2012-01-01

Evert Sandins

 
Här har vi fyra män med ett alternativt färdmedel. Eller, färdmedlet är en vanlig vevstartad bil, det originella är att de här männen inte förstod det. Istället satte de sig tillrätta i plåtdroskan och väntade.

När den motoriserade hästen vägrade gå började Evert slå den med en mattpiska, utan några större resultat. När bilden togs hade de gått ännu ett steg längre och tvingat sällskapets äldste medlem att kliva ur och putta på. Fort går det inte, men alla är glada för det.

1968.

20 kommentarer:

Mascara sa...

Man kan ju undra varför inte de två männen i baksätet hjälper till att skjuta på?

Nonsensakuten sa...

Vilken flopp. Ta bort mattpiskan och lägg en av gubbarna på marken så att han ser till hälften överkörd ut istället. DET hade blivit ett bra omslag.

Johan Pfeifer sa...

Jag tror det är den äldre mannens bil och att han är skiträdd att den ska börja rulla bakåt nedför backen. Handbromsen fick en anmärkning på förra besiktningen...

Charlotte sa...

Och på väg ner i diket är de =) Tack för en underbar blogg, tror inte att jag har kommenterat förut men jag njuter..

Anonym sa...

Tror den har läckt olja dessutom. Ser så ut på vägen. Förresten var "prästens lilla kråka" med på plattan?

Dudikowski sa...

Evert Sandin är från Vikarbyn och jobbade även i byn som brevbärare. Han delade ut post vid vår sommarstuga så det fick jag lära mig i tidig ålder. Vikarbyn är bebyggelsen som syns längst ut till vänster på andra sidan Siljan i bilden.

För övrigt är det Rättviks kyrka och långbrygga som syns i bilden. Den som känner till höjderna på den där sidan av Rättvik anar kanske att sällskapet är på väg upp till utsiktsplatsen Vidablick. Det finns troligen en del underförstådd humor i att så där gamla bilar inte orkar ta sig upp för de där branta backarna.

rattvik.se/vidablick

Eller nåt sånt.

Anonym sa...

Åh fy bubblan! Detta är något av den gräsligaste färgkombinationen jag sett på bra länge! Fantastiskt! God fortsättning på dig och jag ser fram emot ett fullspäckat 2012 på denna sidan.
Anna W

A A N sa...

En vacker bil, en vacker utsikt och en samling propra herrar. Hoppas inte detta innebär att de katastrofala omslagen har tagit slut!?

Anonym sa...

Ja inte var det något katastrofalt med detta omslag. Ungefär vad man kan förvänta sig från ett dylikt band. Och det är nog helt rätt att den där bilen aldrig skulle klara backarna upp till Vidablick. Men även om jag inte alltid håller med dig, Herr Dryck, så uppskattar jag ALLTID din blogg! Så "keep up the good work"!

Anonym sa...

Ah, den gamla goda tiden när man hällde ut spillolja på grusvägarna för att binda dammet. Sug på den, miljömuppar!

Anonym sa...

Detta är soundtracket till en roadmovie som utspelar sig i trakterna runt Ljusnan...
Evert är ute och kör för att förverkliga och finna sig själv.

Petmol sa...

Det bruna på vägen är troligen kreosot eller något liknande, ni vet det där som luktade så jävligt på järnvägssyllarna. Man hade det på grusvägarna förr i tiden. Doften av sommarvarm kreosot glömmer man inte i första taget!

X-pert sa...

När jag var barn kallade vi bilen som spred ut det medel som skulle binda väggruset för "lut-bilen". Jag vet inte vad slags lut man använde men nog var det lut alltid och inte kreosot. Inte ens på den tiden var man väl så aningslös. Nummerskylten har ett W för Dalarnas län. Det var tider det, när göteborgarna körde runt med O-märkta bilar. Sån magnifik humor är det ingen som förstår längre. Han som skjuter på är basist och börjar höra illa och spelar falskt och i baktakt om vart annat. Detta är ett fiffigt sätt att framkalla en hjärtinfarkt och på så sätt bli av med honom. Handbromsen fungerar utmärkt och är ordentligt åtdragen för ändamålet. (Det var förr-förra året handbromsen fick anmärkning.)

Anonym sa...

Nog var det allt tjära man hade på de allmäna vägarna och inte lut. Men på de privata bondvägarna hälldes det lika ofta spillolja. Det var inte alls ovanligt. Som sagt - goda tider!

Goose sa...

Med tanke på den piskande förarens placering får man hoppas att bilen inte gick i gång av knuffandet. Det är en typisk bild av slaget: "Hur tänkte dom här?"

Anonym sa...

Evert Sandin ska ju vara med jämt och ständigt på alla kulturella evenemang i bygden. Inte nog med att han ska sabba varenda midsommar, nu även katastrofala omslag!

Anonym sa...

Det blir lätt sådär när man går på crack.

Bertilone sa...

Herr Drycks beskrivning av detta omslag borde få någon sorts pris.

Jag är säker på att några av mina inre organ har bytt plats efter skrattkramperna.

Anonym sa...

Väglut = svartlut = begagnad kokvätska från sulfatpappersbruk innehållandes vedens lignin. Där jag bor "lutas" i.a.f vägen minst en gång varje sommar. Aningen sent, men jag ville bringa klarhet i frågan.

Anonym sa...

Men visst är det Thure Linder som sitter i baksätet! Leksands mest basist genom tiderna.