2012-01-19

Ludgo-Pelles - Lisebergsloopen


Så, äntligen, var det dags för en ny platta med Ludgo-Pelles. Det härliga gänget, som blivit mångas favoriter här på bloggen, har nu tagit sig till Göteborg för omslagsfotografering.

Som backdrop valde de den klassiska berg-och-dalbanan Lisebergsloopen. Med sin fruktade nedförsbacke och särskrivna skylt var den det allra häftigaste man kunde våga åka under många år, så det är inget dåligt val av bakgrund.
Gubbarna är glada och byxorna är otäckt trånga i skreven, så allt är som det ska.

Men varför, VARFÖR placerade de hela gänget mitt i loopen? Vem kom med den idén, och varför togs det emot som ett vinnande alternativ? De är skapligt utklippta och ljuset övertygar ganska väl, de hade kunnat stå där i samlad trupp framför loopen och allt hade varit finemang. Det är som gjort för att ha bandet ståendes i nederkant, med bandnamnet mitt i loopen i läckert rött mot blått. Men istället bytte de plats, alla karlarna skars av i lårhöjd och flyttades upp till bildens mitt.

Ok, det hade kanske inte blivit snyggt på det andra sättet heller, men detta blev ju som att sätta läppstift mellan ögonbrynen eller att envist försöka kissa genom naveln.

1981.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hittade din blog ganska sent men fastnade direkt. Sluta aldrig med det här!

Gustave Lund sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Men...? Den här har ju varit med tidigare?

Gustave Lund sa...

Alternativt att det är fem glada barn utanför bildens nederkant som har fått varsin Ludgo-Pelles-ballong som de skrattande har skickat till väders.

Herr Dryck sa...

Nej, det har den inte.

Petter Yxell sa...

Det går ju dessvärre inte att se hans armar, men visst tusan tyder väl nacklutet på att Roland kör på med sin så inflytelserika hållning?

Sten Åke sa...

Men vaf...det ser ut som Lasse Kronér näst längst till vänster. I alla fall om man ger fan i att förstora bilden...

Burgman sa...

Bara att det står Ludgo-Pelle på skivomslaget gör att det kvalificerar sig här :)

Markus sa...

Ni har missförstått. Detta är ett fantasyomslag. Fem snubbar, eller kanske fem gudomar, tittar upp genom en reva i verkligheten. Vilka är dom? Var kommer dom ifrån? En annan dimension? Sist men inte minst, vad vill dom?

Plattan är en progressiv konceptplatta med Lisebergsloopen i centrum som en magisk portal mellan olika världar och universum.

Det trodde man inte att Ludgo-Pelles skulle skapa!

X-pert sa...

Jag läste om en dikt av Bo Setterlind:

”…. Jag stod som harens unge, när han kom.
Hur ångestfull jag var inför hans vackra sång!
Då tog han mig och satte mig i korgen
och när jag somnat, började han gå.
Döden tänkte jag mig så.”

Oerhört starka och läkande ord.
Då slog det mig att albumdesignern har plockat upp poetens fallna mantel och velat göra något liknande fast VISUELLT. Så att när vi trillar av pinn och slutligen går hinsides för att möta våra fäder så möts vi av (trumvirvel) Lisebergs Loopen och tungstepp. Vilken vacker tanke. Vilken lindring. Vilken salva i smärtande sår. Vilken hugsvalelse. Nu börjar jag gråta av rörelse.

Hildur sa...

Ludgo-Roland, you tease! Gömma armarna bakom bandkompisarna på det där sättet! Se så, din stygga pojke, ta några kliv framåt och blotta dina håglöst hängande labbar!

Anonym sa...

För övrigt är Ludgo-Pelle gravt underrepresenterad på Internet.

Anonym sa...

haha, tror det var en riktigt svettig deadline här! tack herr dryck, återigen!

Kenneth sa...

Genom att herrarna är avklippta får vi aldrig bekräftat det vi egentligen redan vet - att Roland återigen valt icke matchande skor...

Mats sa...

Demokrati i Ludgo-Pelles? Ingen Ludgo-Pelle i hög hatt eller ensam på omslaget utan i likadana kläder som de andra. Var det Roland som fick nog och slog näven i bordet? ...skulle inte tro det.

Olle Magnusson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Bilden togs helt enkelt efter olyckan.Hela Ludgobandet tvångsamputerades i knähöjd.

Behöver jag nämna att alkohol var inblandat?

Anonym sa...

Herr Dryck har åter givit oss ett tecken på att det döljer sig en kvinna bakom pseudonymen: Ingen kille på jorden har referenserna "...sätta läppstift mellan ögonbrynen eller att envist försöka kissa genom naveln" inom räckhåll.

Men denna uppenbarelse gör ju inte sajten ett dugg mindre strålande för det.

Tack Drycken för ditt elixir!