2012-02-25

Harpo - Leo the leopard


Idag bjuder jag på en verklig klassiker, en platta som jag länge haft i min ägo men som jag aldrig lagt upp här.
Harpo står naken, bortsett från en djungel-haklapp, mitt i ett snår av ormbunkar. Han har en krum, ihopsjunken hållning som signalerar att han inte alls vill stå där, naken framför kameran. Han suger in skrevet så gott han kan, samtidigt som han river sig på bröstet med båda händerna.
Någonstans efter fotograferingen måste Harpo insett vad han gått med på, och för att mötas på mitten valde de att göra hela bilden skitsuddig. Detta hjälpte förstås inte alls, utan gjorde istället att hela skivan ser ut som skräp.
En skitful logga (som är mycket skarpare än resten av bilden) och Harpos cocker spaniel-öron gör omslaget till en närmast komplett katastrof.
(Jag fattar att det var menat att Harpo skulle klä av sig sin hud, men det vore ju ingen hit det heller. Jag föredrar en djungel-haklapp.)
1974.

92 kommentarer:

Latoya sa...

My eyes! My eyes!

Olle Magnusson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Ja, den där är riktig jävla katastrofal. Jag känner igen den, men kommer inte ihåg varifrån. Tidningen OKEJ??

Diagnosen på Olle är för övrigt definitivt "smygbög". Tsk tsk, Olle...

Anonym sa...

Haha, gjorde en sökning och det kom fram att den slemmiga jäveln är Svensk (men populärast i Tyskland - FÖRSTÅS). Sex år efter detta omslag fick han tydligen ansiktet söndersparkat av en häst. Från Wiki:

"Skadorna var så omfattande att ingen trodde att Harpo överlevt. Pannbenet och näsan var intryckta och synnerven till höger öga var avklippt. Han förlorade synen på det ögat liksom luktsinnet."

Guds straff för detta katastrofala omslag?

Mustafa sa...

Anonym: Okej, ett katastrofalt omslag onekligen men måste du benämna Harpo som "den slemmiga jäveln"? På den gamla goda tiden var Harpo otroligt stor även i Sverige och låtar som "Honolulu" livar fortfarande upp vilken efterfest som helst!

Anonym sa...

Gjorde inte han en svensk version av "Moviestar" - med en - naturligtvis - ganska så dråplig svensk översättning...? Var det inte den som drog igång hans karriär?

JMB sa...

TIll Anonyms kommentar ovan:
Harpo skrev både engelska och svenska låten Moviestar, han gjorde alltså ingen cover på den.

Anonym sa...

Harpo var riktigt poppis och en riktigt bra låtsnickare också.

http://www.youtube.com/watch?v=dEGGqIxA5VA

Rimbloggen sa...

Skrämmande att så många kommentatorer här inne blottar sin historielöshet genom att de tvingats googla upp Harpo; denna klassiska nationalklenod.

Herr Dryck sa...

Rimbloggen: Verkligen. Harpo var ingen liten artist och "Moviestar" hör till hitsen som alla känner igen. Tråkigt också med allt fokus på sexuella läggningar, jag förstår inte varför min blogg drar till sig så många oroliga människor. Bara lägg ner det där hörni, jag orkar inte sitta och radera kommentarer.

Anonym sa...

Men han såg ju rätt ok ut om han bara hade skippat den där krumma hållningen.

JMB sa...

Och exakt vad är så hemskt med bögar som gör att du blir orolig för att de läser den här bloggen?

Herr Dryck sa...

Jag umgås frekvent med både homo- bi- och transsexuella personer, och den här jargongen känns både främmande och fånig. Att peka på någon och ropa "bög" är något som jag inte har sett sedan högstadiet, var har de killarna gömt sig hela denna tiden?

Anonym sa...

Var det sämre förr ?
Var skivomslagen sämre förr ?
Okej för att dansband från 70-talet är straff utan målvakt, men visst fan var det sämre förr ?
Allt Dryck visar är ju ifrån 70-80-talet och vi garvar arslet av oss åt frissorna, kläderna, taskig färgsättning, layout, whatever...
Men allt det ställt åt sidan; nog fan var skivomlagen sämre förr ???
Dryck har ju inte ett skivomslag från år 2000 och framåt....inte vad jag vet i alla fall. Det VAR sämre förr, det måste det ha varit.
Generellt sett, alltså, det finns ju drängsnygga omslag från 60-70-80-talet såklart, men mycket sög kamel-balle.....Eller så är det bara jag som är gammal och gaggig..

Herr Dryck sa...

Bloggen handlar bara om vinylskivor. Utbudet är sämre från 90-talet och framåt, det är hela förklaringen.

Martin sa...

Kan det inte vara så att det ska se ut som om han är leopard under skinnet. Som att han i stålmannenmanér ska byta om från överdragsskinn till sin riktiga leopardpäls..?

Anonym sa...

"Att peka på någon och ropa "bög" är något som jag inte har sett sedan högstadiet, var har de killarna gömt sig hela denna tiden?"

Dessa killar går på högstadiet, om de ens nått upp till den åldern.

För övrigt ett märkligt omslag, jag får vibbar av den den fula blottargubben som gömmer sig i buskarna och hoppar fram när man minst anar det.

Herr Dryck sa...

Martin: Jo precis, som jag skrev. "Jag fattar att det var menat att Harpo skulle klä av sig sin hud."

Anonym sa...

Rimbloggen/Herr Dryck: Men herregud, "skrämmande" att man inte känner till denna pajas? Jag känner enbart STOLTHET över att jag inte visste vem det var. Man blir inte en bättre människa av att känna till dylik skräpkultur - tvärtom. Att känna till Harpo är själva definitionen på värdelöst vetande. Det främjar mänskligheten ungefär lika mycket att känna till Harpo som att känna till vem den där enögda Azerbajdzjanske fåraherden som hade en lokalradiohit i Guba-Khachmaz-provinsen 1967 var.

Anonym sa...

"Historielöshet" att inte känna till gammal populärkultur med bäst-före-datum redan innan den gavs ut? Man vill både skratta och kräkas på en gång. Fan vad jag föraktar människor som tror att det finns något värde i att känna till saker om populärkultur. Populärkultur är skräp, och jag sätter en ära i att känna till så lite som möjligt i ämnet. Jag kan inte ens räkna upp mer än en handfull av DAGENS svenska pop-artister, så att tro att jag skulle veta vem någon dussinartist från 70-talet var är bara löjligt. Och jag tillhör de 99.999% av världens befolkning som garanterat aldrig hört "Moviestar". Att "alla" skulle känna till den är ju bara löjligt.

Vad sägs om att alla ni menlösa våp börjar intressera er för riktig historia istället, och slutar sitta framför schlagerfestivalen och dregla som vore ni dagcenterdrönare? Det ger er INTE "cred" att veta vilka artisterna som presenteras på den här bloggen är - tvärtom!

Markus sa...

Anonym ovan - "Populärkultur är skräp, och jag sätter en ära i att känna till så lite som möjligt i ämnet."

Och varför sitter du i så fall själv och läser denna blogg?

Hildur sa...

Jag kan lova er att 99% av alla svenskar över 20 har hört Moviestar åtminstone någon gång, även om de inte vet om det.

@Fjortishomofoben a k a Anonym: En av den här bloggens paradgrenar är manliga cameltoes. Är det då konstigt om folks blickar söker sig mot skreven? Det är samma sak som att man kollar efter de felmatchade skorna på dansbandsomslagen.

Harpos skrev var för övrigt inte det första jag tittade på. Betyder det att jag är lesbisk?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Rimbloggen sa...

Anonym: Att inte känna till vilka korkade gökar som just nu sitter i Big Brother-huset är hedrande, att däremot inte känna till Harpo är en allmänbildningsbrist då han förkroppsligar det svenska 70-talet lika mycket som ABBA, Björn Borg och Ingmar Stenmark.

Anonym sa...

Jag känner till vilka som sitter i Big Brother-huset nu OCH vet vem Harpo är. Vad gör det mig till då ?
Skärpning nu, allesammans, nu har vi glidit från ämnet; vi är väl här för att tala om (o)intressanta omslag och vad dom betytt för oss alla i olika grad, inte om homo-bi-trans-frågor, det finns det andra forum för, även om det är nog så viktiga ämnen, men det är väl omslagens utsmyckning och ev. tanke bakom vi bör fokusera på ?
För annars kan man ju starta en egen blogg och låta Dryck slippa denna typ av kvasi-samtal. Är jag enkelspårig eller fortfarande bara gammal och gaggig ?

Anonym sa...

Rimbloggen: Jag hatar ABBA och har aldrig sett varken Borg spela tennis eller Stenmark åka skidor - och jag skiter därtill fullständigt i dessa människor. Hoppas det får dig att känna dig riktigt ledsen, men faktum är att alla inte tycker att de saker som DU tycker är viktiga verkligen är det. Inse att tiden när alla Svenskar hade samma kulturella referensramar och alla tittade på Hyland för länge sedan är förbi! Och återigen - värdelöst vetande har inte ett dugg med allmänbildning att göra. Om du tror att Harpo kommer att nämnas ens i en fotnot när framtida Svenskar studerar Svensk 1970-talshistoria så misstar du dig gravt.

Anonym sa...

Det var Anonym som började

Anonym sa...

Hur fan kan Rimbloggen tycka att det å ena sidan är hedrande att inte känna till Big Brother-deltagare, men å andra sidan brist på allmänbildning att inte känna till Harpo? Det är ju för fan samma sak! Harpo är väl inte mer känd än random BB-nisse idag, och har betytt ungefär lika lite för Sverige. Poängen är ju att det är hedrande att inte känna till någondera, vilket Rimbloggen nu visserligen delvis verkar hålla med om. Men ändå - inkonsekvent och hycklande!

Hildur sa...

@Fjortishomofoben:

Ah, OK. Du tycker att folks sexualitet är en privatsak. Det är därför du hela tiden talar om för folk du inte känner vilken sexuell läggning de har. Att jag inte förstod det!

Och jo, om man tror att en man är/blir bög för att han tittar på en annan mans skrev, och på allvar tycker att det är ett problem, då är man ganska duktigt homofobisk.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Bäste herr Anonym du låter som ett hack i en gammal vinylskiva. Finns det inte mer passande forum för dig än detta?

Anonym sa...

Sorry Anonym 14:53, i ett fritt samhälle har man rätt att tycka vad man vill, inte bara det som eliten för tillfället deklarerat vara det politiskt korrekta. Men du kanske hellre vill leva i en åsiktsdiktatur? Isåfall har jag goda nyheter: Sverige är tamigfan på god väg att bli en!

Anonym sa...

Du låter lite arg på rösten.

Anonym sa...

15:13-> Lägg ifrån dig crackpipan. Du kan omöjligt veta hur någon "låter på rösten" genom att läsa deras författade text.

Anonym sa...

OmSLAGETS androgyna inSLAG är väl ett utSLAG av en tid då normen som var som påbjudet av eliten, var att "experimentera" och knulla med allt som gick och inte gick på två, fyra eller hur många ben som helst. Även om det talas tyst om det nu så var även sex med barn betraktat som helt normalt, periodvis.

Bortsett från sådana vidrigheter och att de nu tycks vara på väg tillbaka genom de sexuella, så är Harpos bästa skiva "Smile"...

Rimbloggen sa...

Till mina kritiker: Det är möjligt att Harpo är helt okänd och intetsägande om 25-30 år, självklart är han inte lika klassisk som ABBA eller Ingmar Bergman. Jag menar bara att han just nu - för vår samtid - är en ganska viktig populärkulturell referens.

Framförallt för läsare av den här bloggen som eventuellt har ett intresse för 70-talets estetik.

Anonym: Man kan givetvis ha koll på BB-huset och Harpo samtidigt, det man är då är väl att betrakta som "oerhört, närmast patologiskt intresserad av populärkultur"

Anonym sa...

"Anonym sa...
15:13-> Lägg ifrån dig crackpipan. Du kan omöjligt veta hur någon "låter på rösten" genom att läsa deras författade text."

Det här är ju om möjligt ännu roligare än skivomslaget

Anonym sa...

17:37-> Japp! Pedofili var PK på 70-talet bland "eliten" (läs: vänsterpacket), medan Homofili däremot var sjukdomsklassat. Nu är det tvärtom! Undrar vad nästa fluga bland packet blir?? Nekrofili, kanske? Zoofili har flugit under radarn ett tag, men det kanske får ett uppsving?

Och Rimbloggen, var snäll och skit ner dig. "Viktig populärkulturell referens" my ass! När nämndes denne Harpo senast i det offentliga samtalet? I nattpasset på P4 Västerbotten senhösten 1984? Inse fakta, ingen jävel vet vem han är idag, och ingen bryr sig.

Rimbloggen sa...

Anonym 17.37 anmodar mig att skita ner mig. Anledningen är en träta om huruvida Harpo bör kännas till eller inte. Anonym skriver: "Inse fakta, ingen jävel vet vem han är idag, och ingen bryr sig".
Ändå dristar jag mig till att tro att ganska många svenskar kan nynna på låten Moviestar. Tack vare bl.a tv-reklam och muntlig tradering. Men det är väl så det är. Johnny Bode är död men Bordellmammas visor kommer att leva länge än. Folk kommer att sjunga om masturbation medelst vita handskar men upphovsmannen glöms bort. Och nu sitter anonym och undrar med darrande läpp:
-Vem i helvete är Johnny Bode? Ja, fråga inte mig. Jag skall byta mina kladdiga byxor.

Rimbloggen sa...

Föregående svar var till Anomym 19.29, självklart.

Anonym sa...

Rimbloggen: Jag vet vem Johnny Bode var. Dock kan jag inte texterna till några av hans visor. Din begreppsvärld vänds alltså ännu en gång helt upp och ner.

Dessutom känns det som Johnny Bode är befinner sig på ett högre plan av kändisskap än denne "Harpo". Kan det vara för att jag aldrig tittar på reklam som jag inte känner till honom? Det känns som att reklamtittande mest är något som Socialgrupp 3 sysslar med.

Anonym sa...

Är det någon som är nekrofob här? Harpo kanske?

GöP sa...

LÄGG AV NU ! NI som håller på att kasta dynga fram och tilbaka.
Förstör inte denna så underhållande blogg med era personangrepp och annat skit. Jag förtår om Herr Dryck inte orkar att radera varenda olämplig komentar, men nu har det spårat ut fullständigt.
Låt oss höja ribban ett par snäpp och låt oss istället njuta och skratta åt alla dessa dråpliga skivomslag som Herr dryck delar med sig av.

Anonym sa...

Äh, ta det inte så allvarligt. Fler kommentarer drar ju fler besökare. Vad gör det om vi kivas lite i all gemytlighet?

Rimbloggen sa...

Nej, att kasta skit i en så här trevlig blogg känns inte alls kul. Min enda invändning var att jag förvånades över att så många som uppenbarligen gillar fula omslag från 70-talet helt har missat att känna till Harpo. Detta förvånade mig, det var det hela. Vi kan väl lämna debatten om Harpos eventuella verkshöjd som artist och istället ägna oss åt hans fula omslag; de kommer i alla fall (mycket beroende på den här bloggposten) leva mycket länge och eventuellt bli föremål för en akademisk granskning framöver.

Anonym sa...

Jag gillar att skratta åt fula omslag från 70-talet. Men det påverkar inte graden av humor ett dugg om jag känner till artisterna eller inte - vilket jag i 99% av fallen inte gör på den här bloggen.

Men jag sluter nu fred med Rimbloggen, och hoppas att det förstås att min uppmaning till densamma att skita ner sig gjordes i all välmening.

Andreas sa...

Anonyma homofober, hur kan ni känna stolthet i att inte ha kunskap om någonting?
suck.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Shit.....skärpning nu !
Omslagen, vänner, omslagen !
Det är väl för fasiken det vi skall prata om.....?
Styr upp detta nu, Dryck !

Anonym sa...

Andreas: Grattis, du har intet förstått, uppenbarligen. Vadå inte "någonting"? Jag har kunskap om en massa saker, men det finns mycket som det inte finns något som helst värde i att veta. T ex skulle jag se den som visste vem som vann schlagerfestivalen 1964 som en idiot, och inte alls någon att beundra för sin kunskap. Visst kan man väl känna stolthet i idioters sällskap för att man inte är en själv.

Anonym sa...

Anonym 8:27-> Visst, omslagen... Men finns det så mycket mer att säga om detta då? Ett katastrofalt omslag som Drycken redan gett en träffande beskrivning, av någon tjomme som hälften aldrig hört talas om - ett faktum som den andra hälften är förbannade på den första för.

...och så var det några som gillade bögar och några andra som inte gjorde det. En helt vanlig dag på internet, alltså. Inget att bli upprörd över, såvida man inte glömt att ta sin medicin.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Men Broder Anonym 10:55, är det inte dags att lägga ner nu ändå? Saken känns utagerad.

Anonym sa...

Ni som klagar på vissa kommentarer, har ni ingen humor? Då har ni i så fall hamnat på fel blogg. Testa Gaybloggen...

Anonym sa...

Snart dags att ta ut moppen ur garaget?

Hildur sa...

@Fjortishomofoben:

Jag vet vad fobi betyder. Och om du verkligen anser att det är för mycket homosexualitet i kommentarerna här, då är du inte bara rädd för bögar, du är totalt paranoid.

Ingen har tryckt upp sin "bajspackande livsstil" i ansiktet på någon på den här bloggen. Ingen har propagerat för homosexualitet. Den enda som över huvud taget för homosexualitet på tal är du. Och du gör det alltid helt utan anledning. "Öööh, vaffan, kollade du på hans skrev, höhö, då är du ju bög ju, höhöhöhö!"

Försök förstå: IT'S GETTING OLD. Det är jävligt tröttsamt att se dig poppa upp som gubben i lådan och trakassera folk du aldrig träffat genom att ställa totalt omotiverade sexualdiagnoser på dem. Det är ännu mer tröttsamt att du inte verkar kunna skilja på Katastrofala omslags kommentarstrådar och Prideparaden. Och det har absolut ingenting med bloggens innehåll att göra.

Om rättigheter:
1. Du har rätt att fortsätta vara en idiot, och att fortsätta demonstrera det.
2. Jag har rätt att upplysa dig om att du är en idiot.
3. Herr Dryck har rätt att helt urskiljningslöst radera kommentarer på sin egen blogg.

TL;DR: Vill du inte läsa om bajspackning här? SLUTA TA UPP DET DÅ!

Mer Anonym än alla ni andra tillsammans sa...

11:23-> Det där lät säkert som en väldig träffande kommentar i ditt huvud. Synd bara att den failade stenhårt när du skrev ner den.

Anonym sa...

Hildur: Vem är denna Fjortishomofoben du svamlar om? Jag har scrollat upp men inte hittat någon med det nicket. Du verkar lite förvirrad.

Anonym sa...

Anonym 15:21, Hildur verkar tro att alla anonym är samma person.

Anonym sa...

Herre gud.....Är det någon som fortfarande tycker dessa samtal är kul.....?
Harpo, någon....? Kommer ni ihåg hans omslag som Dryck publicerat..?
Inte...? Nämen då kanske vi skall mala om allt annat då...?
Sugen på att prata om bögarn någon ? Jag finner det ämnet jäääääääääättekul just nu...

Anonym sa...

15:16-> Rätt person tog uppenbarligen åt sig :-)

Anonym sa...

15:32: Jamen SÄG något om omslaget då, istället för att bara gnälla på andra. Föregå med gott exempel, sopa rent framför egen dörr, osv osv.

Anonym sa...

Apropå Harpo så låter den förvirrade "Hildur" som ett taskigt könsbyte gjort på fyllan i Phuket.

Jojo, så kan det gå...

Anonym sa...

Jag ÄLSKAR dryckens recensioner och dessa kommentarer i underbar symbios, HUMOR!!!

Mera sån´t!

Anonym sa...

Här är den. Alive and kicking.

http://www.blocket.se/stockholm?q=id%3A38886983

Anonym sa...

17:21: Eller hur! De senaste besöken jag gjort hit har jag gjort bara för kommentarerna! Herr Dryck kan väl knappast vara emot mer trafik till sidan oavsett anledning. Det känns som att vissa här har lite väl nära till upprördhet för det minsta lilla, ungefär som om de vore helnykteristiska Pingstförbundare eller Bommersvikskolade attackfeminister; sak samma vilket. (Hildur, jag pratar om dig).

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mascara sa...

Man kan ju undra vad skivbolaget hade för hållhakar på Harpo eftersom han ställde upp på det här fotot.

Anonym sa...

Men snälla ni, det är ju uppenbart att Hildur hade den tur/otur att se en annan Anonyms kommentarer (som sedan blev raderade av Herr Dryck), och svarar på dem. Och det har hon lika mycket rätt att göra som ni andra har att tjafsa om Harpos kändisskap eller vad som gills som allmänkunskap. Förövrigt kan jag ingenting om svensk populärkultur efersom jag uppföddes på Nya Zeeland och bor i Argentina, men jag har överlevt rätt länge ändå. /Teresa

Anonym sa...

Apropå absolut ingenting:
I förra veckan var jag i Wien och åkte skridskor framför rådhuset till tonerna av Moviestar med Harpo i högtalarna.

Hildur sa...

Ja, alla kommentarer jag svarat på i den här tråden är nu raderade. Jag verkar till och med ha missat en, meeeeen det var nog ingen större förlust.

Visst, nu ser det ut som om jag pratade med en vägg, men det bjuder jag på. Jag vet vad som hände, Herr Dryck vet vad som hände, och alla som hade tröttnat på fjortistrollandet kan säkert gissa sig till vad som hände.

Anonym sa...

Jag trodde inte att Breivik fick använda nätet???
Tack för övrigt för upplysningen att Harpo gjorde "Moviestar" - en bit som faktiskt äger sina kvalitéer. Sedan att skivomslaget är kul gör den ju inte sämre!!!

Anonym sa...

Vem, jag? Jag har inte nämnt Vitryssland. Förresten heter det Belarus.

Mustafa sa...

Kan inte ALLA som uppenbarligen inte är intresserade av Harpo utan enbart av att vara taskiga mot varann dra till Vitryssland så att Herr Dryck i lugn och ro kan få presentera fler fantastiska omslag? För den kunskapstörstige kan f.ö. meddelas att Vitryssland heter Vitryssland.

Anonym sa...

Okei, DETTE var et katastrofalt omslag! Ta på dej brallorna din jävla fåntratt.

Anonym sa...

...och nu var det dags för den...

Anonym sa...

...HUNDRADE KOMMENTAREN! TJOOHOOO!!

100 kommentarer! PARTY PARTY!

...eller inte. Men det är väl inte så ofta det går till 100 här.

JAG skrev nr 100! Alla ni andra kan suga!

Anonym sa...

Mustafa: Att kalla Belarus för Vitryssland är samma sak som att kalla Burma för Myanmar. Dvs du blir en apologet för regimen. Men vill du lägga upp röven för Lukasjenko så får du väl göra det, bara du är medveten om att du får en stämpel i pannan...

Mustafa sa...

Anonym: Oj oj, stackars Herr Dryck! Han lägger ut ett omslag på Harpo och detta har nu lett vidare till en debatt om vad Vitryssland bör kallas. För min del får det heta vad som helst, t.ex. Honolulu, men nu råkar det heta Vitryssland. Bara för att man använder det officiella svenska namnet betyder det inte att man känner för att "lägga upp röven för Lukasjenko". I fallet Burma/Myanmar är den officiella svenska hållningen att det fortfarande heter Burma. Det finns tusentals liknande exempel runt om i världen, t.ex. kan man enligt Anonyms resonemang inte heller använda ordet Burma, då är man ju emot karenerna, som kämpat för självständighet från Burma i över sextio år.

Caput sa...

Den Anonym som ägnar sig åt skitkastning och sabbar bloggen och gottade sig åt Harpos olycka (eller allihop - hur många det nu är som gömmer sig bakom "Anonym"): du är en tråkig snobb. Jävligt tråkig. Detta är en av de roligaste bloggarna på nätet och har varit väldigt förskonad från sådana som du. Skaffa en egen blogg där du kan vara homofob och misogyn och reaktionär - om du inte redan har en blågul hatblogg. Där kan du gorma om pk och vänsterpack och "socialgrupp 3" och kärringjävlar och hur obildat det är med popkultur. Vad fan har du alls här att göra?

Anonym sa...

Haveristen ovan har i alla fall sjukdomsinsikt nog att kalla sig "Caputt", alltid något även för en mupp...

Caput sa...

Du får väl kolla vad caput betyder. Googla eller nåt.

Caput sa...

Du får väl slå upp caput. Googla eller nåt. Wikipedia, där du hittade Harpo och hans småskojiga olycka.

Anonym sa...

Det var jag som hittade Harpo på Wikin. Förväxla inte mig med det där sinnesslöa fjortis-trollet, tack

Sug i så får du en femma sa...

Dags och gå och dra kvart över fem flöjten snart, är du med kaputten?

W8 sa...

FYI IP no P

Anonym sa...

Harpo.

Var det inte han som gjorde Köppebävisan och min hatt den har tre kanter populär?

Anonym sa...

Låt mig bara vara fullständigt klar:
Jag gillar varken pedofili, Lukasjenko eller det klientel som dras till kommentarsfält.
Jag älskar dock dåliga omslag, speciellt sådana där "upp flyga ambitionen, tanken stilla stå". Detta Harpokonvolut uppfyller utan tvivel kraven.
Men jag gillar också Harpo. Han var ingen märkvärdig artist, men han gjorde en del låtar som fastnade i huvudet. Han uppträdde med glimten i ögat och låtsades aldrig tro att hans låtar skulle ändra världen. De var underhållning och inget annat.
Harps musikpräglades mångas 1970-tal , precis som Abbas eller Pugh Rogefeldts. Det gör honom kanske inte till en stor och betydande artist, men så länge det finns människor som minns 1970-talet kommer det att finnas människor som kan gnola Harpos låtar.

De som kastat skit på honom här i kommentarsfälten kommer däremot att vara glömda fem minuter efter sin begravning, ty det är alla bittra kolerikers öde.

Anonym sa...

Jag minns inte 70-talet, och lika glad är jag för det. Känns inte som att det var speciellt minnesvärt - Sverige var ju i princip en lydstat till DDR och Sovjet. Betong, grådask, kommunistisk arkitektur och socialistiskt förtryck är allt jag förknippar med det svenska 70-talet.

Marie F sa...

Jag som trodde denna långa diskussion om detta omslag skulle handla om hår i denna tid när många är rädda för behåringen som finns på människans kropp.
Så fel jag hade...

Anonym sa...

Stackars jävel - luktsinnet på ögat

Chimaera sa...

Herre gud! Harpos huvud måste ju vara inklistrat, hållningen på halsen är ju spikrak och stel som när man sitter ner och rätar ordentligt på ryggen! Helt omöjligt att stå böjd med hela kroppen på det där sättet och samtidigt ha en helt rak (och lite för stor) knopp.