2012-07-27

X-Mas Twins – Zinghae (Haïala)



Detta är två synnerligen egenartade män, överösta med fransar och paljetter och en av Synoptiks minst populära modeller på näsorna.

Den vänstra av de två tycks vara mitt uppe i en fullkomligt urspårad syratripp, där hans hallucinationer säger honom att han kör jordfräs i 140 knyck och den andra snubben fattar att detta aldrig kan sluta väl.

Ovanför dem finner vi det kemiska tecknet för järn, mars eller man i åtta kopior, och vad som är christmas med de här snubbarna har jag ingen aning om. Men tydligen är de tvillingar, och det känns ju tryggt att de har varandra. Spontant känns de inte riktigt som män som problemfritt passar in i samhällets finkänsliga sociala samspel.

Detta är en sådan platta som borde ha information på baksidan om hur den skall sopsorteras, men det saknas dessvärre.

1989.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Tecknen för "man" finns väl där för att ytterligare förstärka deras manliga image, jag menar, speciellt kläderna dignar ju av maskulinitet.

Anonym sa...

Dom verkar ropa något:

T1: "Give me aciiiiiiiiiiiiiiiiiid!!!"
T2: "Yeeeaaahhhh, give us aciiiiiiiid!!!"

(No, you've taken too much alerady!)

Janne sa...

Kan dom vara adopterade och uppfostrade i Dalarna av en extremt auktoritär och reaktionär far, och spelat in denna skiva som en del av frigörelseprocessen mot fadern? Klädvalet skulle kunna vara en smygrebellisk uppgörelse med en uppväxt där de konstant tvingades ha hembygdsdräkter med knätofsar, och namnet "X-mas" antyder ju också att dom inte längre vill förknippas med Dalarna. Glasögonen går dock bara att förklara med överdrivna mängder knark.

Flavia sa...

Kan detta vara bröderna Rongedals förebilder, därifrån de hämtat sin inspiration till klämkäck sång och synkoperade rörelser.

Wagner sa...

Sopsortering var inte uppfunnet på 80-talet.

Trodde det var gurkskivor innan jag läste "recensionen". Tänk vad man kan missta sig.

willycat sa...

hello,
best wishes from a musical french fan

Anonym sa...

Bokstäverna i "X-Mas Twins" är så typiska för decennieskiftet 80-/90-tal.

Tobias sa...

Jag bara ÄLSKAR sådana kommentarer som "Spontant känns de inte riktigt som män som problemfritt passar in i samhällets finkänsliga sociala samspel."!

Vad kan det tänkas vara för typ av musik på den här skivan? Och vad i hela friden betyder titeln? "Zinghae" låter lite spontant som "Sieg heil", men jag hoppas att det inte finns någon tydlig koppling däremellan.

Mascara sa...

Är det några julsånger på den?

Jon sa...

Jag blir så glad av det här omslaget. Två härliga filurer. Totalt lyckliga i sin konstiga verklighet.
Jag riktigt känner vilken action det är på skivan. Dessvärre hittar jag den inte för varesig nedladdning eller nätköp.
Hur låter musiken?

Jag är f.ö. beroende av den här bloggen!

Jonathan Newton sa...

"Vad tycker du om den här?" frågade jag Nioåringen.
"De har gurkor i ögonen".

Headhunting sa...

SÅÅÅ roligt! :)))

Vegard Kaspersen Dillerud sa...

Skrattade så jag gråt.😂