2012-06-03

Li Berg - Vill du


Någon gång under åttiotalet tilldelades Li en stor medalj i furu, ett pris som hon tilldelades för att ha världens största lugg. På omslaget till hennes skiva ”Vill du” från 1984 kan vi beskåda luggen, som i sanning är en storslagen pjäs.

Volymen är helt otrolig. I ett enda stycke sträcker den sig som en tung fäll över ett imponerande stort område; från att täcka hela pannan och nästan skymma sikten nedtill, till att nå en dryg decimeter upp ovanför huvudet. Hade man klippt av Li håret hade det fyllt en hel flyttkartong.

Notera även hur den svartvita bilden bitvis färglagts i efterhand, det tillagda glittret i ögonen och på örhänget, det horribla typsnittet och hur någon lagt till extra gråa slingor i hennes hår.


Baksidan pryds av en abstrakt grå formation som för tankarna till en rauk eller någon vätska som spillts ut. Att det faktiskt är Lis silhuett som ser ut så är bara tragiskt.

Och nej, jag vill inte.

1984.

34 kommentarer:

Möller sa...

Jag bekämpar särskrivningssjukan vart jag än ser den, men dethär är ju löjligt.

Anonym sa...

Jag vill!!!Men inte med Li Berg,inte för allt smör i Småland!

Jag tror att baksidan är ett rorschachtest.Det får mig att känna olust och att det ska gå åt helvete,vilket det tyvärr även gjorde för Li med denna skiva.

Wagner sa...

Mona Seilitz i Saxofonhallicken.

Anonym sa...

Bakifrån givetvis. Med det håret, vad annat är att vänta?

Paho Lainen sa...

Möller: Jag bekämpar vart-sjukan var jag än ser den, men det här är ju löjligt.

Anonym sa...

Hahah så otroligt dåligt!

http://www.youtube.com/watch?v=IZ5vHlUIwy4

Li Berg torde ha bytt namn och leva under pseudonym för att skydda sig från alla gapskratten.

Vem betalade för den här skiten? Vem var så totalt befriad från smak att dom trodde att detta var en bra singel?

Anonym sa...

Vill jag (bitchslappa henne för att hon åstadkom ett så provocerande horribelt omslag)? JA!

Möller ovan blev förresten stenhårt ägd av Paho. HA-HA!

Markus sa...

Vem är egentligen Li Berg? Slänger vi om bokstäverna i namnet får vi en ledtråd - bil reg.

Är hon en bils registreringsnummer?

Anonym sa...

De glömde också frågetecken efter "Vill Du".

Anonym sa...

Markus: Förmodligen den lamaste kommentar som någonsin publicerats på den här bloggen, och det vill inte säga lite. Hur mycket badsalt måste du inte ha snortat för att tycka att det där var smart och humoristiskt?

Nicke sa...

Hennes melodifestivalbidrag från 85 är om möjligt ännu starkare. Håret ser ännu större ut och har fått två jättekonstiga färgklickar i neongrönt och chockrosa. Spana också in hunken som klipps in ibland, han verkar tycka att hon är jättehet.
http://www.youtube.com/watch?v=IqhjEt4Ry3w

Petmol sa...

Möller & Paho:

Vart-sjukan, ja... Jag har alltid vart irriterad på folk som gör fel på det där.

Anonym sa...

Hon VAR jättehet! Varför har inga tjejer jättehår och färgplättar längre?

Anonym sa...

Färgen i håret var tänkt som en hjälp att skilja på ena och andra sidan när hon tränade sjövett i sin optimistjolle. Då lät hon håret hänga ner som pudelöron framför ögonen. Men hon hade såklart sprejat fel, för i spegelbilden blir ju höger och vänster tvärtom. Så hennes seglarkarriär har inte heller gått till historien.

Anonym sa...

OMG hahaha

Anonym sa...

När jag studerade kinas historia i Lund hade vi en föreläsare som påstod att Mao Zedong aldrig borstade tänderna. Istället skall han ha gurglat munnen med spädbarnsurin...

Frågan är ändå om hans betar var lika gröna som de som jag tycker mig skymta mellan Li:s läppar.

Anonym sa...

@Nicke

Hunken spydde nog i stackars Lis hår under repet,därav färgklickarna.

Ser man på!En ung och oförstörd Bert Karlsson sitter och diggar i slutet av klippet!

Anonym sa...

@Markus

<Vem är egentligen Li Berg? <Slänger vi om bokstäverna i <namnet får vi en ledtråd - bil <reg.

Ja,eller också lånar vi bokstäverna S och E till ockerränta från S-E banken och får som genom ett trollslag ordet Li-SE-Berg!Kan hon möjligen vara Abbe&Hebbe eller Kålle&Ada eller kanske den där satans kaninen som de envisas att ha som maskot?

Anonym sa...

Hon har det där typiska kommunalkärringsutseendet, ser ni det? Släng på 30 år av fett och rynkor så är det en klockren sosseragata i någon Västerbottenskommun.

Livsängel sa...

Hon ser ut ungefär som om hon har stuckit fingret i ett eluttag.

Dessutom är hennes överläpp ojämnt målad.

Livsängel sa...

Är det bara jag som tror att baksidesbilden visar hur Li Berg skulle se ut i silhuett om hon hade skägg?

Anonym sa...

Dick Berglund är en man med många järn i elden.

Inte nog med att han har producerat detta mästerverk.
Han trakterar även:

Bassyntheziser (klaverinstrument)
Flygel (klaverinstrument)
Orgel (klaverinstrument)
Keyboards (klaverinstrument)
Synthesizer (klaverinstrument)
Samt MUNGIGA! (Ej klaverinstrument)

X-pert sa...

Frisyrvis (bara frisyrvis) påminner hon lite om några av brudarna i Hot Gossip. Ni minns säkert det stående dansinslaget i The Kenny Everett Video Show från sent 70-tal. Med dem ville i alla fall jag.

Nicke K sa...

Dicks instrumentlista hade jag missat. Lite märkligt att ta med keyboards, som är ett samlingsnamn för klaverinstrument.
Ungefär som att skriva på en meny:
Äpple
Päron
Frukt
Banan

Anonym sa...

Jäklar Dick Berglund körar också!!
Vilket geni!Konstigt att man aldrig hört talas om honom förr.

Livsängel sa...

Kanske är håret någon slags skrämseltaktik från Bergskans sida? Och kanske är frågan "Vill du?" ställd till någon otäcking som är hotfull mot henne och som hon med sitt hårribla (haha, så roligt) hår försöker skrämma iväg?

Livsängel sa...

Kanske är håret någon slags skrämseltaktik från Bergskans sida? Och kanske är frågan "Vill du?" ställd till någon otäcking som är hotfull mot henne och som hon med sitt hårribla (haha, så roligt) hår försöker skrämma iväg?

Livsängel sa...

Om jag vill, förresten? Nä tack. I alla fall inte med Li Berg.

Anonym sa...

Äh, var hon det enda sliddjuret kvar i denna värld att para sig med, efter t. ex. ett kärnvapenkrig, så skulle hon duga hon också. Man ska aldrig säga aldrig.

Livsängel sa...

Nja, Anonym, hon är inget för mig. Jag är nämligen sliddjur, jag med.

Livsängel sa...

Li Berg måste vara skyldig till minst ett stort hål i ozonlagret.

Ludophile sa...

Det var synd att du svarade på slutet. "Vill du" är ju inte en fråga annat än i ordföljd, eftersom det saknas ett frågetecken.

Anonym sa...

Ingen läser väl detta, men för den som vill veta kan jag berätta vem Li Berg var, detta eftersom hon gick i min parallell i högstadiet (jag har ägt den här singeln men nu är den borta sen länge). Tillsammans med två andra tjejer i sin sjundeklass utgjorde Li (då Anneli) gruppen "Tre Tjejer" som gjorde succé på Adolf Fredriks Musikklassers fester och konserter. De två andra damerna lyckades lite bättre med sina karriärer så Li blev kanske lite desperat efter egen framgång; en av dem hette Carola Häggqvist och den andra Margareta Bengtsson, harpist och utsökt jazzsångerska i bl a The Real Group.

Herr Dryck sa...

Tack för det, kul att veta!
/HD