2012-05-06

Ken Laszlo - Madame / Let my try


Till slut var det någon som vågade berätta att det heter "Let ME try" och inte MY. Då var skivan redan klar och utgiven, men på de senare exemplaren klistrade de på en ny etikett över titeln (vilken man tydligt kan se i videon nedan). Tyvärr var Kens engelska uttal lika stapplande som hans stavning, men det kunde de inte göra mycket åt. Det låter som engelska, men vilka ord han försöker säga förblir ett mysterium.

På bilden ser vi Ken i sin magnifika hockeyfrilla och en väldigt randig kostym. Han sitter och äter vid ett dukat bord, och de har valt att göra bilden i brun-vitt; ett evigt vinnande koncept om man vill få mat att se osmaklig ut. Jag får det till att Ken kalasar på en sladdrig plattfisk, en tårta med svampar ovanpå och någon slags panerade bananer eller gurkor med kladdiga oliver runt om. Längst ute till höger ser vi att det finns fler bananer att tillgå, och till vänster anar vi en skål med hela pumpor och ett fat med färska njurstenar.

 
1989. (YouTube-typen påstår 1987, men det stämmer inte.)

25 kommentarer:

Kawa sa...

Rätterna på bordet ser ju ut att vara direkt från "Den bruna matens" receptlåda!

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

Herr Dryck: Vet du med säkerhet att "Me" klisterlappen kom först på senare utgåvor? Är det inte mer sannolikt att förra ägaren till plattan tagit bort lappen på det exemplar du har?

Herr Dryck sa...

Det kan vara så att det suttit en klisterlapp på min också, men det är ju samma sak. Skivorna trycktes upp med fel stavning, och fick sedan etiketter påklistrade. Hade skivomslagen inte redan tryckts upp hade de ju ändrat texten i pressningen, etiketterna visar ju att de upptäckte missen för sent.

kirkunit sa...

Hmm... är inte tårtan garnerad med ungerska växelmynt runt om? Eller är det spårvagnspoletter från det forna östblocket?

Wagner sa...

Han var nog rädd att buffén skulle ta slut eftersom både frukt och hela tårtfatet åkte in med varmrätten.

Den där "Madame" är det hennes spegelbild man ser i vinpavan?

Ceven Tales sa...

Och återanvändning är en bra vändning... nu med TVÅ klisterlappar: http://tekstovi-pesama.com/g_img/0/187987/ken%2520laszlo-10.jpg

X-pert sa...

Illa knuten fluga och lite för lite grädde i vinet. Annars en jättesnygg dukning med allt framme på en gång så han kan provsmaka desserten mitt i huvudrätten.

Markus sa...

Är ni säkra på att det verkligen är en felstavning? Det kanske handlar om att lilla My från Muminsagorna skall få försöka?

Anonym sa...

Dukningen är briljant. Carl Jan Granqvist approves. Tror jag.

Anonym sa...

Låten vann priset "årets fetaste virvel 1989".

Virveln ska enligt en säker uppgift vara en sampling av Lech Wałęsas sista hammarslag på Leninvarvet i Gdańsk innan han tog över ordförandeklubban i Solidaritet.

Med denna historiska tyngd är det förståeligt att skivan har en Wojciech Jaruzelski-järnridå-sepiaton och förövrigt uppvisar de ack så tidstypiskt bristande kunskaperna i Engelska språket.

Zdenko Zivkovic sa...

Älskar din blogg, en av mina absoluta favoriter av de mycket få jag prenumererar på! Har hysteriskt kul varje gång jag får ett mail om ett nytt omslag. Länkar den till min Facebook för andra att njuta av, hoppas det är ok!!! :-)
Keep up the good work!! :-)

Historiska Tweets sa...

Har personligen svårt för mat på gamla bilder. Som i Leonard Cohens korvmackor från 1972 som erbjöds tittarna i en tv-dokumentär i veckan. Man vet att det som såg så gott ut då, snabbt blev till bajs och nu återuppstått som matjord.

Herr Dryck sa...

Zdenko Zivkovic: Katastrofala omslag finns som sida på facebook, gå med där så missar du aldrig någonting!

X-pert sa...

Jag plågade mig igenom introt som lät som demolåten på en Casio-synth. Sen kom det bästa:
Han sjunger ju för fan "Let me dry"

Livsängel sa...

Jag tycker det ser ut att vara en marsipangubbe längst till höger.

Snowroller sa...

Precis som en tidigare kommentator skriver är det här med mat ett visst problem vad gäller skivomslag. Kolla bara in Doug & The Slugs skiva "Cognac And Bologna". Den är vidrig!

Livsängel sa...

Å andra sidan kanske det egentligen var meningen att skivan skulle heta "Let my try" fast att någon, skivbolaget eller vad vet jag, tyckte att det var för snuskigt eller något?

Men i så fall borde den ju ha hetat "Let mine try."

Cathmelar sa...

Det är som att titta på de blekta och oaptitliga bilderna i min svärmors gamla Allt om mat från tidigt 1980-tal och samtidigt lyssna på hur jag som dagisbarn vid samma tid försökte härma engelska poplåtar!

Det låter precis som ett barn som försöker härma engelska ljud utan någon förståelse för vilka ord det rör sig om.
Jag undrar om herr Laszlo också sjöng i ett hopprepshandtag...?

Brookmann sa...

Vänta lite. Ken Laszlo är ju mannen bakom jättehiten "Tonight". Jag bara älskade den fantastiska genren "italodisco". Vi tar en bra melodi och sedan tar vi en massa slumpmässiga engelska ord och sätter ihop till meningar och på så sätt har vi skapat en jättehit. Tacka vet jag Eddy Huntington med hiten "Meet my friend called Dick".

Herr Dryck sa...

Italodisco är toppen, många har dock sjukt fula omslag. Den Harrow och Ryan Paris är andra exempel från bloggen.

Kornknarren sa...

Redan på stenkakornas tid förekom etikettfel. Jag har en sådan, där det skulle stå I´m in the Mood for Love. Om man bara lyssnar på uttalet, så kan det utan så mycket engelska i hjärnan förstås skrivas I mind the Mood for Love. Så står det på etiketten! Med rätt uttal blir det då en helt annan mening.

Anonym sa...

Men varför gjorde Russel Crowe en skiva i Ungern?

Goose sa...

Det verkar som om det är två muppar som speglas i vinflaskan. Om det inte är osaliga vinandar, skulle de kunna vara de skyldiga scenograferna.

Anonym sa...

Jag köpte skivan ny när den kom ut. Då fanns där ingen klisterlapp. alltså ingen tidigare ägare. Jag har sedan dess haft väldigt roligt åt allt med detta omslag och tidvis haft den som tavla på väggen. Jag tar fram den ibland och fascineras av att så mycket kan gå fel men bli så underbart. Den är som en zen-koan.

Anonym sa...

Apropå återanvändning så användes exakt samma bord och uppläggning på omslaget till 50 & 50 Brothers - Red Man

Se omslaget på discogs: http://www.discogs.com/master/view/99881