2012-03-21

Mari Wilson - Showpeople


Idag får vi beskåda en frisyr som aldrig borde fått se dagens ljus. Mina associationer går till filmen Coneheads, en mitra, en påfågel eller kanske någon slags skräcködla. Jag tänker då att hon har full rörelseförmåga i det där håret, som fungerar som en skärm som hon kan slå upp för att skrämma bort anfallande rovdjur.
Notera hur huvudet ser ut att ha glidit ner nån decimeter från sin ursprungliga plats, vilket ger henne en märklig puckelrygg. Blicken är nog tänkt att vara förförisk, men hon ser mest uttråkad ut där hon ligger ledigt och vilar huvudet mot sin nybrutna hand.
1983.

15 kommentarer:

Nonsensakuten sa...

Det känns ju faktiskt lite som att huvudet är fastklistrat ovanpå bilden efteråt men jag är ingen expert.

goose sa...

Förr sades det att tjejer hade i en småfranska för att få upp hårbollen med stadga. Här är det förmodligen en hel familjelimpa. Inte vackert då heller...

Anonym sa...

haha xD

Anonym sa...

Men hennes Telephone Man var ju bra låt i alla fall

Anonym sa...

Det här var nog ett av de mindre katastrofala omslagen. Mari hade retrostuk både på musiken och stilen (cocktailklänning och limpa i håret). Det är hon som sjunger signaturen (Perhaps) till TV-serien Couplings.

Wagner sa...

"Det känns ju faktiskt lite som att huvudet är fastklistrat ovanpå bilden efteråt men jag är ingen expert."

Det stämmer bra det. Hennes riktiga huvud är dolt under burret.

Markus sa...

Det jag stör mig mest på är att hennes namn är skrivet med cowboy-bokstäver, ett typsnitt som skulle passa bättre till namnet på en saloon. Det passar inte riktigt in.

Anonym sa...

gillar blicken "på våg hem efter tredje nattpasset i rad på geriatriken" här snackar vi verkligen kåtsug ;-)

T sa...

Hva synes Herr Dryck om ansiktsuttrykket? Jeg synes ikke øynene lyser av intelligens, og ikke munnen heller. Vad tycks?

X-pert sa...

Mari Wilson var från början tävlingssimmerska med ryggsim som specialitet. Vad vi ser är faktiskt vad som bäst kan beskrivas som en bulbstäv (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulbst%C3%A4v) . Det var en mödosam process att få den på plats. Först snittades skalpen upp och lossades från skallbenet. Sedan lade man in en ballong med saltlösning och sydde igen. Under fyra månader utvidgade man ballongen och skalpen stegvis genom att pumpa in mer saltlösning. När man uppnått önskad storlek öppnades skalpen på nytt och ballongen ersattes av en hätta av kolfiberarmerad plast som skruvades fast med tio titanskruvar och skalpen syddes ihop. Mari slog mängder med rekord men inget blev godkänt då det inte gick att motivera medicinskt nödvändigheten av ingreppet. Hon slutade snart simma och tog upp sång istället då det visade sig att kolfiberhättan gav en enorm resonans och huvudklang. Så var det med det.

Mascara sa...

Är det bara jag som tycker att det är skitfult med ringar och armband utanpå handskar?

Hildur sa...

Jag kan inte sätta fingret på varför, men min första tanke var Malcolm McDowell i A clockwork orange.

Min andra tanke: det här fotot borde ha animerats av Terry Gilliam.

Anonym sa...

Det där är en kanonskiva. Fint omslag. Och det var inte hon som gjorde "Telephone Man", det var Meri Wilson.

Ullabella (min egen sekreterare) sa...

Frisyren kallas Beehive.

Förstår inte varför den får Herr Dryck's tankar sådär totalt på villovägar. Cindy och Kate i the B-52's kommer man ju kanske i första hand att tänka på då man ser såntdär klassiskt tall hair...

Tjolle sa...

Denna platta är kanon, laddad med suveräna pop-låtar!
Alla låtar är med på The Platinum Collection,kan köpas billigt från Amazon.