2012-06-12

Halleluja 2


Detta är en skiva som man kan vända på hur många gånger som helst utan att lyckas hitta framsidan.


Det som kan förmodas föreställa en framsida innehåller klassiska baksidesattribut som spårlista, producenternas namn och en skitsuddig bild på kören. Notera killen till vänster om siffran två i nyss nämnda bild. Jag undrar vad han gjorde för handsignal eller vilket hädiskt tryck han hade på sin tröja, som gjorde det befogat att stryka över hela hans överkropp med turkos färg. Bredvid honom sitter den ende som inte sjöng med, utan som bara satt och log i en väldigt snäll form av ungdomsrevolt.

På andra sidan ser vi ett kollage med en hel massa frikyrkliga ungdomar, och Gunnar Karlsson. Om de nu ändå kostat på sig färgtryck på båda sidorna, kunde de då inte kört färgfotografier i kollaget?
Notera mannen högst upp i vänstra hörnet, som ställer sig ytterst skeptisk till den plötsliga odör som just spridit sig i sångbåset.

1974.

15 kommentarer:

Stefan sa...

Framsidan är väl den sidan där öppningen för skivan är till höger?

F ö ett skivomslag som misslyckats på ett helt unikt sätt eller hur?

Anonym sa...

Eller har man gjort ett skivomslag för vänsterhänta?

Anonym sa...

Åh jaaaa, jag har sångboken någonstans... med liknande omslag...

Hasse sa...

Kul att de valde ett Vilda Västerntypsnitt för den här bibliska titeln.

Anonym sa...

Fast det här är ju amatörer som gjort ett amatöromslag. Därför blir misslyckandet inte lika roligt, eller katastrofalt, eftersom de började från en mycket lägre förväntansnivå.

X-pert sa...

Varför måste hon i rött till varje pris döljas av A:et i HALLELUJA på BÅDE framsida och baksida? Är det Rosemary's Baby som växt till sig?
Varför är bara Gunnar Karlsson och Karin Gustafsson betrodda med mikrofoner?

Anonym sa...

Hade det varit en profan skiva så hade den med all säkerhet varit utgiven på labeln "Ett jävla liv".

Anonym sa...

Med en del fantasi påminner den färggranna sidan av omslaget om Sgt Pepper (Beatles). Kanske en subtil hyllning?

Anonym sa...

Aaaah Neumann U 87-mickar!
Den där skivan måste låta mycket bra!Vad är det för mystiska hål i baksidan på skivfodralet?

Anonym sa...

Men man måste ändå ge plattan en del respekt. Självaste Leonard Cohen har uppenbarligen gjort en cover på titellåten (utan 2:an, då).

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

Okej, det här omslaget lägger minsann KATASTROF i katastrofal. Mein Gott...

olsson sa...

Jag gillar särskilt de långa pilarna som pekar mot bilderna på baksidan (?). De känns väldigt tekniska och exakta, det enda som fattas är att de skulle fortsätta ända in i bilden och in i pannan på respektive person. Helt underbart!

Anonym sa...

Killen i mitten ser ut som en rödhårig version av knugen som bölar som en mistlur

Anonym sa...

Men nog ser di lyckliga ut, di där kristna ungdomarna!

erikbe sa...

Gaaah. Den här sångboken hade mina föräldrar när jag växte upp. Brukade sitta och titta på alla fåniga ansikten och deras töntiga kläder. Behöver jag säga att jag gick min egen väg när jag blev äldre