2012-08-02

Weihnachten mit Heino



Ett av de fula skivomslag som cirkulerat mest och längst på det globala intranätet är Heinos platta ”Liebe Mutter” (älsklingsmutter). Efter många års letande har jag äntligen hittat ännu ett alster av den märklige lille mannen.

Det är svårt att beskriva Heino utan att likna hans utseende vid en hälleflundras, så det ska jag inte göra. Däremot vill jag fästa lite extra uppmärksamhet vid hans allt för optimistiska polisongodlande, med bara en ensam liten tofs på hakan utan kontakt med den övriga behåringen.

Bakgrunden ser ut som en UV-belyst yta som någon har nyst ut en saftig skur över, tillsammans med några läckra tribal-stjärnor.

Detta är en tidigare platta än Liebe Mutter, hans fjärde släpp av uppåt trettio album. Min dröm är att komma över en av hans mest ovanliga plattor, där han trängs på omslaget med inte mindre än tre risiga pudlar.

1969.

25 kommentarer:

Snowroller sa...

Uppenbarligen en ganska sekulär jul eftersom man inte ser speciellt mycket kristna symboler på skivans omslag. Stjärnan är ju förstås en förkristen symbol som togs om hand av de tidiga kristna. Kanske Heino såg sej själv som en stjärna redan här?

Anonym sa...

En blonderad Pekka Heino?

Snurtis sa...

Pekkas grannes syster jobbar svart i en klädnypefabrik i Göttingens förorter, och kom på rasten på att det ser ut som en stjärna om man lägger dem i ring. Det kan du ha på ditt omslag Pekka och sen ta för guds skull på dig ett par glajjor, för att dölja dina ringar runt fisheyena..

Anonym sa...

Eftersom Herr Dryck visar sådan hänsyn gentemot plattfiskar, så är det väl inte mer än rätt att jag tar honom i försvar i preventivt syfte. Nej, han vet att det inte betyder älsklingsmutter.

Nu hoppas jag bara att någon missar mitt inlägg och gör bort sig i kommentarsfältet.

Anonym sa...

Finns mycket spännande att läsa om honom här: http://heino.de/

Tommy sa...

Jag tycker dom där stjärnorna ser ut som grytunderläggen man gjorde på dagis av klädnypor...

Anonym sa...

Sånär som på den tvivelaktiga polisongväxten och glosögonen är han ju hur skön som helst: Frillan, brillorna, kavajen...

X-pert sa...

Jag tycker inte att det är så förskräckligt. Jag råkade hitta "I Love My Music" av Wild Cherry. Efter det är inget katastrofalt, bara lite dråpligt.

Nicke K sa...

Det är alltså debutplattan med pudlarna. Uppföljaren är också bra, där har han för en gångs skull tagit av sig brillorna och ser ut som en robot.

Hans hit "Karamba, Karacho, ein Whisky" går inte heller av för hackor.
http://www.dailymotion.com/video/xhsin5_heino-karamba-karacho-ein-whisky_music?search_algo=2

Herr Dryck sa...

X-pert: I love my music är väl ändå inte i närheten lika ful som till exempel Källströms här nedanför? Jag har den men jag tycker inte att den kvalar in.

Stefan i Kalix sa...

Måste bara få tacka för en sanslöst rolig sida.

Anonym sa...

Jag tyckte det var ett helfräsigt omslag!

Salasso sa...

Heino verkar ha gett ut åtskilliga hundskivor, den ena värre än den andra. Tyska eBay är en guldgruva för Heinologer:

Tre risiga pudlar (1967), inklusive sommarplågan Ein armer Fisch bin ich zwar

Två risiga pudlar (1972)

En blodtörstig schäfer (1982)

De tre risga pudlarna kan inhandlas för 1 EUR (33 cent per pudel) och skivan skickas i hela Europa.

Anonym sa...

http://www.discogs.com/Heino-Heino/master/201076

Her ligger den til salgs fra 1 euro. pent eksemplar 3,70.

Kjærlig hilsen fra din norske fan-base <3

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=RQo-y7KcSZ8

Jag...jag vet inte vad jag ska skriva...detta måste vara alla musikvideors antimateria. Och Heino skrämmer skiten ur mig.

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

Hur får man Liebe Mutter till älsklingsmutter?! Vill man vara ignorant så får man det nog till knullmutter eller kärleksmutter, men är man ens lite seriös och lämnar bort den svenska assiciationen så blir ju den korrekta översättningen "kära moder".
(Liebling=Älskling. Transitionen till Liebe är inte vare sig direkt eller trivial).

Herr Dryck sa...

Haha, Ullabella! Kolla in Anonym från 2 aug 23:36! Vi har väntat på dig.

NickeK sa...

@Anonym 4 augusti 2012 15:43
Den där videon var läbbig. Bara inledningen när han kommer gående mot en i skogen var hemsk. Sen börjar man undra vad han tänker göra med de stackars barnen som sitter i gisslanställning på marken och sjunger med lite förskrämt.

Stefan sa...

Heino har sjungit duett med Nina Hagen, respekt!

http://www.youtube.com/watch?v=EarxmX11mK8

En rolig sak med Heino (förutom de mörka glasögonen) är hans mörka röst som ju inte riktigt går ihop med hans utseende.

stuhre sa...

Pudelplattan till en billig peng om du skyndar:

http://www.ebay.de/itm/LP-HEINO-1967-/110931991268?pt=Bücher_Unterhaltung_Music_CDs&hash=item19d40fdae4#ht_500wt_1053

Anonym sa...

Brorsan hade en tv-kanal på 90-talet som körde tysk musik. Heino var ett stående inslag, med betoning på stående. Hos oss gick han under namnet "den store hjälten", eftersom allt tycktes stanna upp i lokalen där han sjöng. En skön blandning mellan Oktoberfestkläder och en man i kostym.

Anonym sa...

Det faktum att karln är blind kan förklara såväl glajorna som det fula skivomslaget.

Sambandsadjutanten sa...

@ Anonym 4 augusti 2012 15:43

Var bland det gräsligaste jag sett. Melodin har en skrämmande likhet med "Horst Wessel"

Katten sa...

Värre kan det inte bli??? Jo, kolla på denna!

http://www.ebay.de/itm/HEINO-Bar-Mexico-7-COLUMBIA-Single-/320970222349?_trksid=p4340.m1850&_trkparms=aid%3D222001%26algo%3DSIC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D11%26meid%3D1804058719040537265%26pid%3D100011%26prg%3D1005%26rk%3D3%26

Stefan sa...

Heino är inte blind men han har Exoftalmus som gör att hans ögon står ut, därför glasögonen.

Heinos skivomslag speglar rätt bra hur skivorna låter.....