borde ha avskräckt de sista få köparna.

Anonym sa...

Konceptet "produktplacering" har kommit oerhört långt sedan -79. Tur är väl det

Anonym sa...

@ anonym:som skrev
"Detta borde ha avskräckt de sista få köparna."

Detta alster var inte en skiva i handeln, utan gavs ut som promotion/reklam för butiket etc.

//Fredde

Tobias sa...

"Coke & Float" och "Coca-Cola and Shake" är inte alls samma sak. I den ena lägger man glassen ovanpå; i den andra vispar man ihop eländet. Sådeså.

petzxy sa...

Jag hittade denna skiva i somras på Sigtuna marknad för 10 kr, jag blev tvungen att köpa :-)

Hajk sa...

Hittade denna på loppmarknaden det lokala fotbollslaget anordnar. Var bara tvungen och skaffa den. En rolig och unik ägodel minst sagt.

Anonym sa...

Mumma. Burgarn var åtminstone fet.

Someone sa...

Efterrätten längst upp till vänster ser ut att ha en klump bajs i.