2012-08-05

Sunsilk – Hår


Detta är en skiva som jag sökte efter i sex år innan jag hittade den, och när jag till slut fann den i en möglig lada söder om Enköping blev jag så eld och lågor att jag fick ta en paus innan jag kunde fortsätta bläddra igenom skivbacken. Detta säger naturligtvis mer om allvaret i min sjukdomsbild än om skivan jag fann, men glädjen var lika överväldigande för det.

Sunsilk skulle marknadsföra Sveriges första schampo med balsam, och valde att göra det i form av en skiva. Det råkade sig så att musikalen Hair sattes upp för första gången i Sverige samma år (1968), och genom någons snilleblixt översattes musikalens titel till det våldsamt ofräsiga namnet ”HÅR”. Detta var förstås ett utmärkt sammanträffande, och Sunsilk valde att ge ut musiken på en egen platta.

Resultatet blev en helt brun skiva med en enda stor närbild på frissigt hår som inte alls ser ut att ha genomgått någon revolutionerande behandling. Ovanför pryds omslaget av en text där de stavat balsam med stort B och använt den engelska stavningen av både schampo och musikal. Nedtill förtydligar de att produkten endast är för internt bruk, vad de nu menar med det. Antingen syftar de på att denna åtråvärda platta endast får avnjutas av Sunsilks trognaste kundkrets, att man skall dricka deras nya schampo eller att skivan efter bästa förmåga skall föras upp i stolgången.

1968.

15 kommentarer:

Historiska Tweets sa...

Ännu en analys innehållande ordet "stolgången". De är alltid de bästa!

Anonym sa...

Fantastisk skiva! Så här kunde en svensk bio-affisch se ut på det glada '60-talet.

http://www.nostalgipalatset.com/se/pop-memorabilia/beatles/beatles-hjalp-orig-filmaffisch-1965.html

Anonym sa...

"Endast för internt bruk?" Skål dårå!

Herr Dryck sa...

Ja, den följer det svenska konceptet att översätta alla titlar hur stapplande det än blir.

Wagner sa...

Jag associerade genast till ölschampo när jag såg flaskan. Här en annan 70-tals klassiker. http://nostalgi.forum24.se/nostalgi-about993.html

På tal om ingenting så har det varit en ruskig prispress på schampo. En sån där flaska Timotei gick säkert loss på 25-30 spänn för dryga 30 år sen och nu får man 3 flaskor Wella för 20-lappen på ÖoB.

Anonym sa...

Det liknar chokladsås. Gott!

Flavia sa...

kanske det är shampoflaskan som skall föras upp, 'för internt bruk**

Hey Sugar Magazine sa...

Hej! Vi har skrivit om din bok!
http://heysugarmagazine.se/content/story/katastrofala-skivomslag-i-bokform

Herr Dryck sa...

Härligt!

Tobias sa...

Skönt syftningsfel på baksidan: "Det blir mjukt, luftigt och tar fram hårets naturliga glans och lyster."

Antingen "det" syftar på håret eller schampot, så blir det fel.

Anonym sa...

Men hallå, den där skivan har vi i skivbacken, men i orginalutgåva med annat omslag utan den underhållande Sunsilk-reklamen. En rolig detalj förutom de intressanta svenska tolkningarna av Hair-låtar är att "dagsaktuelle" Ulf Brunnberg gör rollen som 'Våfflan'. /nilso

Anonym sa...

Åh jävlar, den där hade jag kunnat fixa! Vi hade den i samlingen när jag hjälpte en tant på uppländska landsbygden att lägga ut diverse antikviteter/loppisfynd/skräp på en e-handel.
Fruktansvärt omslag. Jävligt bra musikal, dock. Min far har originalutgåvan med snyggare omslag.

Eder ödmjuka
Fru Sylt

Sexman3000 sa...

Jo, håret var inte det finaste, men var det värt alla år av sökande? Så spektakulär är den väl inte.

Herr Dryck sa...

Jo.

Linus Eklund Adolphson sa...

Roligt också art man valde att sätta upp musikal och allra helst, öh...Hår på Scala-teatern - vars scen är mindre än boytan i ett genomsnittsligt studentrum!