2012-04-09

Wax - In some other world


Här kommer en ny skiva av Wax, de som gjorde plattan American English. Nu var det dacks igen, och denna gång har de lyckats pressa in ännu fler symboler i bilden.
Mitt i bilden ser vi en mystisk man som våldshånglar med ett spädbarn. Barnet har väldigt insjunken rygg, vilket antyder att mannen suger så hårt han orkar ur barnets mun. Det känns inte riktigt friskt.
Han har en klockren symfoniorkester-frilla, ett fenomen som jag uppmärksammat på senare tid. För män som spelar klassisk musik på professionell nivå gäller nämligen idealet minst fem cm långt hår och absolut inga hårprodukter. Eventuellt dra en borste rakt bakåt genom håret, eller på sin höjd någon mousse för att få ännu mer volym. Se efter själva nästa gång det går en konsert på tv; gelé och vax är fullkomligt otänkbart, och mannen på skivomslaget står och spelar rörklockor under största allvar.
Vidare finner vi två gröna grisar och två vita, en tillplattad ölburk, en fempunds-sedel, en urtavla, en gaffel, svansen från en röd stegosaurus och en massa annat krafs. Så vad försöker de säga? Jag vet inte, det är bara ett skitfult kollage.
1986.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Det här omslaget kvalar in på tio-i-topp-listan över vedervärdigt katastrofala omslag. Lägg märke till att han tog ut löständerna innan han gav sig på den stackars dockan. Näe, nu tror jag middagen kommer i retur.

Thomas sa...

Dacks?

Anonym sa...

Dags!

Petter sa...

Hörru vänta lite här nu! Det där mörkturkosa fältet som liksom morfats ihop med A:et i WAX; är det inte en siluett av en lycklig säl? Är det samma säl som på American English-omslaget? Vad är kopplingen? Jag gör en sökning på "säl +vax" och får inga ledtrådar. Men då jag översätter sökningen till engelska står det plötsligt klart för mig: seal är ju en homonym vars andra betydelse är försegling; något som ofta görs med just vax! Båda skivomslagen gör alltså en oblik referens till en viss sorts sigill! Vad betyder detta? Antingen kan det läsas som en rent ironisk lustighet, då vinylomslag i regel inte alls är varken förseglade eller adresserade till en unik mottagare. Eller, och detta håller jag för det troligare alternativet, så syftar rebusen till en symbolisk försegling som utgörs av just denna grundläggande bildgåta. Så snart som denna har lösts så är sigillet brutet och resten av omslaget öppet; dess sublima meddelanden framstår plötsligt i klartext!

...fast det gör de ju inte alls. Med ens känner jag mig otillräcklig och dum. Wax; trots att jag brutit din insignia-prydda plombering är jag icke värdig att uppskatta ditt djupt subversiva och avancerade bildspråk! Åh, skammen.

Herr Dryck sa...

Följer ni denna bloggen och tror att jag hade skrivit "dacks" av misstag?

Tommy sa...

Jag tror dacksthomas är ny...

Anonym sa...

Nej Hr Dryck, det är nog bara helt nya bloggläsare som skulle tro det.

Caroline sa...

Jag har följt bloggen länge och trodde också att herrn stavat fel, men jag har säkerligen missat något. Det brukar vara så.

Anonym sa...

Även du kan skriv fel sköna herr dryck.
"...ser vi en mystisk man som med våldshånglar med ett spädbarn..."

Jag är nog korkad men vad menas med det första med?

Anonym sa...

Jag protesterar å det grövsta. Det här omslaget är stökigt, klumpigt och använder färgkombinationen som skär i ögonen, men det är helt uppenbart att allt detta är helt uppenbart genomfört på ett avsiktligt och ytterst medvetet sätt. Att kritisera det är som att anklaga en picassomålning för att inte vara realistisk. Jag är besviken på dig, herr Dryck.

Markus sa...

Dockan är en märkligt designad bong eller crackpipa. Därav personens intensiva sugande och stirrande blick. Också förklaringen till skivtiteln och alla mystiska symboler på omslaget.

Herr Dryck sa...

Haha, bra där Anonym 03:09! Det var ett slarvfel, precis som ditt "skriv". "Dacks" däremot var ett exempel på hur ord kan se härligt fula ut om man stavar dem som de låter. Andra fina ecksempel är "snyckt", "jag har lackt mig", "synpungter" och "mustage".
Och Anonym 02:22; jämför Wax och Picasso om du vill, jag vidhåller att omslaget är en katastrof.

Anonym sa...

..eller som alla barn av idag säger egentligen, d.v.s. "ejjengkligen"..

X-pert sa...

Lyckligtvis händer detta i någon annan värld.

Dungen sa...

Hej herr dryck. Inspirerad av din blogg, gjorde jag en motsvarande topp 10-lista, fast med de fulaste filmomslagen.

Du hittar listan här: http://xn--mllan-jua.nu/2012/04/10/topp-10-katastrofala-filmomslag/

spamalot sa...

HAHAHAHA det här är det klart fulaste omslaget i historien! och då har jag sett många fula omslag!!

godibop sa...

VARFÖR suger han ur luften ur en docka? Blir han hög av plastångorna?

Mascara sa...

Wax är ju uppenbarligen i en annan värld.
En värld där det är helt normalt att suga på dockor och där drottning Elizabeth är upp och ner.
Har för mig att Alice besökte ett sånt land.
Det saknas bara en galen hattmakare.

Anonym sa...

Jag har sett ljuset. Han suger på en s.k. WAX-docka

Livsängel sa...

Är det bara jag eller är kvinnoögat till vänster lite likt Greta Garbos?