2012-07-21

Jan-Inges – Idag sköt jag ihjäl en okänd man


Det är underbart kul att fantisera om vem av dessa sju fromma gossar som kallblodigt mördade ihjäl en främling innan de träffades för att ta gruppbilden.

Det liknar en riktig Cluedo-gåta!
Var det klosterbrodern uppe till höger?
Eller killen till vänster, han som har en mustasch tätvuxen som ett kalhygge?
Den våldsamt glade mannen till höger som rakat fram en anti-Hitler?
Amish-sociopaten under honom eller pysslingen med badmössefrisyr nere till vänster?

Jag sätter mina pengar på den framåtlutade ynglingen i mitten, han har ett leende lika rogivande som att iförd raggsockor bli jagad av Vakttornet-försäljare över ett nybonat parkettgolv.

1970.

21 kommentarer:

Perra sa...

Mördaren är aldrig den man tycker är självklar. Jag lägger min röst på Klostermannen...

Anonym sa...

Duktig inavel på han längst ner till vänster. Det var säkert han.

godibop sa...

Denna är en höjdare! Jag skrattar så jag gråter "idag sköt jag ihjäl en okänd man" – och så dessa leenden! Men man blir väl så lycklig och glad att vara kristen så leenden går liksom inte att undvika...
Raggsocksjakten också obetalbar! Skitkul!

Ingvar Gustavsson sa...

Ett av de roligaste inläggen :-) Även om många andra också har varit bra.
Hälsningar och Tack /Ingvar G

Anonym sa...

Gubbarna lirar än :-)

http://jan-inges.se/

Charlotte sa...

De kan ju ha dödat VARSIN okänd främling - eller så anspelar leendena och titeln på den reaktion skivan får i mer nogräknade hem som den kan handla i. I så fall är ju själva leendena mordvapnet, vilket är oväntat som i den bästa deckaren.

Tack för titten.

Anonym sa...

De är förmodligen artillerister. Om det där med "långt bortom bergen" är en precisering av skjutandet får man anta att det var en haubits med i bilden.

Anonym sa...

Killen överst till vänster ser ut att trycka näsan mot en glasruta.

Wagner sa...

"han har ett leende lika rogivande som att iförd raggsockor bli jagad av Vakttornet-försäljare över ett nybonat parkettgolv."

Underbart formulerat. Man kan riktigt se raggsocksmannen sprattla framför ögonen. Fast den här gången slog namnet fotot med hästlängder.

Mördaren? Håller också på han i mitten. Lite "jokern" över han och dagsaktuell i ett liknande sammanhang..

Wagner sa...

"Gubbarna lirar än :-)

http://jan-inges.se/"

Ja djävlar du =)

Jokern måste vara han i mitten med mustasch. Bara en mördare kan iskallt behålla stirrandet intakt efter 42 år. Blir nog en extra sobril för att våga somna i natt.

Anonym sa...

Hur fan kan gubbarna ha sådana där kostymer på sig i modern tid? Är de utvecklingsstörda? Bedrivs bandet inom ramen för en dagcenterverksamhet? 70-talet må väl vara förlåtet (men inte glömt), men detta?? Det är inte acceptabelt ens på ett ironiskt plan jag betvivlar att dessa gubbar besitter kapacitet nog att nå.

Frankfurt sa...

De var sju, nu är de sex... Mannen de sköt kanske inte var så okänd i alla fall

NickeK sa...

Den där hemsidan var ett trevligt fynd som innehåller fler katastrofala omslag.
T.ex "Han hade seglat för om masten" där en kille svävar horisontellt.
Eller "Vad tror ni" där de bär en helskum väst-klänning som matchar byxorna. Psykopatkillen ser ännu värre ut, nästan som John Cleese,
och pysslingen visar sig inte vara kort, men däremot sjukligt smal.

konaya sa...

Är det TVÅ låtnamn under grupptragedin eller en? "Idag sköt jag ihjäl en okänd man långt bortom bergen" är förvisso en aning långt för att vara en titel, men det är "Idag sköt jag ihjäl en okänd man" också.

X-pert sa...

@konaya: Det är titeln på bara EN låt faktiskt. Detta är examensfotot från Jan-Inges Sniperskola fotat genom kulhålet i den okände mannens pannben.

Rudolf sa...

Tror att "ynglingen i mitten" är Alexander Ryback, den norska schlager-smurfen. Jag visste att det var nåt skumt med honom...

Gurra sa...

Helt otroligt roligt skrivet! Länkar till dig från min blogg nu, det är du minst sagt värd!

Sambandsadjutanten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Sambandsadjutanten sa...

Kan det som står tryckt i övre högra hörnet "GPS 1035" vara en del av koordinaterna var man utfört det bestialiska dådet?

Allan Oerfel sa...

Självklart är det Harry Potter/Alexander Rybak i mitten som har gjort det. Det onda ansiktsuttrycket går inte att ta miste på.

Anonym sa...

För de av er som inte känner till låten så är "Idag sköt jag ihjäl en okänd man" med all sannolikhet en cover på den väldigt populära, och vackra, 60-talslåten "Today I Killed a Man I didn't Know".
"Långt bortom bergen" kunde man ju nästan tro skulle vara Led Zeppelins "Over the Hills and Far Away" som, upplyser Wikipedia mig om, skrevs 1970 men inte släpptes förrän 1973. Jag tvivlar också på att Jan-Ingves skulle göra en cover på Led Zeppelin. :-)